Odpisovanie automobilu
7. 1. 2025
Daňové odpisovanie je postupné započítavanie odpisov hmotného majetku používaného pri výkone podnikateľskej činnosti, t. z. na dosahovanie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, do daňových výdavkov.
Vstupná cena hmotného majetku sa započíta do daňových výdavkov postupne prostredníctvom odpisov počas doby odpisovania majetku. Ak podnikateľ nevyužíva hmotný majetok, ktorý má vložený v obchodnom majetku len na podnikanie a využíva ho aj na iné účely (súkromné účely), do daňových výdavkov môže započítať len pomernú časť odpisov tohto majetku, lebo podľa § 24 ods. 4 ZDP pri odpisovaní hmotného majetku, ktorý sa len sčasti používa na zabezpečenie zdaniteľného príjmu, sa do výdavkov na zabezpečenie zdaniteľného príjmu zahŕňa len pomerná časť odpisov. Ak podnikateľ nedodrží ustanovenia ZDP a nezníži odpisy majetku využívaného aj na súkromné účely o pomernú časť odpisov, ktorá pripadá na využívanie majetku na súkromné účely, zvyšuje si daňové výdavky a tým znižuje výšku dane z príjmov za príslušné zdaňovacie obdobie. Takýmto postupom porušuje platnú legislatívu a pri kontrole mu môže byť dopočítaná daň a uložený finančný postih.
Na uplatnenie daňových odpisov je nutné, aby podnikateľ využíval automobil za účelom dosahovania zdaniteľných príjmov. Ak podnikateľ nevyužíva automobil len za účelom dosahovania zdaniteľných príjmov, má podľa § 22 ods. 9 ZDP, povinnosť odpisovanie automobilu prerušiť.
Podmienkou je aj to, aby bol automobil zaúčtovaný v účtovníctve v súlade s ustanoveniami zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, v znení neskorších predpisov (ďalej ZÚ) alebo evidovaný v evidencii podľa § 6 ods. 11 ZDP (daňová evidencia).
Pod pojmom podnikateľ bude rozumieť podnikajúcu fyzickú osobu (ďalej FO), napríklad živnostníka, advokáta, lekára, súdneho znalca a právnickú osobu (ďalej PO), napríklad spoločnosť s ručením obmedzeným.
S
Pokles slovenského priemyslu sa spomalil
12. 8. 2020
Medziročný pokles priemyselnej výroby na Slovensku v júni spomalil na 8,5 percenta po májovom prepade o zhruba tretinu.
Oznámil to dnes Štatistický úrad. Upozornil, že pokles bol najmiernejší od začiatku koronakrízy. Poukázal na výrazné spomalenie prepadu v automobilovom priemysle a na rast v chemickom a farmaceutickom priemysle. Medziročný pokles slovenskej priemyselnej výroby bol v júni oveľa miernejší, než očakávali analytici.
Slovenský priemysel sa dostal na dve koľajnice
12. 8. 2020
Jar priniesla drsný pád takmer pre všetky odvetvia priemyselnej výroby. V apríli naše fabriky vyprodukovali len 58 percent z toho, čo rok predtým. Júnové čísla už ukazujú návrat na úroveň 91,5 percenta. Pri bližšom skúmaní však štatistiky hovoria príbeh o dvoch koľajniciach.
Na tých rýchlejších je automobilový priemysel, ktorý už produkuje s menej ako desaťpercentnou stratou. Na dorovnanie minuloročných tržieb mu chýbalo menej ako jedno percento.
Výrazne pomalší návrat však zažívajú ďalšie dôležité sektory, ako je výroba kovov a kovových konštrukcií, kde produkcia stále stráca takmer štvrtinu. Dozadu nás ťahá aj sektor výroby strojov, ktorý odpisuje viac ako 15 percent
Spomalenie prepadu v automobilovom priemysle
11. 8. 2020
Pokles bol najmiernejší od začiatku koronakrízy, uvádzajú štatistici. Medziročný pokles priemyselnej výroby na Slovensku v júni spomalil na 8,5 percenta po májovom prepade o zhruba tretinu. Oznámil to Štatistický úrad. Upozornil, že pokles bol najmiernejší od začiatku koronakrízy. Poukázal na výrazné spomalenie prepadu v automobilovom priemysle a na rast v chemickom a farmaceutickom priemysle. Medziročný pokles slovenskej priemyselnej výroby bol v júni oveľa miernejší, než očakávali analytici.
Tí podľa prieskumu agentúry Reuters počítali s prepadom o 18 percent. Oproti máju sa priemyselná výroba zvýšila o 21,7 percenta. Medziročný pokles výroby dopravných prostriedkov v júni spomalil na 9,4 percenta z májových 56,9 percenta. Automobilový priemysel bol v čase predchádzajúceho ekonomického rastu hlavným motorom exportne orientovanej ekonomiky. Slovensko si vlani udržalo v prepočte na obyvateľa pozíciu najväčšieho výrobcu áut na svete.
Do diaľnice D1 pri Žiline sa narýchlo dolievajú milióny
11. 8. 2020
Zo štátnej kasy a bez súťaže. Národná diaľničná spoločnosť bez súťaže zvyšuje pôvodnú cenu za štvorprúdovku na D1 z Hričovského Podhradia do Lietavskej Lúčky. Na chyby pri projektovaní diaľnice D1 pri Žiline doplatia všetci daňovníci. Úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka sa totiž popri eurofondoch bude dokončovať aj priamo zo štátneho rozpočtu.
Dodatočných 8,5 milióna eur má ísť nad rámec doteraz vysúťaženej sumy 432,2 milióna eur na rozšírenie kapacity križovatky v Hričovskom Podhradí. Aj keď o probléme stavbári vedeli roky, Národná diaľničná spoločnosť nešla do súťaže, ale zvýšila zdroje pre konzorcium, ktoré na úseku pracuje, a to Doprastav, Strabag, Váhostav a Metrostav.