Dopady krízy
26. 11. 2009
Na podnikoch a firmách sa svetová hospodárska kríza odráža hlavne v tom, že vytvárajú nižšiu pridanú hodnotu a zisky. Rast domácich príjmov a následne aj spotreby spomaľuje. Zamestnanosť klesá a rastie nezamestnanosť, mnohé investície sa pozastavili a znížil sa prílev priamych zahraničných investorov.
Takto charakterizoval dopady krízy guvernér NBS Ivan Šramko.
Očakáva tiež, že po kríze budú podniky zamestnávať menší počet zamestnancov ako predtým. Za prvoradú úlohu považuje prilákanie nových investorov, nové investície a udržanie zamestnanosti.
Dopravcovia sa môžu začať registrovať do mýta
25. 11. 2009
Dopravcovia sa môžu začať registrovať do systému elektronického výberu mýta, ktorý má byť spustený 1. januára 2010. Riaditeľ zákazníckych služieb prevádzkovateľa systému spoločnosti SkyToll včera potvrdil, že prvé kontaktné miesta otvorí spoločnosť dnes na západe Slovenska, nasledovať bude stredné Slovensko a vo štvrtok alebo v piatok sa začne registrácia aj v Košiciach a Prešove.
V súčinnosti s Národnou diaľničnou spoločnosťou SkyToll uskutočnil prvý 48-hodinový test systému ešte počas uplynulého týždňa.
V súčasnosti sa už uskutočňuje aj táto druhá komplexná skúška systému. Podľa slov riaditeľa ide príprava spustenia elektronického výberu mýta v súlade s plánom. Pokiaľ ide o registráciu, vydávanie palubných jednotiek, aktiváciu sledovania jazdných úsekov, a backofficových služieb je systém otestovaný a pripravený. Ďalšie prípadné problémy bude odstránené počas 28-dňového testovania. Systém by mal byť plne pripravený na prevádzku od 1. januára 2010.
/Back Office = obslužné oddelenie banky (bez priameho styku so zákazníkom)/
Zdraženie pohonných látok
23. 11. 2009
Vývoj spotrebiteľských cien pohonných látok bol v 46. týždni roku 2009 ovplyvnený v medzitýždennom porovnaní zvýšením cien všetkých typov pohonných látok.
Podľa Štatistického úradu SR stúpla priemerná cena 98-oktánového benzínu o 0,016 € na 1,319 € za liter a cena 95-oktánového benzínu vzrástla o 0,015 € na 1,184 € za liter. Cena motorovej nafty sa zvýšila o 0,001 € na 1,133 € za liter a cena LPG taktiež o 0,001 € na 0,434 € za liter.
V januári 1997 predstavovala cena litra 95-oktánového benzínu 22,39 Sk (0,74 €) a cena litra nafty 20,89 Sk (0,69 €). Ceny sa postupne zvyšovali a v prvých mesiacoch roka 2000 prekročili 30-korunovú (0,996 €) hranicu. V ďalších rokoch sa dostávali ceny bližšie k hranici 40 Sk (1,33 €), ktorú prelomili v septembri 2005. K 4. septembru 2006 predstavovala priemerná spotrebiteľská cena za liter 95-oktánového benzínu 40,47 Sk (1,34 €). Liter motorovej nafty stál 41,26 Sk (1,37 €) a cena LPG dosiahla 21,69 Sk (0,72 €) za liter.
V závere roka 2007 sa predával liter 95-oktánového benzínu po 38,90 Sk (1,29 €) a liter nafty po 40,85 Sk (1,36 €). Cena LPG za liter dosiahla úroveň 21,69 Sk (0,72 €). Priemerná spotrebiteľská cena 95-oktánového benzínu ku koncu minulého roka dosiahla 30,27 Sk (1,005 €) za liter a cena litra motorovej nafty 35,07 Sk (1,164 €). LPG sa v uvedenom období predával za 16,45 Sk (0,546 eura) za liter.
Nový podporný fond pre podniky zamerané na výskum a technológie
29. 10. 2009
Menšie podniky, ktoré sú zamerané na výskum a technológie, sa ľahšie dostanú k peniazom. Vďaka novému podpornému fondu Slovenskej záručnej a rozvojovej banky a Európskemu investičnému fondu, budú mať lepšie šance získať úver či nájsť si investičného partnera.
Pôjde o čiastku 100 miliónov €, z ktorých 99 % zaplatí štát s využitím eurofondov a zvyšok investičný fond, ktorý bude peniaze rozdeľovať.
Spoločný fond začne fungovať v druhom štvrťroku 2010. Firmy nebude financovať priamo, ale prostredníctvom partnerov z bankového a finančného sektora. Pri pôžičkách to budú komerčné banky a Slovenská záručná a rozvojová banka. Z podporného fondu by žiadatelia mali získavať garancie, vďaka ktorým sa rozšíria ich úverové možnosti. Vďaka poskytnutej záruke bude v prípade záručných schém možné úvermi podporiť oveľa väčší počet podnikateľov, ako v súčasnosti.
Vďaka podpornému fondu firmy môžu do svojho biznisu získať aj investorov, ktorí by firme poskytli zdroje, za ktoré by si ako protihodnotu vypýtali napríklad akciový podiel.
Európsky investičný fond očakáva, že sa peniaze vložené do firiem vrátia. Podľa neho kontrakty s bankami a investičnými fondmi, ktoré projekt podporia, budú uzatvárať v nasledujúcich mesiacoch.