Orgány štátnej správy
18. 5. 2020
V tomto období dochádza k zmenám aj v oblasti orgánov štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti.
Novela zákona prináša ustanovenia platné v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. V súlade s jeho znením môže vláda Slovenskej republiky v čase tejto krízovej situácie ustanoviť svojim nariadením na obdobie v čase krízovej situácie alebo na obdobie bezprostredne nasledujúce po skončení krízovej situácie pre oblasť výkonu štátnej správy súvisiacej s poskytovaním štátnych sociálnych dávok, pomocou v hmotnej núdzi, kompenzácie sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, ako aj súvisiacej s vykonáva v druhom stupni štátnu správu vo veciach, v ktorých v správnom konaní v prvom stupni rozhoduje úrad práce, sociálnych vecí a rodiny alebo zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately predĺženie, skrátenie, odpustenie zmeškania alebo spočívanie lehôt, zachovanie nárokov, ktoré boli priznané do vyhlásenia krízovej situácie, podmienky nároku na štátne sociálne sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, podmienky ich výplaty, dĺžku ich poskytovania a ich výšku, zmenu zákonných postupov ústredia a úradu, ale i zmenu výkonu lekárskej posudkovej činnosti.
Plán vyrovnaného rozpočtu je pozitívom .Budú však potrebné ďalšie opatrenia
6. 6. 2017
Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) vníma nový plán vlády postupne znižovať deficit verejných financií až po vyrovnaný rozpočet pozitívne. A to napriek tomu, že oproti pôvodným plánom sú nové konsolidačné ciele z Programu stability na roky 2017 až 2020 menej ambiciózne.
Rozpočtová rada však zároveň upozorňuje, že tieto ciele ešte nezabezpečia dlhodobú udržateľnosť verejných financií a pri súčasných predpokladoch bude potrebné prijímať dodatočné konsolidačné opatrenia.
Podľa nej by sa tak mali v strednodobom horizonte využiť priaznivé ekonomické podmienky, ako aj úspory z prijatých opatrení v priebežnom dôchodkovom systéme, na dosiahnutie rozpočtového prebytku vo výške 0,4 % HDP v roku 2020 a zároveň zníženie dlhu na 43,5 % HDP.
Až kým nebude vyrovnaný rozpočet
Vláda schválila v rámci Programu stability na roky 2017 až 2020 ciele znižovať deficit verejnej správy z 1,7 % HDP v roku 2016, až kým sa nedosiahne vyrovnaný rozpočet v roku 2019.
Po dosiahnutí vyrovnaného rozpočtu sa v nasledujúcom roku 2020 predpokladá jeho udržanie na rovnakej úrovni.
Strednodobý rozpočtový rámec pritom podľa rady vychádza z realistických predpokladov o vývoji makroekonomického prostredia a daňových a odvodových príjmov, ktoré boli schválené príslušnými výbormi vo februári 2017.
Program stability obsahuje opatrenia najmä na strane výdavkov, ktorých celkový vplyv podľa rezortu financií zhoršuje saldo verejnej správy v porovnaní so scenárom nezmenených politík.
Znamená to, že ak by sa po roku 2016 neuskutočnili žiadne nové opatrenia a zmeny v legislatíve a rozpočtové položky by ovplyvnil iba makroekonomický vývoj, deficit by podľa RRZ postupne klesal z 1,7 % HDP v roku 2016 a v roku 2020 by boli verejné financie v prebytku 0,4 % HDP.
Rozpočtová rada však zároveň upozorňuje aj na identifikované riziká, ktoré môžu hospodárenie verejnej správy oproti vládnym plánom zhoršiť.
Riziká podľa rady vyplývajú najmä z opakovaného nadhodnotenia niektorých nedaňových príjmov, podhodnotenia výdavkov v zdravotníctve a štátnom rozpočte a nerozpočtovania výdavkov na korekcie k čerpaniu eurofondov.
Na druhej strane rozpočtu môžu pomôcť úspory na spolufinancovaní k eurofondom v prípade ich pomalšieho čerpania, nižšie výdavky na sociálne dávky, či úspora na odvode do rozpočtu Európskej únie.
Ďalším možným zdrojom krytia rizík v roku 2017 sú rozpočtované rezervy.
zdroj: SME-ekonomika
Služby zamestnanosti
31. 5. 2017
Zmenou v zákone o službách zamestnanosti sa navrhli niektoré opatrenia, ktorých cieľom je a zodpovedajúca regulácia podmienok, za ktorých môže uchádzač o zamestnanie vykonávať zárobkovú činnosť.
Zmeny sa týkali najmä obmedzenia vykonávať zárobkovú činnosti len na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru podľa Zákonníka práce, t.j. formou dohody o vykonaní práce alebo dohody o pracovnej činnosti. Časovo sa upravilo maximálne obdobie
vykonávania zárobkovej činnosti uzatvorením dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru na obdobie v úhrne 40 kalendárnych dní v roku v prepojení na možnosť jej vykonávania u jedného zamestnávateľa. Súčasne sa zabezpečuje vyššia motivácia prijať a udržať si zamestnanie sprostredkované úradom tým, že sa neumožní jeho bezprostredný opätovný vstup do evidencie.
Automobilový priemysel: Situácia je kritická, treba 14-tisíc pracovníkov
31. 5. 2017
Situácia s pracovnou silou v automobilovom priemysle na Slovensku je kritická.
Povedal to v piatok viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky Alexander Matušek.Automobilový priemysel bude podľa neho do roku 2020 potrebovať asi 14 000 nových pracovníkov, z toho asi 2000 s vysokoškolským vzdelaním a 12 000 stredoškolákov. „Očakávame, že zo škôl dostaneme asi 3000 stredoškolákov, ďalších 9000 budeme musieť získať buď rekvalifikáciami, alebo mobilitou pracovnej sily – čo sú naše priority. Treťou možnosťou je doviezť ich zo zahraničia, pretože ich potrebujeme,“ skonštatoval Matušek. Len v minulom roku sa na Slovensku vyrobilo viac ako milión automobilov, po príchode štvrtej automobilky do roku 2020 sa ich bude ročne vyrábať asi 1,35 milióna. „Zo 14 000 ľudí budú polovicu potrebovať výrobcovia automobilov, približne rovnaký počet dodávatelia. Musíme konať. Ak nevyužijeme možnosti zo školstva, ak nevyužijeme mobilitu pracovnej sily a nezamestnáme našich ľudí, treba sa poobzerať inde a najmä uľahčiť proces prijímania pracovníkov z tretích krajín. Aby to trvalo šesť až desať Až 87 % zamestnávateľov v automobilovom priemysle podľa neho tvrdí, že nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily je alarmujúci, len osem percent dodávateľov si myslí, že absolventi, ktorí prídu zo škôl, sú pripravení na prax. mesiacov, je neakceptovateľné. Požiadavka zamestnávateľov je jeden mesiac,“ zdôraznil viceprezident.
Zmeny v sociálnom poistení
30. 5. 2017
V súvislosti zo zmenou exekučného poriadku sa mení aj zákon o sociálnom poistení. Napriek tomu, že sa výsledky vymáhania pohľadávok Sociálnej poisťovne za súčasného legislatívneho rámca každoročne zlepšujú, nemožno opomenúť negatívne dopady na dlžníkov, ktoré so sebou vymáhanie prináša minimálne v podobe trov exekúcie.
Zmenou v zákone sa eliminujú negatívne dopady a predpokladá sa zároveň pozitívny dopad najmä v prípadoch špekulatívnych postupov, ktorými sa dlžníci Sociálnej poisťovne snažia brániť nútenému výkonu rozhodnutia napr. zlučovaním firiem, predajom obchodných podielov, zánikom firiem a ďalšieho zakladania spoločností osobami, ktoré zapríčinili úpadok predchádzajúcich firiem s dlhmi voči Sociálnej poisťovni.
Sociálna poisťovňa ako verejnoprávna inštitúcia zriadená na výkon sociálneho poistenia rozhoduje na základe štátom postúpenej právomoci o právach a právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti sociálneho poistenia vrátane platenia poistného na sociálne poistenie a vymáhania pohľadávok, ktoré vznikajú pri výkone sociálneho poistenia.