Nový spôsob elektronickej komunikácie podnikateľov
21. 11. 2017
Povinnosť doručovať podania elektronicky sa po novom rozširuje pre fyzické osoby aj pre právnické osoby zapísané v obchodnom registri, t.j. osoby, ktoré majú právnu subjektivitu.
Podľa ustanovenia § 14 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony platného od 1. 1. 2018 sa zavádza pre podnikateľov povinnosť elektronického doručovania.
Organizačná zložka zahraničnej osoby zapísaná v obchodnom registri takúto právnu subjektivitu v SR nemá. Podľa súčasnej právnej úpravy takáto organizačná zložka zahraničnej osoby nemá povinnosť doručovať podania elektronicky a nebude mať ani po 1. 1. 2018 po účinnosti novely daňového poriadku.
Napr. pre občianske združenia a neziskové organizácie bude aj po termíne 1. 1. 2018 elektronická komunikácia dobrovoľná, nakoľko nie sú zapísané v obchodnom registri. Rovnako ani pozemkové spoločenstvá s právnou subjektivitou nebudú povinné po 1. 1. 2018 komunikovať s FS elektronicky, nakoľko nie sú zapísané v obchodnom registri.
V prípade, že napr. právnická osoba zapísaná v obchodnom registri podá po 1. 1. 2018 daňové priznanie z dani motorových vozidiel (štruktúrované tlačivo) v papierovej forme správca dane na takéto podanie nebude prihliadať a uloží daňovému subjektu pokutu za nepodanie daňového priznania v lehote podľa § 155 daňového poriadku.