Nové zníženie úrokov na hypotéky
14. 11. 2024
Trend so zlacňovaním hypoték pokračuje. Prima banka znížila fixácie hypotéky na bývanie pod štyri percentá. Prima banku pristúpila k zmenám od 5. novembra. Novinka sa týka troj- a štvorročnej fixácie.
Zmeny úrokov Prima banky od 5. 11. 2024:
• Fix 3 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 4 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 5 úrok 4,00 %, predtým 4,00 %.
„Tlak na ostatné banky sa bude vďaka konkurenčnému boju bánk postupne zrejme zvyšovať, z čoho budú ťažiť aktuálny, ale aj budúci dlžníci. Ak totiž niekomu končia podmienky na úvere, budú sa mu lacnejšie vyjednávať podmienky v bankách a to aj bez pomoci štátu, ktorý sa pravdepodobne zbytočne pomáhal s pomocou, čím pomohol iba niektorým dlžníkom,“ uviedol Matej Dobiš z Finančného kompasu, ktorý o úpravách v Prima banke ako prvý informoval.
„Ďalším stimulom pre vyššie objemy čerpaných úverov je zvýšenie DPH, na ktoré reaguje čoraz viac ľudí, ktorí kúpu nehnuteľnosti odkladali na obdobie, keď úrokové sadzby poklesnú. Na katastroch, či v bankách je v týchto dňoch zvýšený záujem, vďaka motivácii ušetriť na kúpe nehnuteľnosti. Z tejto situácie opäť ťažia najmä obchodníci a realitné kancelárie, ktoré predávajú nehnuteľnosti v stále nadhodnotených sumách,“ uzavrel Dobiš.
Od hypotekárneho zlomu, ktorý nastal začiatkom roka 2022, prešli viac ako dva roky, kým úrokové sadzby opäť začali klesať. V lete niekoľko bánk spustilo proces znižovania úrokov a pokračoval aj v októbri. V súčasnosti viaceré banky prelomili psychologickú hranicu štyroch percent, vrátane významných hráčov ako UniCredit Bank, ČSOB a Tatra banka.
Očakáva sa, že znižovanie úrokových sadzieb bude pokračovať aj v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch. Podľa odhadov by totiž Európska centrálna banka (ECB) mohla na ďalšom zasadnutí znížiť základnú úrokovú sadzbu, pričom agentúra Bloomberg predpokladá, že by sa mohlo jednať až o pol percentuálneho bodu.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Firmy, ktoré získali pred časom štátnu pomoc, v kríze odchádzajú
29. 1. 2009
Jednou z nich je americká spoločnosť Molex. Výrobca konektorov pre automobilový priemysel pôsobil na Slovensku od februára 2000.
Štátnu pomoc Molexu poskytol Daňový úrad v
Košiciach a v marci 2004 ju schválil Úrad pre štátnu pomoc. Investícia bola poskytnutá s tým, že ju
firma musí využívať najmenej päť rokov.
Dodržiavanie zmluvných podmienok,
na základe ktorých bola zahraničným investorom poskytnutá štátna pomoc, je v
čase hospodárskej krízy zvlášť zaujímavé. Ak niektorá firma zmluvné podmienky
neplní, mali by nastúpiť sankcie. Najprv je však potrebné rokovať s vedením firmy.
Desať prikázaní pre recesiu
28. 1. 2009
Mnohé podniky a spoločnosti sú v problémoch. Ak si prijmú vlastné riešenie, môžu ich prekonať.
To si však vyžaduje ujasniť vlastné konkrétne problémy, uchrániť svoje kľúčové služby a
zmeniť pravidlá, teda vytvoriť stratégiu, ktorá by reagovala na súčasné výzvy a na základe ktorej je možné získať konkurenčné výhody.
V prípade problémov nestačí len rozlíšiť mieru
nákladov, ale treba komunikovať s verejnosťou, veriteľmi a predovšetkým
vlastnými zamestnancami.
V recesii je možné pridržiavať sa týchto desatoro:
1. Ujasnenie si
priorít biznisu a kľúčových
služieb
2. Ujasnenie si, akému problému čelíte
3. Zrozumiteľnosť a úprimnosť voči zamestnancom, veriteľom a okoliu
4. Vytrvalosť, najmä pokiaľ ide o
dialóg so zamestnancami
5. Schopnosť manažovať zmluvné vzťahy
6. Zabezpečenie stálej hotovosti/likvidity
7. Redukcia a kontrola nákladov
8. Voľba vhodnej cenotvorby
9. Meranie všetkého, nielen finančnej
výkonnosti
10. Poznanie stratégie a expanzia.
Mnohé firmy dnes napríklad uprednostňujú pred plošným
prepúšťaním skracovanie pracovného týždňa na štyri dni, predĺženie víkendov,
umožnujú zamestnancom vybrať si dočasné
pracovné voľno a počas neho sa zamestnať inde.
Aj na reklame a propagácii, bez toho, že by firma prestala
komunikovať s okolím, sa dajú ušetriť náklady. Treba využívať e-maily,
umiestňovanie článkov a informácií na webe firmy a podobne.
Kríza vo svete ukázala, že výhrou je aj mať hotovosť. Škodlivé
je zatajovanie problémov, prípadne "barikádovanie sa" pred
verejnosťou. Neskoro oznámené správy sú horšie, ako správy povedané načas.
Podnik tým stráca kredit nielen v očiach verejnosti a zamestnancov, ale aj
veriteľov.
V čase recesie by nemala byť výnimkou ani spolupráca
konkurentov. Ak majú rovnaké zameranie, podobné služby a dokážu vytvoriť
spoločný model spolupráce, môžu ušetriť náklady napríklad aj spoločným nákupom
tovaru.
Podľa odborníkov je chybou, ak sa firmy už teraz strategicky
nepripravujú na budúcu expanziu, stiahnu sa z trhov, ktoré sú perspektívne,
respektíve sa na ne nepokúsia orientovať.
Ministerstvo financií avizuje, že sa bude šetriť a investovať
28. 1. 2009
Kríza postihuje ekonomiky Európy viac, než sa čakalo, a tak sú príjmy z daní a odvodov ohrozené.
Finančná kríza ani euro Tatrám nepomohlo
27. 1. 2009
Tatranské svahy napriek výborným snehovým podmienkam zatiaľ zívajú prázdnotou. Nepomohlo ani zníženie cien, ani euro. Na poklese sa podpísali plynová a hospodárska kríza, ale i ďalšie skutočnosti.
Turistov odlákali aj akcie rakúskych aeroliniek, hotelov a vlekov, ktoré
im ponúkli až tridsaťpercentné zľavy na lyžovačku v Alpách. Rozhodnutie
zahraničných turistov navštíviť Tatry však ovplyvňuje nielen cena, ale aj spokojnosť s úrovňou služieb. To všetko spôsobuje, že turisti Vysoké Tatry obchádzajú, individuálna turistika
stagnuje, firmy rušia pobyty. Lepšie sa darí na druhej strane Tatier v Poľsku.
Masívna reklama a štátna podpora domácej turistiky je úspešná.