Nové zníženie úrokov na hypotéky
14. 11. 2024
Trend so zlacňovaním hypoték pokračuje. Prima banka znížila fixácie hypotéky na bývanie pod štyri percentá. Prima banku pristúpila k zmenám od 5. novembra. Novinka sa týka troj- a štvorročnej fixácie.
Zmeny úrokov Prima banky od 5. 11. 2024:
• Fix 3 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 4 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 5 úrok 4,00 %, predtým 4,00 %.
„Tlak na ostatné banky sa bude vďaka konkurenčnému boju bánk postupne zrejme zvyšovať, z čoho budú ťažiť aktuálny, ale aj budúci dlžníci. Ak totiž niekomu končia podmienky na úvere, budú sa mu lacnejšie vyjednávať podmienky v bankách a to aj bez pomoci štátu, ktorý sa pravdepodobne zbytočne pomáhal s pomocou, čím pomohol iba niektorým dlžníkom,“ uviedol Matej Dobiš z Finančného kompasu, ktorý o úpravách v Prima banke ako prvý informoval.
„Ďalším stimulom pre vyššie objemy čerpaných úverov je zvýšenie DPH, na ktoré reaguje čoraz viac ľudí, ktorí kúpu nehnuteľnosti odkladali na obdobie, keď úrokové sadzby poklesnú. Na katastroch, či v bankách je v týchto dňoch zvýšený záujem, vďaka motivácii ušetriť na kúpe nehnuteľnosti. Z tejto situácie opäť ťažia najmä obchodníci a realitné kancelárie, ktoré predávajú nehnuteľnosti v stále nadhodnotených sumách,“ uzavrel Dobiš.
Od hypotekárneho zlomu, ktorý nastal začiatkom roka 2022, prešli viac ako dva roky, kým úrokové sadzby opäť začali klesať. V lete niekoľko bánk spustilo proces znižovania úrokov a pokračoval aj v októbri. V súčasnosti viaceré banky prelomili psychologickú hranicu štyroch percent, vrátane významných hráčov ako UniCredit Bank, ČSOB a Tatra banka.
Očakáva sa, že znižovanie úrokových sadzieb bude pokračovať aj v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch. Podľa odhadov by totiž Európska centrálna banka (ECB) mohla na ďalšom zasadnutí znížiť základnú úrokovú sadzbu, pričom agentúra Bloomberg predpokladá, že by sa mohlo jednať až o pol percentuálneho bodu.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Zmeny v zákone o potravinách
10. 1. 2020
Cieľom novely zákona o potravinách je zmierniť dopady globálneho problému plytvania potravinami.
Novela zákona má ambíciu značne znížiť tvorbu potravinového odpadu najmä v maloobchode s potravinami. Obdobné riešenie môžeme vidieť aj v susednej Českej republike, kde boli ustanovenia aj podrobené prieskumu Ústavným súdom Českej republiky, ktorý konštatuje súlad predmetných ustanovení s ústavou, napriek tomu, že sa zavádza nová povinnosť.
Novela zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi. Novela zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, pozitívny vplyv na životné prostredie, verejné financie a rodinu.
2020, rok top diaľničných tendrov
7. 1. 2020
Súťaž na úsek pri Rožňave s tunelom Soroška mala byť vyhlásená v tomto roku, diaľničiari to však stihli ešte na konci decembra 2019. Rýchlostná cesta s dĺžkou 14 kilometrov by mala byť postavená v polovičnom profile a predpokladá sa, že bude stáť 243 miliónov eur.
Voči cenovému odhadu diaľničiarov sa však vyhranilo ministerstvo financií a jeho Útvar hodnoty za peniaze. Ten kritizuje hospodársku návratnosť stavby. Poukazuje aj na množstvo nášľapných mín súvisiacich s terénom – štvorkilometrový tunel má totiž prechádzať chránenými územiami.
Potraviny zdraželi. Pre šok a mzdy
2. 1. 2020
Ponukové faktory, teda nedostatok bravčového a prudký rast mzdových nákladov priniesli aj tento rok výrazné zdraženie potravín na Slovensku.
Takmer každé piate euro, ktoré slovenský spotrebiteľ minie, putuje do jeho žalúdka. Potraviny a nealko totiž tvoria 17 percent spotrebného koša. Ide tak o druhú najväčšiu položku po bývaní. V uplynulom roku cenu potravín ovplyvňovali nielen ekonomická situácia, ale aj ponukové šoky.
Autodopravcovia vyhlásili štrajk
30. 12. 2019
Únia autodopravcov Slovenska (ÚNAS) rozhodla na piatkovom (27. 12.) stretnutí v Hornom Hričove (okres Žilina) o zorganizovaní štrajku v utorok 7. januára 2020. TASR o tom informovala ÚNAS.
Dôvodom prijatia tohto krajného opatrenia sú podľa autodopravcov dlhodobo zvyšujúce sa daňové zaťaženie - cestná daň, spotrebná daň, daň z minerálnych olejov (pohonných látok), a odhalenia Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) o nehospodárnom výbere mýta. "Autodopravcovia ostatné tri roky prosili, argumentovali a žiadali o nápravu a vytvorenie dôstojného podnikateľského prostredia premiéra Fica, premiéra Pellegriniho, ministerstvo dopravy a výstavby aj ministerstvo financií. Žiaľ, bezvýsledne," uviedla ÚNAS. "Dôrazne žiadame okamžité zníženie cestnej dane o 50 percent a pozastavenie výberu mýta do vyriešenia nezrovnalostí zo správy NKÚ a zrušenie výberu mýta za diaľničné známky. Len splnenie požiadaviek môže zamedziť celoštátnemu ochromeniu nákladnej autodopravy s nedozernými následkami. Politici by si mali uvedomiť, že zvyšovanie nákladov pre dopravcov bude aj zvýšením cien pre spotrebiteľov," zdôraznili autodopravcovia.