Ochrana spotrebiteľa
14. 8. 2023
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý prezidentka SR vrátila do parlamentu, prináša novú všeobecnú právnu úpravu v oblasti ochrany spotrebiteľa.
Novým zákonom by sa mal zrušiť zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 299/2019 Z. z. o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu a o zmene zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zruší vyhlášku Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 406/2008 Z. z. o zložení, rozhodovaní, organizácii práce a postupe komisie na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách v znení neskorších predpisov. Uvedené predpisy z oblasti ochrany spotrebiteľa a súvisiace predpisy v platnom právnom poriadku SR sa tak spoja do jedného právneho predpisu. Mal by sa odstrániť doterajší trend, ktorý spočíval spravidla v prijímaní osobitných predpisov v reakcii na jednotlivé smernice a nariadenia EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa. Zákon o ochrane spotrebiteľa úzko prepojený na Občiansky zákonník by mal do budúcnosti predstavovať základný právny predpis v oblasti ochrany spotrebiteľa a subsumovať aj budúce legislatívne iniciatívy. Zároveň je potrebné poznamenať, že zákon nemá predstavovať kodifikáciu celého spotrebiteľského práva. V súčasnosti sú všeobecné inštitúty ochrany spotrebiteľa roztrieštené vo viacerých právnych predpisoch. Orientácia v nich v ich vzájomných súvislostiach a ich následná správna aplikácia je sťažená, a to z pohľadu samotného spotrebiteľa, podnikateľov, ba dokonca aj subjektov pôsobiacich v oblasti ochrany spotrebiteľa, čím sa oslabuje princíp právnej istoty. Zákonom sa odstraňujú duplicity, aplikačné problémy, vnútorné rozpory jednotlivých ustanovení a terminologické odlišnosti. Spotrebiteľské právo sa dynamicky vyvíja, musí neustále reagovať na nové podnety z trhu, obchodné modely či technologický pokrok vrátane digitalizácie. V neposlednom preto modernizuje súčasnú spotrebiteľskú legislatívu a detailnejšie ju zosúlaďuje s právnymi predpismi EÚ odstraňujúc viaceré neopodstatnené goldplatingy.
K
Jednotný mýtny systém
6. 10. 2009
Pripravuje sa cesta pre jednotný európsky systém cestného mýta. Rozhodnutie, ktoré Európska komisia prijala, ustanovuje základné technické špecifikácie a požiadavky nevyhnutné na zavedenie európskej služby elektronického výberu mýta.
Do troch rokov bude služba k dispozícii pre všetky cestné vozidlá nad 3,5 tony alebo pre vozidlá určené na prepravu viac ako deviatich cestujúcich vrátane vodiča. Pre ostatné vozidlá bude táto služba k dispozícii do piatich rokov.
V prijatom rozhodnutí Komisia zároveň určuje práva a povinnosti mýtnych úradov, poskytovateľov služieb a používateľov.
Používatelia si budú môcť vybrať, s ktorým poskytovateľom účastnícku zmluvu podpíšu. Mýtne úrady oznámia výšku mýtnych poplatkov, ktoré sa poskytovateľom služby majú zaplatiť a tie sa potom fakturujú používateľom. Mýto zaplatené prostredníctvom služby príslušné vnútroštátne alebo miestne mýtne poplatky nesmie presiahnuť.
Podpredseda Európskej komisie pre oblasť dopravy označil prijaté rozhodnutie za najvýznamnejší prínos pre vodičov od zrušenia hraničných kontrol.
Konkurencia internetových obchodov je veľká
2. 10. 2009
Preto, aj keď na otvorenie internetového obchodu stačí pár minút, na úspech možno bude potrebné čakať aj niekoľko rokov. Konkurencia internetových obchodov je taká veľká, že zaujať možno len originalitou. V databáze katalógu internetových obchodov je evidovaných okolo dvetisíc týchto obchodov.
Na ceste k vlastnému internetovému obchodu je najdôležitejší nápad. Práve nápad je tou jedinou položkou, ktorá sa nedá kúpiť. Potrebné je jasne si stanoviť, kto je správny návštevník nášho obchodu, prečo by mal nakupovať práve u nás, a až potom pretaviť nápad do reality.
Najjednoduchším krokom k vlastnému internetovému obchodu môže byť nákup hotovej stránky s ponúkaným tovarom, aj keď tento variant je dosť drahý. Menej náročnou cestou je využívanie programov, ktoré umožňujú prevádzkovať internetový obchod zadarmo. Ich nevýhodou je oklieštená podpora a množstvo reklamy, z ktorej profituje tvorca programu. Problémom, že takáto stránka môže pôsobiť aj dosť neprofesionálne.
Najrýchlejším variantom, dostupným často do niekoľkých minút, je prenájom alebo kúpa internetového obchodu. Táto služba pripomína prázdny obchod s regálmi a závisí od predajcu, čo zákazníkovi ponúkne.
Značkou serióznosti internetového obchodu je jeho cesrtifikácia Slovenskou asociáciou pre internetový obchod. Cena certifikácie internetového obchodu je 166 € a certifikácia platí jeden rok.
Lacné peniaze
1. 10. 2009
Môže ekonomika rásť, keď sa spolu viac spotrebuje ako sa vyprodukujú dôchodky? Môže, ale v takom prípade sa peniaze musia požičať a minúť nielen na spotrebu, ale viac na investovanie tak, aby sa z budúcich vyprodukovaných dôchodkov najprv splatili dlžoby a zvyšok sa znovu investoval alebo usporil.
V USA však tento mechanizmus ekonomického rastu nefungoval. Účastníci trhu míňali viac ako vyprodukovali, k čomu zneužívali aj postavenie dolára ako svetovej rezervnej meny, navyše manipuláciou úrokovej sadzby dostávali do ekonomiky lacné peniaze.
Keby ich investovali, a nekupovali väčšinou veci, ktoré neprinášali ďalšie dôchodky, z ktorých sa požičané peniaze nedali splácať, nebolo by sa nič stalo. O tom, že USA si viac požičiavali na spotrebu ako na investovanie svedčí, že ich ročné deficity narastali rýchlejšie ako hrubý domáci produkt.
Keď sa tento neudržateľný reprodukčný kolobeh čoraz viac zadrhával, po zrušení zlatého štandardu nebol žiadny technický problém. Nedostatok likviditných dolárov a teda aj splácanie dlhov veriteľom sa riešili vytlačením inflačných peňazí. Tie navyše neboli kryté ničím, alebo len povesťou najsilnejšej ekonomiky sveta, ktorá si nárokovala byť policajtom svetového poriadku.
Preto sa nemôžeme čudovať, že na trhu sa ponúkala čoraz vyššia masa lacných peňazí. Lacné peniaze úplne zdegradovali hodnotový peňažný systém, pod čím treba rozumieť nereálny a papierovo vykazovaný rast bohatstva všetkých účastníkov trhu, ktorého bubliny museli raz spľasknúť a stalo sa.
Ohlodané peniaze fungovali síce ako prostriedok výmeny a zúčtovacej jednotky, ale nedokázali plniť funkciu uchovávateľa hodnôt z dôvodu, že stratili kúpnu silu. Dôvodom bola skutočnosť, že celý svet bol zaplavený nadbytočnou masou lacných peňazí, čo sú dnes nesplácané úvery a ich klony s priliehavým pomenovaním, toxické cenné papiere.
To, že peniaze sa čoraz menej vymieňali za tovary a služby a čoraz viac za samých seba, bez poznania vnútornej reálnej hodnoty, je aj príčinou terajšej hospodárskej a finančnej krízy.
Štátny príspevok na podnikanie patrí k najžiadanejším opatreniam
1. 10. 2009
Zákon neupravuje lehotu poskytovania štátneho príspevku na podnikanie. Tento sa začal najmä v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou realizovať aj po vyše siedmich mesiacoch. Čas, ako dlho trvá vybavenia žiadosti o príspevok sa nedá presne stanoviť. Napriek tomu štátny príspevok na podnikanie patrí k najžiadanejším a najúspešnejším opatreniam aktívnej politiky trhu práce.
Najmä v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou sa projekt, ktorý je z 85 % financovaný z Európskeho sociálneho fondu, teší veľkej popularite najmä v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou. Štandardné lehoty predlžuje práve veľký záujem o tento príspevok.
Na uchádzača, ktorý sa o príspevok rozhodne požiadať, čakajú mnohé čakacie lehoty. Po splnení prvej podmienky, že žiadateľ je v evidencii úradu práce zaradený najmenej tri mesiace, môže podať žiadosť o absolvovanie praktickej prípravy. Praktickú prípravu si organizujú jednotlivé úrady práce.
Oficiálne požiadať o nenávratný príspevok uchádzač môže až po absolvovaní praktickej prípravy a následne obhájiť projekt pred komisiou. Celá procedúra vrátane trojmesačnej evidencie presahuje v niektorých regiónoch obdobie polroka.