Obmedzenie platieb v hotovosti po novom
7. 6. 2023
Cieľom novely zákona č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti je zjednotenie súm, do výšky ktorých sú umožnené platby v hotovosti, a to na úrovni jednotnej sumy 15 000 eur bez ohľadu na to, či ide o fyzickú osobu alebo o právnickú osobu.
Doteraz právna úprava neumožňovala platby v hotovosti nad sumu 5 000 eur pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov a takisto súčasná právna úprava neumožňovala platby v hotovosti nad sumu 15 000 eur pre fyzické osoby – nepodnikateľov.
V procese schvaľovania novely zákona o obmedzení platieb v hotovosti v roku 2012 vtedajšia vláda odôvodňovala potrebu jeho schválenia bojom proti daňovým únikom a kreatívnemu účtovníctvu. Tak ako pred účinnosťou zákona, tak aj po roku 2013 sa daňové podvody s nadmerným odpočtom vyskytovali a viaceré z nich dokonca prerástli aj do medializovaných káuz s politickým presahom. Naopak v čase pandémie COVID-19 sa na uplatňovanie zákona vzťahovala výnimka podľa § 8 písm. h) zákona a žiadne väčšie daňové podvody zatiaľ medializované neboli. Možno z toho všeobecne vyvodzovať záver, že osem rokov trvajúci zákaz na boj s daňovými únikmi vplyv nemal.
Odhliadnuc od vyššie uvedených aplikačných problémov je potrebné spomenúť aj rast mzdovej a cenovej hladiny od roku 2013, kedy zákon začal platiť. Suma 5 000 eur v roku 2013 už jednoducho nie je tá istá suma aj v roku 2023. Pri zvažovaní viacerých variantov, či percentuálne zvýšiť aj hranicu 5 000 eur aj hranicu 15 000 eur približne o mieru inflácie alebo nastaviť jednu spoločnú hranicu pre fyzické aj právnické osoby, sa predkladatelia zhodli na vytvorení jednej spoločnej hranice; rozhodli sa nezvyšovať pätnásťtisícovú hranicu a dorovnať na túto hranicu aj hranicu právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov.
K
Nepriama novela zákona o bankách
4. 2. 2009
Ak uspeje návrh parlamentného výboru pre financie, rozpočet a menu, banky by za vkladanie mincí a bankoviek na účet nemali vyberať poplatky. Bankám, ministerstvu financií ani Národnej banke Slovenska sa zákaz nepáči.
Spoločnosti, ktoré pôsobia v krajinách eurozóny by mohli
systém zneužívať na to aby na Slovensku odovzdávali všetky nepotrebné mince
z eurosystému. Rezort financií pripúšťa, že nadbytok euromincí bol spôsobený
nesprávnym odhadom potreby mincí zo strany komerčných bánk a ich klientov, na
ktoré národná banka reagovala. Aké bude konečné rozhodnutie ohľadom poplatkov
za vklady, zatiaľ nie je zrejmé.
Operatívny leasing na dopravnú techniku
4. 2. 2009
Včera zanikla obchodná značka OTP Leasing a nahradila ju česká finančná spoločnosť Credium. Súčasne sa zmení aj meno ďalšej spoločnosti OTP Poisťovací Maklér na Optimalit Slovakia.
Českú finančnú
spoločnosť Credium vlastní francúzska firma Sofinco. Credium chce na Slovensku
posilniť spotrebiteľské financovanie a rozširovať operatívny lízing na dopravnú
techniku. Zároveň sa chce zamerať aj na efektívne riadenie kreditného rizika.
Výrobné ceny v eurozóne klesli
3. 2. 2009
Eurostat dnes oznámil, že hladina výrobných cien v krajinách eurozóny zaznamenala ďalší výrazný pokles. Spolu s prudkým spomalením rastu spotrebiteľských cien v januári sa tak zvyšuje pravdepodobnosť, že Európska centrálna banka na štvrtkovom zasadnutí opäť zníži úrokové sadzby.
Výrobné ceny sú významným indikátorom
tlakov na rast spotrebiteľských cien. Ak infláciu neabsorbujú vo svojich
maržiach predajcovia, odrazí sa nakoniec v spotrebiteľských cenách.
Prudké spomalenie inflácie je podľa ekonómov neprijemným prekvapením a
oživuje úvahy o deflácii, teda o absolútnom medziročnom poklese cien, ktorý by
mohol ekonomiku eurozóny tvrdo zasiahnuť. Môže sa negatívne odraziť v poklese
tržieb firiem a podniky sú nútené šetriť náklady, čo sa môže odraziť na
nezamestnanosti.
Alibizmus môže firmu zničiť
2. 2. 2009
Vo svete biznisu sa za chyby platí dvojnásobne. V podnikaní naberá podobu straty dôvery zákazníkov a zníženia zákaziek. Napriek tomu nemusí každé šliapnutie vedľa znamenať koniec sna o úspešnej firme.
Kríza
každej firmy je špecifická. Nie je preto možné ponúknuť jednotný návod ako sa z
nej dostať von. Stiahnutie chybného produktu z trhu, ospravedlnenie sa
spotrebiteľom, kompenzácia poškodených a proaktívna pozitívna komunikácia s
cieľom znovuvybudovania dôveru však určite k takýmto krokom patrí.
Naopak,
unáhlené kroky a panika sú veľmi zlé a chybné.