Novela zákona o službách zamestnanosti
2. 4. 2024
Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých, ktorý v piatej časti upravuje podmienky zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny s výkonom práce na území Slovenskej republiky, prináša zmeny.
V zákone o službách zamestnanosti sa navrhujú zmeny a doplnenia podmienok pri vydávaní a rušení potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, a to najmä zníženie mzdového prahu z 1,5-násobku na 1,2-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky so zavedením výnimky z tohto mzdového prahu pre štátnych príslušníkov tretej krajiny, ktorí ukončili vysokoškolské vzdelanie najviac tri roky pred podaním žiadosti o vydanie modrej karty EÚ. Pre výkon vykvalifikovaného zamestnania bude postačujúce vysokoškolské vzdelanie 1. stupňa, pri vybraných zamestnaniach z oblasti informačných a komunikačných technológii budú postačovať vyššie odborné zručnosti, ktoré sa preukazujú odbornou praxou vykonávanou vo vysokokvalifikovanom zamestnaní. Predlžuje sa obdobie, na ktoré sa vydáva potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu zo štyroch na päť rokov. Pri vydávaní potvrdenia úrad práce, sociálnych vecí a rodiny nevykonáva test trhu práce. Upravujú sa podmienky zamestnávania v rámci dlhodobej mobility pre držiteľa modrej karty vydanej v inom členskom štáte EÚ a pre držiteľa modrej karty SR najmenej 12 mesiacov bez potreby vydania potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, s cieľom jeho jednoduchšieho prístupu na trh práce v SR. Zároveň sa upravuje rovnaké právne postavenie držiteľa modrej karty EÚ pre vedenie v evidencii uchádzačov o zamestnanie ako občana Slovenskej republiky v súvislosti s úpravou v smernici (EÚ) 2021/1883. Vzhľadom na vyššie uvedené zjednodušenie a uvoľnenie systému vydávania modrých kariet EÚ vyplývajúcich zo smernice (EÚ) 2021/1883 sa predpokladá zvýšený počet žiadateľov o vydanie modrej karty EÚ. Z dôvodu personálneho zabezpečenia sa vydávanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, presúva z Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny na úrady práce sociálnych vecí a rodiny. Zároveň sa rozširuje pôsobnosť úradov práce, sociálnych vecí a rodiny rušiť potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, a viesť evidenciu o vydaných a zrušených potvrdeniach.
K
Záchrana amerických automobiliek nie je zatiaľ istá
15. 12. 2008
Osud amerických automobiliek General Motors, Ford a Chrysler je neistý. Zablokovali ho republikáni.
Osud
amerických automobiliek General Motors, Ford a Chrysler a tým aj ich
zamestnancov zostáva neistý. O tom, či sa časť z fondu určeného na záchranu
finančného sektoru v objeme 700 mld USD využije na ich záchranu, sa má
rozhodnúť v krátkom čase. Plán na záchranu
zablokovali minulý týždeň republikánski členovia amerického senátu.
Poistenie pohľadávky či jej vymáhanie
12. 12. 2008
Nie je vzácnosťou, že odberatelia tovarov alebo služieb sa dostali do platobnej neschopnosti, alebo nie sú ochotní uhrádzať faktúry. Vtedy treba veci riešiť. Ako?
Dobre sa rozhodnúť a
zvážiť svoje možnosti by mala každá firma a to už pri uzatváraní
zmlúv. Poistenie pohľadávok je z hľadiska prevencie menej náročné na náklady, na druhej strane k žiadnej poistnej
udalosti nemusí nikdy dôjsť. Vymáhanie
pohľadávky má zasa nevýhodu v tom, že
kto nie je poistený, do značnej miery
prepláca. Štandardná provízia sa pri
vymáhaní pohybuje od 10 do 30 percent zo sumy, ktorá bude vyplatená. Konkrétne
číslo závisí od veku pohľadávky a jej neplatiča.
Slováci zatiaľ uprednostňovali vymáhanie, teda inkaso.
Poistenie pohľadávok bolo ojedinelé. Po vypuknutí krízy sa situácia začína
meniť a viac klientov začína uprednostňovať poistky.
Ekonomická úroveň Slovenska dosahuje 67 % priemeru EÚ
12. 12. 2008
Za posledné tri roky vzrástla ekonomická úroveň Slovenska o sedem percent.
Ako ukazovateľ na hodnotenie ekonomickej úrovne sa používa hrubý domáci produkt na obyvateľa vyčíslený na základe parity kúpnej sily.
Rovnaký rast zaznamenalo Estónsko a Litva. Po Luxembursku to boli najvyššie
rasty zaznamenané v krajinách EÚ v období rokov 2005 - 2007. Slovensko sa týmto výsledkom zaradilo ku
krajinám ako je Maďarsko, Poľsko, Estónsko, Lotyšsko a Litva. Zároveň je však tento priemer o 30 až 50
percent nižší, ako priemer únie. Z nových členských krajín sú na tom
lepšie Česká republika (80 %) a Slovinsko (89 %).
Slovenské automobilky mali šťastie, že neboli naplno rozbehnuté
12. 12. 2008
Slovenské automobilky asi mali šťastie, že kríza prišla teraz, a nie až o dva roky, keď ich výroba mala bežať naplno. Takto iba dočasne prerušili plány na tri zmeny.
Ani autopredajcovia
nebudú mať v strednej a východnej Európe také výrazné problémy ako v západnej Európe, prípadne v USA a
Japonsku.
V západných krajinách je bežné, že každá domácnosť má
minimálne jedno auto. Preto ľudia zvažujú, či naozaj potrebujú kúpiť ďalšie,
alebo či je výmena za nový model ozaj nevyhnutná.
V stredných a východných krajinách sú dopady hektického
sveta také, že auto začína byť nevyhnutnosťou. Platí to aj pre Slovensko.
Štatistiky ukazujú, že na Slovensku sa do novembra nakúpilo o štyristíc
osobných áut viac ako za celý minulý rok. Vzrástol aj predaj nákladných áut a
autobusov. Viac o vývoji napovedia čísla o závere roku.