Ochrana pred požiarmi
26. 3. 2025
Od 1. 4. 2025 sa po zmenách v súvislosti so stavebnou legislatívou rozširuje v zákone o ochrane pred požiarmi rozsah činnosti orgánov štátneho požiarneho dozoru o posudzovanie územnoplánovacej dokumentácie o vydávanie stanoviska k tejto dokumentácii v nadväznosti na zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v znení neskorších predpisov.
V zákone bola zakotvená nová kompetencia orgánov vykonávajúcich štátny požiarny dozor pre preskúmanie spôsobilosti stavby na užívanie podľa § 140d zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon). Zakotvuje sa tiež výhrada, v ktorých prípadoch sa nebude vykonávať štátny požiarny dozor a zároveň sa vkladá do zákona splnomocňovacia blanketa, ktorá umožní Ministerstvu vnútra vydať podzákonný právny akt definujúci tie prípady, kde sa predsa len štátny požiarny dozor bude vykonávať.
V zákone o ochrane pred požiarmi sa upravujú kompetencie ministerstva v konaniach týkajúcich sa navrhovania stavieb a povoľovania stavieb v nadväznosti na pojmológiu zavedenú Stavebným zákonom. Tiež sa rozširuje rozsah kompetencii ministerstva o kompetenciu spočívajúcu v posudzovaní územnoplánovacej dokumentácie vzťahujúcej sa na územia najmenej dvoch krajských riaditeľstiev v etape jej prerokovania a vo vydávaní stanoviska k tejto dokumentácii v nadväznosti na zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v znení neskorších predpisov.
Znenie ustanovenia § 27 upravuje kompetencie krajského riaditeľstva v konaniach týkajúcich sa navrhovania stavieb a povoľovania stavieb v nadväznosti na pojmológiu zavedenú v Stavebnom zákone. Stavebný zákon taktiež upravuje kompetenciu spočívajúcu v posudzovaní územnoplánovacej dokumentácie vzťahujúcej sa na územia najmenej dvoch okresných riaditeľstiev v etape jej prerokovania a vo vydávaní stanoviska k tejto dokumentácii v nadväznosti na zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v znení neskorších predpisov.
V intertemporálnych ustanoveniach ministerstvo upravuje konania orgánov štátneho požiarneho dozoru a štátnej správy v tých prípadoch, ak dôvod pre konanie nastal v čase účinnosti zákona č. 314/2001 Z. z. účinného do 31. marca 2025, ale konať je nevyhnutné v čase účinnosti novelizovaného zákona č. 314/2001 Z. z. Ministerstvo v ustanoveniach okrem iného dbá na to, aby vždy bola zaistená autorizácia výstupu vyhotoveného špecialistom požiarnej ochrany a teda do okamihu pokiaľ bude úradom pre územné plánovanie a výstavbu SR zriadená elektronická autorizačná pečiatka budú špecialisti používať klasickú mechanickú pečiatku na vytváranie jej odtlačkov na svojich výstupoch
K
Na Slovensku sa pripravujú investície do veternej energetiky za 1,4 miliardy eur
28. 3. 2023
V súčasnosti je na Slovensku päť veterných elektrární s celkovým výkonom 3 megawattov. Členovia SAPI v súčasnosti pracujú na projektoch s výkonom 1116 megawattov (MW), z toho pri projektoch s výkonom 509 MW podali už aj zámer pre posúdenie vplyvu stavby na životné prostredie (EIA). V rámci zvyšných projektov sa aktuálne posudzuje vhodnosť lokality, možnosti pripojenia, ale samozrejme sa aj diskutuje s priľahlými obcami a mestami.
Slovensko na poslednej priečke
V prípade ich dokončenia, ktoré by urýchlilo odstránenie stále existujúcich legislatívnych bariér, by tieto elektrárne mohli vyrábať elektrinu pre 736-tisíc slovenských domácností. Aj napriek dlhé roky neriešeným bariéram, ktoré dostali Slovensko na poslednú priečku v EÚ vo využívaní vetra, vidia firmy so skúsenosťami zo zahraničia potenciál rozvoja veternej energetiky u nás.
Susedné Rakúsko, Česká republika, Poľsko, ale aj ďalšie krajiny ekologickú výrobu elektriny z vetra intenzívne rozvíjali v čase, kedy sa v SR veterné elektrárne nestavali.
Viaceré projekty počítajú aj s využívaním batériových úložísk či tzv. Power-to-X riešeniami (zmena vyrobenej elektriny na vodík, či na syntetické palivá). Práve spomínané riešenia umožňujú optimálne využitie vyrobenej zelenej elektriny v čase, kedy je najviac potrebná...
J
Prevádzku e-kasy bude aj naďalej zabezpečovať firma Allexis
24. 3. 2023
Ak sa finančná správa s Allexis neskôr nedohodne, FS má plán vybudovať nový systém, ktorý bude transparentne vysúťažený. Podporu prevádzky systému e-kasa pre finančnú správu ešte na jeden rok zabezpečí spoločnosť Allexis. Dôvodom sú pokračujúce rokovania o vyrovnaní majetkových práv k tomuto systému, ako aj potreba neohroziť boj s daňovými únikmi či opäť nezaťažovať podnikateľov, ktorí do nákupu pokladní už investovali svoje finančné prostriedky. Vo štvrtok o tom na pracovnom stretnutí informoval prezident Finančnej správy.
"Zmluva na podporu systému e-kasa končí k 31. marcu 2023 a na základe zmluvy bude prevádzkovať túto službu firma Allexis do 31. marca 2024." Dodatok bude štát stáť 1,2 milióna eur ročne. Ešte na jeden rok tak bude zabezpečená podpora prevádzky a potrebné licencie, aby systém mohol naďalej fungovať. Majetkové práva k systému e-kasa v súčasnosti nepatria štátu, preto FS chce všetky majetkové práva od spoločnosti Allexis získať. Prezident FS dodal, že je to potrebné z dôvodu ďalšieho rozvoja, podpory a transparentnosti tohto systému.
B
Slovenská ekonomika sa stáva čoraz viac závislou od pracovnej sily z cudziny
24. 3. 2023
o slovenských automobiliek sa na pracovníkov zo zahraničia najviac spoliehajú nitriansky Jaguar Land Rover a trnavský Stellantis.
Slovenské firmy sa z roka na rok stále viac spoliehajú na zamestnancov zo zahraničia. Kým v roku 2012 pracovalo u nás iba 3310 cudzincov, v minulom roku to už bolo viac ako 22-tisíc. Počet pracovníkov spoza hraníc sa tak zvýšil za posledných 11 rokov takmer sedemnásobne. Navyše prichádzajú z čoraz vzdialenejších a exotickejších krajín. Donedávna prevládali pracovníci z Balkánu, predovšetkým zo Srbska alebo zo susednej Ukrajiny.
Tí zostávajú aj naďalej najpočetnejšou skupinou, avšak rozrastajú sa aj rady zamestnancov, ktorí pochádzajú z Indie, Kirgizska, Gruzínska či Kazachstanu. Podľa sociálneho analytika dôvodov takéhoto vývoja je viacero. „Na Slovensku máme v rámci veľkých regionálnych rozdielov výrazné disparity medzi ponukou práce a voľnou pracovnou silou. Tam, kde je najviac práce, je zväčša najmenšia miera nezamestnanosti. A zároveň tu máme aj výrazné kvalifikačné disparity. Voľné miesta vyžadujú buď inú, alebo vyššiu kvalifikáciu, ako nám ponúka armáda nezamestnaných.“ Druhým problémom podľa neho je, že sme už v podstate vyčerpali možnosti v rámci vnútornej migrácie za prácou. V neposlednom rade sú príčinou aj ponúkané mzdy, ktoré mnohokrát nedokážu kompenzovať náklady na presťahovanie sa občanov Slovenska za prácou, či nekvalita pracovného prostredia.
B
Podpora reforiem na Slovensku
23. 3. 2023
Európska komisia (EK) sa pre rok 2023 rozhodla z Nástroja technickej pomoci (TSI) podporiť 12 projektov a prideliť im celkové financovanie vo výške 5,8 milióna eur. EK v septembri minulého roku vyhlásila výzvu na predkladanie projektov v rámci TSI, ktorý je pokračovateľom Programu na podporu štrukturálnych reforiem (SRSP). Slovensko sa do TSI v októbri zapojilo s 23 projektami v kumulatívnej hodnote 10 146 900 eur, z ktorých EK vybrala 12 najlepších v celkovej výške 5,8 milióna eur.
Vďaka snahe jednotlivých ministerstiev a kvalite projektov má Slovensko príležitosť na reformy v oblasti sociálnych vecí, eVlády, výskumu a vývoja, digitálnej a zelenej transformácie alebo v skvalitnení verejných financií. Hlavným cieľom TSI je pomôcť krajinám pri vykonávaní štrukturálnych reforiem podporujúcich rast hospodárstva. Tieto reformy by mali pomôcť posilniť konkurencieschopnosť, zvýšiť rast produktivity, udržateľný hospodársky rast, vytvárať pracovné miesta a podporovať investície. Tohtoročné špecifikum TSI je zameranie na ciele zelenej a digitálnej transformácie a na výzvy spojené s krízou, ktorú spôsobila ruská agresívna vojna na Ukrajine. Na rozdiel od štrukturálnych fondov, správu a riadenie celého projektu zabezpečuje priamo EK. Rezorty sú tak len prijímateľom výhod programu. Odbor európskych politík pri MF SR plní úlohu národného koordinátora TSI. Treba zdôrazniť, že tento program kontinuálne pokračuje a členské krajiny sa budú môcť zapojiť opätovne na jeseň tohto roka.
B