Obmedzenie platieb v hotovosti po novom
7. 6. 2023
Cieľom novely zákona č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti je zjednotenie súm, do výšky ktorých sú umožnené platby v hotovosti, a to na úrovni jednotnej sumy 15 000 eur bez ohľadu na to, či ide o fyzickú osobu alebo o právnickú osobu.
Doteraz právna úprava neumožňovala platby v hotovosti nad sumu 5 000 eur pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov a takisto súčasná právna úprava neumožňovala platby v hotovosti nad sumu 15 000 eur pre fyzické osoby – nepodnikateľov.
V procese schvaľovania novely zákona o obmedzení platieb v hotovosti v roku 2012 vtedajšia vláda odôvodňovala potrebu jeho schválenia bojom proti daňovým únikom a kreatívnemu účtovníctvu. Tak ako pred účinnosťou zákona, tak aj po roku 2013 sa daňové podvody s nadmerným odpočtom vyskytovali a viaceré z nich dokonca prerástli aj do medializovaných káuz s politickým presahom. Naopak v čase pandémie COVID-19 sa na uplatňovanie zákona vzťahovala výnimka podľa § 8 písm. h) zákona a žiadne väčšie daňové podvody zatiaľ medializované neboli. Možno z toho všeobecne vyvodzovať záver, že osem rokov trvajúci zákaz na boj s daňovými únikmi vplyv nemal.
Odhliadnuc od vyššie uvedených aplikačných problémov je potrebné spomenúť aj rast mzdovej a cenovej hladiny od roku 2013, kedy zákon začal platiť. Suma 5 000 eur v roku 2013 už jednoducho nie je tá istá suma aj v roku 2023. Pri zvažovaní viacerých variantov, či percentuálne zvýšiť aj hranicu 5 000 eur aj hranicu 15 000 eur približne o mieru inflácie alebo nastaviť jednu spoločnú hranicu pre fyzické aj právnické osoby, sa predkladatelia zhodli na vytvorení jednej spoločnej hranice; rozhodli sa nezvyšovať pätnásťtisícovú hranicu a dorovnať na túto hranicu aj hranicu právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov.
K
V marci bol predaj áut v únii o desatinu nižší než pred rokom
17. 4. 2013
Predaj nových áut v EÚ v marci oslabil osemnásty mesiac za sebou.
Podľa údajov sa registrácia nových áut v 27-člennom bloku medziročne zmenšila o 10,2 % na 1 307 107 automobilov. Za prvý kvartál sa v EÚ zaregistrovalo 2 989 486 nových áut, čo bolo o 9,8 % menej ako v rovnakom období vlaňajška.
Z európskych automobiliek klesol predaj francúzskej PSA v marci o 16 %. Nemecký Volkswagen evidoval pokles predaja o 9 %. Americké automobilky General Motors a Ford klesli o 12,6 % resp. 15,8 %. Juhokórejská spoločnosť Hyundai evidovala pokles o 9,5 % a predaj jej sesterskej Kia Motors, naopak, vzrástol, a to o 3,7 %.
Podľa únie inflácia na Slovensku klesla na 1,9 percenta
16. 4. 2013
Medziročná miera inflácie na Slovensku meraná podľa pravidiel EÚ v marci klesla na viac ako dvojročné minimum, keď dosiahla 1,9 percenta oproti 2,2 percenta vo februári.
V marci oproti predchádzajúcemu roku najrýchlejšie rástli ceny za vzdelanie, a to o 6,8 percenta. K zlacneniu došlo iba v kategórii doprava.
Inflácia vykazovaná podľa pravidiel EÚ slúži pre lepšie porovnanie vývoja cien v jednotlivých krajinách únie.
Elektrina zlacnie o tri percentá
15. 4. 2013
Cena elektrickej energie klesne pre všetkých odberateľov o približne 3 %.
Cena elektriny môže klesnúť vďaka prehodnoteniu tarify za prevádzkovanie systému.
Znižovať ceny elektriny sa budú aj vďaka vývoju veľkoobchodných cien elektrickej energie. Tie v tomto roku medziročne poklesli o viac ako 12 %.
Medziročný pokles veľkoobchodných cien elektriny tak bude mať minimálne v budúcom roku pozitívny vplyv na koncové ceny elektriny pre odberateľov, keďže tie tvoria zhruba 40 % z celkovej ceny elektriny.
Od júla tohto roka sa však cena elektriny aj nepatrne zvýši. Odberatelia elektrickej energie totiž zaplatia viac na krytie historického dlhu pri likvidácii jadra.
Mýto za 1. štvrťrok vynieslo o 1,5 percenta menej ako vlani
15. 4. 2013
Služba elektronického výberu mýta NDS v marci priniesla 12,52 mil. eur.
Za prvé tri mesiace roka 2013 prevádzkovatelia vozidiel zaplatili takmer 35,4 mil. eur, čo znamená o 1,5 % nižší výber ako počas prvého kvartálu 2012.
Na poplatkoch za užívanie vymedzených úsekov ciest na diaľniciach a rýchlostných cestách sa v marci vybralo na mýte 8,36 mil. eur, pričom za celý prvý štvrťrok to bolo 23,82 mil. eur. Výber mýta na vymedzených úsekoch ciest 1. triedy v marci dosiahol hodnotu 4,4 mil. eur, za celý kvartál to predstavovalo 11,52 mil. eur. Prevádzkovatelia vozidiel zo zahraničia sa na celkovom marcovom výbere mýta podieľali 44,5 percentami.