Oznámenia používané vo verejnom obstarávaní a ich obsah
5. 10. 2023
Od 25. septembra 2023 sa zrušuje vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie č. 152/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o oznámeniach používaných vo verejnom obstarávaní a o ich obsahu, a nadobúda účinnosť nová vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie č. 367/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o oznámeniach používaných vo verejnom obstarávaní a o ich obsahu, schválená 18. septembra 2023.
Vyhláška nadväzuje na ustanovenie § 186 ods. 1 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Oznámenie o uverejnení predbežného oznámenia v profile, oznámenie o uverejnení pravidelného informatívneho oznámenia v profile, predbežné oznámenie, pravidelné informatívne oznámenie, predbežné oznámenie použité na skrátenie lehoty na predkladanie ponúk a pravidelné informatívne oznámenie použité na skrátenie lehoty na predkladanie ponúk musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 1. Pravidelné informatívne oznámenie s výzvou na súťaž, predbežné oznámenie o koncesii na sociálne a iné osobitné služby, oznámenie o existencii kvalifikačného systému, oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania, oznámenie o subdodávke a oznámenie o vyhlásení súťaže návrhov musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 2. Oznámenie o zámere uzavrieť zmluvu musí obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 3. Oznámenie o výsledku verejného obstarávania a oznámenie o výsledku súťaže návrhov musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 4. Oznámenie o zmene zmluvy, rámcovej dohody a koncesnej zmluvy musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 5.
Výzva na predkladanie ponúk, informácia o zadávaní podlimitnej koncesie, oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania pre podlimitné zákazky v oblasti obrany a bezpečnosti a oznámenie o subdodávke pre podlimitné zákazky v oblasti obrany a bezpečnosti musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 6. Oznámenie o použití priameho rokovacieho konania musí obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 7. Oznámenie o výsledku verejného obstarávania musí obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 8. Oznámenie o zmene zmluvy a rámcovej dohody musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 9.
Znenie všetkých príloh je súčasťou tejto vyhlášky.
K
Duálne vzdelávanie
9. 2. 2014
Podstatou duálneho vzdelávania, ktoré by mal upraviť pripravovaný nový zákon o odbornom vzdelávaní z dielne rezortu školstva, je teoretické vzdelávanie, ktoré by mal garantovať štát a naopak získavanie praxe by zas mali poskytovať dielne priamo v podnikoch.
Nový zákon bude postavený na tom princípe, aby sa na jednej strane motivovali mladí ľudia, ale aj podnikatelia a zamestnávatelia. O tom, ako bude motivácia pre zamestnávateľov vyzerať, by sa malo ešte rokovať. Podniky by si mohli napríklad uplatniť odpočítateľnú položku v daňovom vyrovnaní. Študentov odborného vzdelávania by zas mohli motivovať štipendiami. Tiež by mohol štát podnikom finančne prispieť na technické či technologické vybavenie, ktoré by študenti používali. Zmeny v odbornom vzdelávaní by mali zároveň smerovať k tomu, aby sa mladí ľudia v budúcnosti nemuseli po skončení školy a nástupe do práce rekvalifikovať tak často, ako je to dnes, teda školstvo by malo pripraviť do budúcnosti ľudí, ktorí rekvalifikáciu po skončení školy nebudú potrebovať.
Balík trojice zákonov proti úžere neprešiel
9. 2. 2014
Uzatváranie férových spotrebiteľských zmlúv, férovejšie rozhodovanie o vyrovnaní vzniknutých pohľadávok a férovejšie vymáhanie pohľadávok exekútormi bolo cieľom balíka trojice zákonov, ktorý nebol posunutý do druhého čítania.
Mal byť novelizovaný Občiansky zákonník v snahe bojovať proti úžerníkom a zaviesť zákonom ustanovený strop ročnej percentuálnej miery nákladov. Podľa návrhu malo platiť, že pre spotrebiteľské zmluvy, pri ktorých celkovo spotrebiteľ neprekročí sumu minimálnej mzdy ktorá v súčasnosti predstavuje 352 eur, určí maximálnu RPMN nariadenie vlády. V návrhu bola aj zmena Exekučného poriadku. Malo sa ňou zamedziť niektorým nekalým praktikám pri vymáhaní pohľadávok a veriteľ by musel pristúpiť k výkonu rozhodnutia najneskôr do troch rokov odvtedy, ako mohol exekučné konanie začať po prvý raz. V súčasnosti je podľa poslancov bežné, že veritelia pristupujú k vymáhaniu pohľadávky so značným časovým odstupom odvtedy, čo tak mohli urobiť po prvý raz. Dlžníkovi tak zbytočne narastajú úroky z omeškania. Poslanci chceli zmenou zlepšiť ochranu dlžníkov pred účelovým konaním veriteľov.Poslednou zmenou mal prejsť zákon o rozhodcovskom konaní, v ktorom chceli dosiahnuť, aby o spotrebiteľských sporoch nerozhodovali rozhodcovské súdy, ale všeobecné, pretože poskytujú neporovnateľne vyšší štandard ochrany práv spotrebiteľov.
Pripravovaná novela Občianského zákonníka
29. 1. 2014
Poslanci vo vláde pripravili sériu zmien, ktoré by mali zabrániť úžerníckym praktikám.
Medzi najpodstatnejšie zmeny, ktoré navrhujú, patrí definícia úžery aj v Občianskom zákonníku a stanovenie maximálnej odplaty za poskytnutie úveru. Tá bude definovaná priamo v Občianskom zákonníku a cez nariadenie vlády a nemala by prevyšovať dvojnásobok priemernej úrokovej sadzby bankových služieb, ktoré sa v danom odvetví poskytujú. Novinkou má byť aj povinnosť poskytovať spotrebiteľské úvery výhradne bezhotovostnou formou. Komplex zmien by sa mal do praxe zaviesť najmä cez novelu Občianskeho zákonníka, ale aj ďalších piatich zákonov. Zmeny by sa mali dotýkať aj poskytovateľov nebankových služieb. Vyžadovať sa bude vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a minimálne päťročná prax v bankovníctve či poisťovníctve. Poskytovateľ nebankových služieb zároveň bude musieť mať čistý štít voči Slovenskej obchodnej inšpekcií aj voči ďalším orgánom štátnej správy.
Bezplatný presun účtu, sprehľadnenie bankových poplatkov
29. 1. 2014
Ciele novely zákona o platobných službách sú čo najväčšia informovanosť spotrebiteľov a prehľadnejšie bankové poplatky.
Novela uvedeného zákona zrušila od júla poplatky za vedenie úverového účtu. Pricchádza ďalšie opatrenie, ktoré zruší ďalší poplatok, a to za zrušenie platobného účtu. Novela zákona upravuje presný postup presunu platobného účtu medzi bankami. Pod presun účtu sa okrem presunu trvalých príkazov na úhradu, trvalých príkazov na inkaso, súhlasov platiteľa s inkasom a platobných príkazov na úhradu radí aj zrušenie platobného účtu u jedného a otvorenie u druhého poskytovateľa platobných služieb. Nový účet bude mať rovnaké nastavenia ako pôvodný. Banka nebude môcť požadovať poplatok za akýkoľvek úkon súvisiaci s presunom účtu, a to vrátane jeho zatvorenia. Pre spotrebiteľa tak bude táto služba zadarmo. Novelou zákona sa zároveň ruší 12-mesačná lehota, počas ktorej bolo možné spoplatniť vypovedanie rámcovej zmluvy o platobných službách. Týmito zmluvami sa upravujú podmienky pri poskytovaní platobných služieb.