Osobitný odvod možno budú platiť aj banky
9. 2. 2023
Poslanec György Gyimesi avizoval, že predloží súvisiaci pozmeňujúci návrh, ktorým sa zabezpečí dodatočný príjem od bánk. Medzi regulované subjekty zaťažené osobitným odvodom by sa mali zaradiť aj banky. V rámci diskusie k návrhu na opätovné zavedenie dotácií na obedy v materských a základných školách v Národnej rade to avizoval predseda parlamentu Boris Kollár (Sme rodina) aj poslanec György Gyimesi (OĽANO).
Vyšší príjem z osobitného odvodu by mal pokryť aj náklady na dotácie na obedy, ktoré sa tento rok odhadujú na 110 miliónov eur. Návrh by podľa Kollára v rámci koalície nemohli predložiť, pokiaľ by jeho výdavky neboli kryté. "Toto bude kryté novými zdrojmi, ktoré budeme ešte na tejto schôdzi schvaľovať. Bude to špeciálny bankový odvod, možno z poisťovní, neviem z čoho ešte všetkého. Plne to vykryje tento výdavok," vyhlásil. Gyimesi avizoval, že predloží súvisiaci pozmeňujúci návrh, ktorým sa zabezpečí dodatočný príjem od bánk. "Budú medzi regulovanými subjektmi, ktoré budú odvádzať osobitnú daň," doplnil bez bližších informácií. Návrh novely zákona o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach, ktorý predložili poslanci hnutia OĽANO, parlament ešte vlani v novembri posunul do druhého čítania.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Zmeny v registri partnerov verejného sektora
24. 8. 2018
Z hľadiska obsahu zmien novely protischránkového zákona tieto možno rozdeliť do troch skupín.
V prvom rade ide o zmeny, ktoré sa týkajú pôsobnosti zákona, pričom sa na tento účel prehodnocuje vymedzenie partnera verejného sektora a rozsah transakcií, ktoré sú podriadené režimu zákona (t.j. vymedzenie alebo zúženie okruhu registrácie subjektov len na nevyhnutné prípady). V tomto prípade sa zohľadňujú najmä praktické skúsenosti a z toho prameniace požiadavky na zmenu právnej úpravy zo strany verejného sektora a súkromného sektora.
Druhú skupinu zmien predstavujú zmeny týkajúce sa procesných ustanovení zákona, ktoré reflektujú najmä skúsenosti oprávnených osôb a registrujúceho orgánu. Tretiu skupinu zmien predstavujú zmeny, ktoré možno označiť ako súvisiace, či vyvolané.
Účinnosť sa navrhuje od 1. novembra 2018, a to s ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu, ako aj s ohľadom na potreby úpravy informačného systému registra partnerov verejného sektora vyvolané zmenou zákonnej úpravy.
Protischránkový zákon sa bude meniť
23. 8. 2018
Ministerstvo spravodlivosti SR novelou vylepšuje „protischránkový zákon“ po roku jeho fungovania v praxi.
Predkladaný návrh zákona je výsledkom analýzy vyše ročnej aplikácie zákona. Už pri schvaľovaní pôvodnej právnej úpravy sa rezort spravodlivosti v doložke vybraných vplyvov zaviazal k vyhodnoteniu účinnosti právnej úpravy.
Už od prvých dní účinnosti zákona bol rezort spravodlivosti konfrontovaný s otázkami subjektov aplikačnej praxe (partneri verejného sektora, verejný sektor, oprávnené osoby) týkajúcimi sa výkladu právnej úpravy tam, kde sa táto nejavila jednoznačnou, ako aj otázkami technického charakteru súvisiacimi s elektronickými službami registra partnerov verejného sektora. Všetky tieto otázky, resp. nezrovnalosti sa priebežne riešili metodickým usmerňovaním, čo viedlo k ustáleniu niektorých otázok a postupov v praxi. Tam, kde sa tak nestalo, stali sa vzniknuté problémy vhodnou základňou pre obsahové vymedzenie novely zákona.
V nadväznosti na zverejnenú predbežnú informáciu sa zapojila do prípravy zákona aj verejnosť, resp. dotknuté subjekty ako oprávnené osoby, zástupcovia podnikateľského sektora, ale aj orgány verejnej moci. Ministerstvo spravodlivosti uplatnené podnety k zmene právnej úpravy vyhodnotilo a v rozsahu neodporujúcom základným pilierom právnej úpravy aj zohľadnilo.
Stavebné sporenie po novom
22. 8. 2018
Novela zákona o stavebnom sporení je opäť o krok bližšie k účinnosti, ktorá sa navrhuje od 1. 1. 2019. Poskytnutie štátnej podpory by malo byť vždy účelové. Nové zmluvy už preto nebudú obsahovať inštitút tzv. priateľských sporiteľov.
To znamená, že po novom sa bude poskytnutie štátnej prémie viazať na podmienku, že sa prostriedky získané stavebným sporením použijú výlučne na stavebné účely.
Novela počíta aj so zvýšením adresnosti štátnej podpory stavebného sporenia formou určitého sociálneho zamerania tejto podpory. Plnoleté osoby, tak budú mať nárok na štátnu prémiu iba v prípade, ak ich priemerný mesačný zdaniteľný príjem je najviac 1,3 násobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve. Toto sa bude týkať všetkých plnoletých stavebných sporiteľov vrátane tých, ktorí už majú uzatvorené zmluvy o stavebnom sporení. Neplnoletým osobám bude štátna prémia vyplácaná tak ako tomu bolo doposiaľ.
Opatrením, ktorým MF SR sleduje zvýšenie efektívnosti štátnej podpory stavebného sporenia, je vylúčenie nároku na štátnu prémiu počas čerpania a splácania medziúveru. Toto opatrenie bude zároveň viesť sporiteľov, ktorí si uzatvoria zmluvu o stavebnom sporení k zodpovednému zadlžovaniu sa, pretože budú viac motivovaní k dlhodobému sporeniu, ktoré je podporované štátnou prémiou. Po nasporení požadovanej sumy majú možnosť získať aj zvýhodnený stavebný úver. Zmena sa bude vzťahovať až na nové zmluvy o medziúvere uzatvorené od 1. januára 2019.
Snahou je urobiť z produktu, ktorý má takmer 20 rokov produkt, ktorý viac zodpovedá dnešnej dobe. Novela prinesie vyššiu adresnosť, efektívnosť a účelovosť a samozrejme aj vyššiu mieru zodpovednosti.
Finančný trh čakajú novinky
22. 8. 2018
Ministerstvo financií SR pripravilo novelu zákona o poisťovníctve. Cieľom novely je zvýšiť transparentnosť a prehľadnosť nákladov pri distribúcii finančných produktov a regulácia odmien finančných sprostredkovateľov. Klienti bánk a poisťovní tak budú po novom podrobne informovaní o tom komu, koľko a za čo platia.
Novela zákona reaguje na chýbajúcu reguláciu vyplácania odmien za sprostredkovanie finančných produktov. Po novom budú mať klienti komerčných bánk a poisťovní k dispozícii informačné formuláre, ktoré im poskytnú v prehľadnej a zrozumiteľnej forme informáciu o hlavných položkách vstupujúcich do ceny finančných produktov. Zvýši sa tak transparentnosť a prehľadnosť nákladov, ktoré vznikajú pri distribúcii úverov a poistných produktov na finančnom trhu. Novela taktiež zavádza priamu reguláciu odmien finančných sprostredkovateľov v bankovom sektore. Ide o reguláciu odmeňovania, ale aj správania sa finančných sprostredkovateľov. Nepôjde iba o poistky, pôjde aj o sprostredkovanie úverov, či už spotrebných alebo hypoték. A treba si uvedomiť, že odmeny pre týchto sprostredkovateľov sú často veľkou záťažou pre klientov. V rámci novely zákona sa hovorí aj o regulácii výšky odkupnej hodnoty v životnom poistení. Malo by sa tak zabrániť tomu, aby klient znášal v prvých rokoch všetky náklady spojené s uzavretím poistnej zmluvy.