Novela zákona o službách zamestnanosti
2. 4. 2024
Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých, ktorý v piatej časti upravuje podmienky zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny s výkonom práce na území Slovenskej republiky, prináša zmeny.
V zákone o službách zamestnanosti sa navrhujú zmeny a doplnenia podmienok pri vydávaní a rušení potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, a to najmä zníženie mzdového prahu z 1,5-násobku na 1,2-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky so zavedením výnimky z tohto mzdového prahu pre štátnych príslušníkov tretej krajiny, ktorí ukončili vysokoškolské vzdelanie najviac tri roky pred podaním žiadosti o vydanie modrej karty EÚ. Pre výkon vykvalifikovaného zamestnania bude postačujúce vysokoškolské vzdelanie 1. stupňa, pri vybraných zamestnaniach z oblasti informačných a komunikačných technológii budú postačovať vyššie odborné zručnosti, ktoré sa preukazujú odbornou praxou vykonávanou vo vysokokvalifikovanom zamestnaní. Predlžuje sa obdobie, na ktoré sa vydáva potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu zo štyroch na päť rokov. Pri vydávaní potvrdenia úrad práce, sociálnych vecí a rodiny nevykonáva test trhu práce. Upravujú sa podmienky zamestnávania v rámci dlhodobej mobility pre držiteľa modrej karty vydanej v inom členskom štáte EÚ a pre držiteľa modrej karty SR najmenej 12 mesiacov bez potreby vydania potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, s cieľom jeho jednoduchšieho prístupu na trh práce v SR. Zároveň sa upravuje rovnaké právne postavenie držiteľa modrej karty EÚ pre vedenie v evidencii uchádzačov o zamestnanie ako občana Slovenskej republiky v súvislosti s úpravou v smernici (EÚ) 2021/1883. Vzhľadom na vyššie uvedené zjednodušenie a uvoľnenie systému vydávania modrých kariet EÚ vyplývajúcich zo smernice (EÚ) 2021/1883 sa predpokladá zvýšený počet žiadateľov o vydanie modrej karty EÚ. Z dôvodu personálneho zabezpečenia sa vydávanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, presúva z Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny na úrady práce sociálnych vecí a rodiny. Zároveň sa rozširuje pôsobnosť úradov práce, sociálnych vecí a rodiny rušiť potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, a viesť evidenciu o vydaných a zrušených potvrdeniach.
K
Maximálna prémia pri stavebnom sporení na rok 2016 ostáva vo výške 66,39 eura
28. 10. 2015
Štátna prémia pri stavebnom sporení bude v roku 2016 na úrovni 5 %. Zákonom stanovená maximálna výška prémie sa nemení a ostáva vo výške 66,39 eura.
Výška percentuálneho podielu štátnej prémie podľa vzorca vychádza z referenčnej sadzby, ktorou je jednoduchý aritmetický priemer priemerných výnosov do splatnosti štátnych dlhopisov, ktoré tvoria bázu dlhopisového indexu pre štátne dlhopisy počítaného a zverejneného v obchodných dňoch za rozhodujúce obdobie. Rozhodujúcim obdobím sa rozumie obdobie od 1. júla predchádzajúceho kalendárneho roka do 30. júna aktuálneho kalendárneho roka. Po dosadení priemernej výšky referenčnej sadzby za rozhodujúce obdobie do vzorca je percentuálna výška štátnej prémie vypočítaná po zaokrúhlení na úrovni 2 %. Keďže percentuálna výška štátnej prémie z ročného vkladu vypočítaná podľa vzorca je mimo rozpätia ustanoveného zákonom, na základe tohto výpočtu sa štátna prémia na rok 2016 určuje vo výške 5 % z ročného vkladu, najviac v sume 66,39 eura.
Na základe toho bude na získanie plnej výšky štátnej prémie potrebné vložiť na účet 1327,80 eura. Na štátnu prémiu v stavebnom sporení je na príslušné obdobie v rozpočte vyčlenených 33 mil. eur.
Platené parkovanie v Petržalke zatiaľ nebude.
27. 10. 2015
Nové spoplatnenie parkovania v Petržalke zatiaľ nebude. Spoločnosť EEI, ktorá vyhrala v kontroverznej súťaži, odstúpila od zmluvy.
Spoločnosť EEI konštatuje, že útoky na firmu, znevažovanie jej dobrého mena, odbornosti a schopností, prekročili únosnú mieru. EEI zároveň vyhlasuje, že odmieta slúžiť ako nástroj politického boja, ktorý nemá s odborným riešením katastrofálnej situácie ohľadne parkovania v Petržalke nič spoločné.
Spoločnosť, ktorá je dnes najväčším operátorom parkovacích systémov na Slovensku ďalej uvádza, že aj v iných mestách Slovenska bolo zavádzanie rezidentských parkovacích systémov vždy spojené so vzrušenou diskusiou, ktorá ale nikdy nenadobudla také absurdné rozmery, ako teraz v prípade Petržalky.
zdroj: hnonline.sk
Štát zaplatil vyše štyristo miliónov eur za diaľnicu R1
19. 10. 2015
Súkromná rýchlostná cesta R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou vyšla štát od roku 2011 spolu na 411 miliónov eur. Toľko za ňu zaplatilo ministerstvo dopravy na splátkach odvtedy, čo sa dali v roku 2011 do užívania prvé úseky cesty.
Rýchlostná cesta R1 je vybudovaná a prevádzkovaná ako PPP projekt (projekt verejno-súkromného partnerstva). Ide o prvý a doteraz jediný takýto dopravný projekt na Slovensku, tvoria ho úseky z Nitry po Tekovské Nemce a obchvat Banskej Bystrice. Cestu postavila a teraz ju udržiava spoločnosť Granvia, ktorej platí štát ročné splátky. Tie sa pohybujú na úrovni približne 120 miliónov eur.
zdroj: hnonline.sk
Analytici upozorňujú na predražený obchvat Bratislavy
13. 10. 2015
Podľa analýzy je výstavba D4 predražená. Dôvodom majú byť údaje, ktoré rezort použil pri vyčíslení nákladov na stavbu projektu ako PPP. Tie označil inštitút za skreslené. Ministerstvo sa však bráni, ide o útok pred nadchádzajúcimi voľbami.
Diaľničný obchvat Bratislavy by nás podľa predpokladov mal vyjsť na 4,5 miliardy eur, súkromníkom by sme sa tak zaviazali, že ho budeme splácať 30 rokov. Zmluva však ešte nie je podpísaná. Nultý obchvat Bratislavy má odbremeniť kolabujúcu dopravu v Bratislave. Nemusí byť však tým najlepším riešením.
zdroj: hnonline.sk