Nové zníženie úrokov na hypotéky
14. 11. 2024
Trend so zlacňovaním hypoték pokračuje. Prima banka znížila fixácie hypotéky na bývanie pod štyri percentá. Prima banku pristúpila k zmenám od 5. novembra. Novinka sa týka troj- a štvorročnej fixácie.
Zmeny úrokov Prima banky od 5. 11. 2024:
• Fix 3 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 4 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 5 úrok 4,00 %, predtým 4,00 %.
„Tlak na ostatné banky sa bude vďaka konkurenčnému boju bánk postupne zrejme zvyšovať, z čoho budú ťažiť aktuálny, ale aj budúci dlžníci. Ak totiž niekomu končia podmienky na úvere, budú sa mu lacnejšie vyjednávať podmienky v bankách a to aj bez pomoci štátu, ktorý sa pravdepodobne zbytočne pomáhal s pomocou, čím pomohol iba niektorým dlžníkom,“ uviedol Matej Dobiš z Finančného kompasu, ktorý o úpravách v Prima banke ako prvý informoval.
„Ďalším stimulom pre vyššie objemy čerpaných úverov je zvýšenie DPH, na ktoré reaguje čoraz viac ľudí, ktorí kúpu nehnuteľnosti odkladali na obdobie, keď úrokové sadzby poklesnú. Na katastroch, či v bankách je v týchto dňoch zvýšený záujem, vďaka motivácii ušetriť na kúpe nehnuteľnosti. Z tejto situácie opäť ťažia najmä obchodníci a realitné kancelárie, ktoré predávajú nehnuteľnosti v stále nadhodnotených sumách,“ uzavrel Dobiš.
Od hypotekárneho zlomu, ktorý nastal začiatkom roka 2022, prešli viac ako dva roky, kým úrokové sadzby opäť začali klesať. V lete niekoľko bánk spustilo proces znižovania úrokov a pokračoval aj v októbri. V súčasnosti viaceré banky prelomili psychologickú hranicu štyroch percent, vrátane významných hráčov ako UniCredit Bank, ČSOB a Tatra banka.
Očakáva sa, že znižovanie úrokových sadzieb bude pokračovať aj v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch. Podľa odhadov by totiž Európska centrálna banka (ECB) mohla na ďalšom zasadnutí znížiť základnú úrokovú sadzbu, pričom agentúra Bloomberg predpokladá, že by sa mohlo jednať až o pol percentuálneho bodu.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Úrady práce sa stále plnia
21. 8. 2020
Úspešných uchádzačov je však už viac než pred krízou. Po rozbúrenej jari naplnil júl potenciál silného návratu. Naposledy si viac než 15-tisíc ľudí našlo prácu minulý október. Najväčší skok z 5,19 percenta na 6,57 sme zaznamenali v apríli, miera nezamestnanosti však postupne vystúpila až na júlových 7,65 percenta. Dobrou správou však je, že sa ľuďom začalo aj intenzívne dariť s nachádzaním novej práce.
Elektrárne investujú. V Mochovciach posilnia reaktory
20. 8. 2020
V Mochovciach prebiehajú stavebné práce v plnom prúde. Tentoraz však nie je reč o treťom a štvrtom bloku, ktorého dostavba sa koronakrízou opäť skomplikovala.
Aktuálne sa v areáli pracuje na zrevitalizovaní jednotky a dvojky, ktoré elektrinu vyrábajú už vyše 20 rokov. V sobotu 15. augusta Slovenské elektrárne odstavili jeden z turbogenerátorov a po jeho vychladnutí začali v pondelok s demontážou turbíny. Rekonštrukcia má priniesť zvýšenie výkonu oboch reaktorov a predĺžiť im životnosť na 40 rokov. Ak pôjde všetko podľa plánu, „dvojka“ začne dodávať do siete viac elektriny už od novembra, na jar 2021 ju má nasledovať „jednotka“.
Z ikonických kasární sa stanú byty. Za 40 miliónov eur
17. 8. 2020
V júni minulého roka vyhlásilo mesto Poprad verejnú súťaž. Víťaz sa mal stať majiteľom pozemku bývalých Dukelských kasární. Keďže jediným záujemcom bola spoločnosť PG-GMT, v súťaži uspela. Podľa informácií HN za pozemok s výmerou 65-tisíc štvorcových metrov zaplatila milión eur. Jej konateľ a spolumajiteľ Ivan Saloň v tom čase nechcel špecifikovať, na čo plánuje pozemok využiť. V súčasnosti je to jasné.
Asi 40-miliónová investícia má do najväčšieho mesta Spiša priniesť šesť polyfunkčných bytových objektov, štyri bytové domy a 27 rodinných domov. „Areál bývalých kasární predstavuje dominantnú lokalitu v Poprade s veľkým potenciálom rozvoja mesta smerom k bývaniu, občianskej vybavenosti a relaxácii človeka,“ priblížil pre HN projektový manažér Richard Baka. Vznikajúca štvrť na sídlisku Západ bude niesť názov Nové Nábrežie. Rovnako sa od apríla tohto roka volá aj Saloňova firma.
Kamiónom chcú spoplatniť aj Bratislavu
14. 8. 2020
Mýto na diaľniciach v Bratislave, v intravilánoch či dokonca na cestách tretej triedy. To sú alternatívy, ktorými sa zaoberá nová štúdia realizovateľnosti, ktorú si dala vypracovať Národná diaľničná spoločnosť.
Na stôl položila štyri verzie, za čo mýto platiť. Ich spoločným menovateľom je rozšírenie o diaľničné intravilány Bratislavy. Dopravcom však nevyhovuje ani jedna z nich.
„Všetky rozširujú súčasnú sieť spoplatnenia a akékoľvek ďalšie náklady dopravcov sú neakceptovateľné. To platí aj pre návrh začatia spoplatňovania ťahu Bratislavou, pri ktorom ČESMAD Slovakia zastáva stále záporné stanovisko,“ povedal viceprezident združenia Pavol Piešťanský.