Ochrana spotrebiteľa
14. 8. 2023
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý prezidentka SR vrátila do parlamentu, prináša novú všeobecnú právnu úpravu v oblasti ochrany spotrebiteľa.
Novým zákonom by sa mal zrušiť zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 299/2019 Z. z. o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu a o zmene zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zruší vyhlášku Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 406/2008 Z. z. o zložení, rozhodovaní, organizácii práce a postupe komisie na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách v znení neskorších predpisov. Uvedené predpisy z oblasti ochrany spotrebiteľa a súvisiace predpisy v platnom právnom poriadku SR sa tak spoja do jedného právneho predpisu. Mal by sa odstrániť doterajší trend, ktorý spočíval spravidla v prijímaní osobitných predpisov v reakcii na jednotlivé smernice a nariadenia EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa. Zákon o ochrane spotrebiteľa úzko prepojený na Občiansky zákonník by mal do budúcnosti predstavovať základný právny predpis v oblasti ochrany spotrebiteľa a subsumovať aj budúce legislatívne iniciatívy. Zároveň je potrebné poznamenať, že zákon nemá predstavovať kodifikáciu celého spotrebiteľského práva. V súčasnosti sú všeobecné inštitúty ochrany spotrebiteľa roztrieštené vo viacerých právnych predpisoch. Orientácia v nich v ich vzájomných súvislostiach a ich následná správna aplikácia je sťažená, a to z pohľadu samotného spotrebiteľa, podnikateľov, ba dokonca aj subjektov pôsobiacich v oblasti ochrany spotrebiteľa, čím sa oslabuje princíp právnej istoty. Zákonom sa odstraňujú duplicity, aplikačné problémy, vnútorné rozpory jednotlivých ustanovení a terminologické odlišnosti. Spotrebiteľské právo sa dynamicky vyvíja, musí neustále reagovať na nové podnety z trhu, obchodné modely či technologický pokrok vrátane digitalizácie. V neposlednom preto modernizuje súčasnú spotrebiteľskú legislatívu a detailnejšie ju zosúlaďuje s právnymi predpismi EÚ odstraňujúc viaceré neopodstatnené goldplatingy.
K
Slovensko si v konkurencieschopnosti pohoršilo o štyri priečky za posledný rok
25. 5. 2018
Slovensko sa za desaťročie prepadlo o dvadsaťpäť miest v rebríčku konkurencieschopnosti. Švajčiarsky Inštitút pre rozvoj manažmentu v spolupráci so slovenskou Nadáciou F. A. Hayeka Bratislava a 56 ďalšími organizáciami z celého sveta zverejnil Svetovú ročenku konkurencieschopnosti ekonomík v roku 2018 (World Competitiveness Yearbook).Podľa zverejnených informácií sa Slovenská republika tento rok umiestnila na 55. mieste spomedzi 63 hodnotených krajín.
V medziročnom porovnaní sa postavenie Slovenska zhoršilo o štyri miesta. Najväčšími výzvami pre rast konkurenčnej schopnosti v najbližších rokoch sú pre Slovensko podľa Svetovej ročenky konkurencieschopnosti najmä nedostatok kvalifikovaných zamestnancov, vysoké administratívne zaťaženie podnikov, výzva v podobe nadchádzajúcej digitalizácie podnikov na Slovensku, vysoké náklady na prijímanie a prepúšťanie zamestnancov, absencia reforiem vo vzdelávaní a verejných službách. V porovnaní s najbližšími susedmi Slovensko v kvalite podnikateľského prostredia zaostáva za Českou republikou (29. miesto), ktorá je zároveň najúspešnejšou krajinou regiónu V4 a ktorá si v tomto roku pohoršila o jednu priečku. Ďalej je aj za Poľskom, ktoré je na 34. priečke, pričom sa medziročne zlepšilo o štyri miesta. "Slovensko sa dokonca tento rok umiestnilo za Maďarskom až o osem miest, pričom Maďarsko je na 47. priečke (čo je zlepšenie o päť miest). Treba pripomenúť, že Slovensko patrilo v rokoch 2007 – 2009 medzi vysoko konkurenčné krajiny (30. miesto), čo sa nám za ostatné roky nepodarilo udržať," zhodnotila nadácia F. A. Hayeka Bratislava.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Podnikateľské prostredie sa na Slovensku zhoršilo, tvrdí Podnikateľská aliancia
25. 5. 2018
Najhoršie podnikatelia hodnotili funkčnosť politického systému v štáte a vymáhateľnosť práva, funkčnosť súdnictva. Podnikateľské prostredie na Slovensku sa zhoršilo. Myslí si to Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS). „Skutočnosť, že pohľad podnikateľov na podnikateľské prostredie sa zhoršil aj v prvom štvrťroku tohto roka, nie je prekvapujúca.
Prispeli k tomu skutočnosti, ktoré vyšili najavo po vražde J. Kuciaka a M. Kušnírovej, a to najmä neschopnosť politikov a politického systému prevziať politickú zodpovednosť a riešiť vzniknutú krízu zodpovedne a systémovo,“ uviedla aliancia. Najhoršie podnikatelia hodnotili funkčnosť politického systému v štáte a vymáhateľnosť práva, funkčnosť súdnictva. Nasledujú uplatňovanie princípu rovnosti pred zákonom a výskyt hospodárskej kriminality, organizovaného zločinu. Na piatom mieste je kvalita a dostupnosť výrobných vstupov, pracovnej sily. „Z uvedeného možno konštatovať, že podnikatelia vnímajú ako najväčší problém čím ďalej tým väčšie zlyhávanie základných funkcií štátu,“ dodala aliancia.
Podnikatelia bez ohľadu na pravicovú či ľavicovú vládu negatívne vnímajú už viac ako dvanásť rokov vymáhateľnosť práva, funkčnosť súdnictva, uplatňovanie princípu rovnosti pred zákonom a úroveň korupcie na úradoch. „To čo je nóvum za posledných desať rokov, je prepad dôvery vo funkčnosť politického systému v štáte a naopak presvedčenie o výskyte hospodárskej kriminality, organizovaného zločinu, ktoré vnímajú podnikatelia najmä v posledných rokoch ako čoraz väčší problém,“ konštatovala PAS. Z verejných oblastí podnikatelia ocenili kladne len stabilný kurz eura a neutrálne hodnotili prístup k úverom.
Zmeny v zákone o vodách
24. 5. 2018
Zákon o vodách bol niekoľkokrát novelizovaný jednak z dôvodu transpozície práva Európskej únie do právneho poriadku Slovenskej republiky, ale vzhľadom na upresnenie niektorých ustanovení v zákone, ktoré sa ukázali ako problémové a bolo treba ich sprecizovať.
Úprava používania vôd vo vzťahu k zákazu plavby, určenie spôsobu a podmienok na vypúšťanie banských vôd do povrchových vôd a do podzemných vôd, doba platnosti povolenia na osobitné užívanie vôd orgánom štátnej vodnej správy, pôsobnosť orgánov štátnej vodnej správy v konaniach štátnej banskej správy, povinnosti pri zneškodňovaní odpadových vôd akumulovaných v žumpách, postup vo vodoprávnych konaniach. Ustanovuje sa procesný postup vo vzťahu k aplikácii § 16 ods. 6 písm. b) vodného zákona. Predovšetkým sa vyžaduje dosiahnutie dobrého stavu všetkých vôd. Každú činnosť človeka, ktorá môže mať vplyv na útvary povrchových vôd alebo podzemných vôd, treba posúdiť z hľadiska jej vplyvu na dosiahnutie environmentálnych cieľov. Je to napríklad stavby protipovodňových opatrení, vodných elektrární, prístavov, ciest a diaľnic, mostov, tunelov, železníc, melioračných zariadení.
Ten, kto plánuje realizovať činnosť, je povinný požiadať orgán štátnej vodnej správy o vydanie rozhodnutia, či je potrebné splniť podmienky.
Prevádzka vozidiel v cestnej premávke – nový zákon
24. 5. 2018
Nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke pripravilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR z dôvodu prijatia balíčka opatrení Európskej únie v súvislosti s kontrolami technického stavu vozidiel, nových predpisov upravujúcich schvaľovanie vozidiel a dohľadu nad trhom. Predchádzajúci zákon o podmienkach prevádzky vozidiel bol platný od roku 2004 a bol 19-krát novelizovaný.
Nový zákon bol schválený 14. marca 2018. Právny predpis rieši komplexne problematiku podmienok prevádzky vozidiel v cestnej premávke v súlade s požiadavkami novej legislatívy Európskej únie, s prihliadnutím na poznatky a skúsenosti nadobudnuté v procese aplikácie predchádzajúceho zákona. Zákon upravuje agendu v súvislosti s cestnými vozidlami ako schvaľovanie, prevádzka, kontroly technického stavu, ale aj doklady vozidiel technickej služby na úseku prevádzky vozidiel v pôsobnosti orgánov verejnej správy a zodpovednosti za porušenie povinnosti. Zákon počíta s vydaním jedenástich vykonávacích vyhlášok. Zákon nadobúda účinnosť 1. 5. 2018, 20. 5. 2018 a 1. 1. 2020. Zákon okrem iného upravuje schvaľovanie vozidiel na prevádzku v cestnej premávke, doklady vozidla, prevádzku vozidiel v cestnej premávke či cestné technické kontroly vrátane systému kontroly upevňovania nákladu, tiež kontroly vozidiel, ako napríklad technické kontroly, emisné kontroly a kontroly originality.