Orgány štátnej správy
25. 5. 2020
Cieľom novely zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov je okrem iného odstrániť rozpor medzi zákonom č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisoch a zákonom č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe v znení neskorších predpisov, podľa § 5 ods. 4 zákona č. 453/2003 Z. z. je v kompetencii generálneho riaditeľa ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny menovať a odvolávať riaditeľov úradov práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorí nie sú štatutárnym orgánom pretože úrady práce, sociálnych vecí a rodiny nemajú od 1. januára 2015 právnu subjektivitu, preto sa navrhuje do zákona č. 55/2017 Z. z. v znení neskorších predpisov doplniť ustanovenie, pod ktoré bude možné štátnozamestnanecký pomer riaditeľa úradu práce, sociálnych vecí a rodiny subsumovať.
Ďalším cieľom je zmeniť jednu z kvalifikačných podmienok na výkon funkcie generálneho tajomníka služobného úradu, a to tak, že doterajšia podmienka troch rokov praxe vo verejnej správe a troch rokov praxe v riadiacej funkcii sa nahrádza podmienkou piatich rokov praxe v riadiacej funkcii, tiež sa služobným úradom umožnilo pružnejšie a rýchlejšie reagovať na potrebu zmien v ich organizačnej štruktúre vyvolanú nutnosťou prispôsobiť sa meniacemu sa vonkajšiemu prostrediu, dochádza k rozšíreniu výpočtu právnych titulov na prijatie do dočasnej štátnej služby tak, aby sa služobným úradom umožnilo v prípade potreby na prechodný čas posilniť ich personálne kapacity, dočasná štátna služba na základe nového právneho titulu bude trvať do obsadenie voľného štátnozamestnaneckého miesta, avšak najviac šesť mesiacov, zároveň sa štátny zamestnanec prijatý do dočasnej štátnej služby nebude môcť prihlásiť do užšieho vnútorného výberového konania, a nakoniec bolo cieľom novely zákona zjednotiť právnu úpravu okamžitého skončenia štátnej služby s právnou úpravou okamžitého skončenia pracovného pomeru podľa Zákonníka práce.