Nové zníženie úrokov na hypotéky
14. 11. 2024
Trend so zlacňovaním hypoték pokračuje. Prima banka znížila fixácie hypotéky na bývanie pod štyri percentá. Prima banku pristúpila k zmenám od 5. novembra. Novinka sa týka troj- a štvorročnej fixácie.
Zmeny úrokov Prima banky od 5. 11. 2024:
• Fix 3 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 4 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 5 úrok 4,00 %, predtým 4,00 %.
„Tlak na ostatné banky sa bude vďaka konkurenčnému boju bánk postupne zrejme zvyšovať, z čoho budú ťažiť aktuálny, ale aj budúci dlžníci. Ak totiž niekomu končia podmienky na úvere, budú sa mu lacnejšie vyjednávať podmienky v bankách a to aj bez pomoci štátu, ktorý sa pravdepodobne zbytočne pomáhal s pomocou, čím pomohol iba niektorým dlžníkom,“ uviedol Matej Dobiš z Finančného kompasu, ktorý o úpravách v Prima banke ako prvý informoval.
„Ďalším stimulom pre vyššie objemy čerpaných úverov je zvýšenie DPH, na ktoré reaguje čoraz viac ľudí, ktorí kúpu nehnuteľnosti odkladali na obdobie, keď úrokové sadzby poklesnú. Na katastroch, či v bankách je v týchto dňoch zvýšený záujem, vďaka motivácii ušetriť na kúpe nehnuteľnosti. Z tejto situácie opäť ťažia najmä obchodníci a realitné kancelárie, ktoré predávajú nehnuteľnosti v stále nadhodnotených sumách,“ uzavrel Dobiš.
Od hypotekárneho zlomu, ktorý nastal začiatkom roka 2022, prešli viac ako dva roky, kým úrokové sadzby opäť začali klesať. V lete niekoľko bánk spustilo proces znižovania úrokov a pokračoval aj v októbri. V súčasnosti viaceré banky prelomili psychologickú hranicu štyroch percent, vrátane významných hráčov ako UniCredit Bank, ČSOB a Tatra banka.
Očakáva sa, že znižovanie úrokových sadzieb bude pokračovať aj v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch. Podľa odhadov by totiž Európska centrálna banka (ECB) mohla na ďalšom zasadnutí znížiť základnú úrokovú sadzbu, pričom agentúra Bloomberg predpokladá, že by sa mohlo jednať až o pol percentuálneho bodu.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Správca ciest zodpovedá za jamy na ceste i za škodu na aute
30. 3. 2009
Nabehli ste autom na výtlk a poškodili ste si pnemumatiku alebo podvozok? Určite nie ste tento rok ani prvý ani posledný. Najmä počas prvých jarných týždňov si treba dávať pozor.
Ak sa
jame predsa len nevyhnete, za škodu, ktorá sa vám stala, je zodpovedný
správca cesty. Pri cestách druhej a tretej
triedy je ním krajská samospráva, pri cestách prvej triedy Slovenská správa
ciest, v prípade diaľnic Národná diaľničná spoločnosť a obec, ak sa vám to
stane za jej označením.
K peniazom sa ľahšie dostanete v prípade,
že máte uzavretú havarijnú poistku.
Poisťovňu by ste mali volať kvôli obhliadke.
Poisťovňa škodu nahradí a následne ju
bude vymáhať od správcu. Ak nemáte havarijnú poistku, o odškodnenie žiadajte
sami. Výsledok by mal byť taký istý. Poškodený, aj keď má uzatvorené iba povinné zmluvné poistenie, má
nárok na odškodnenie vo výške škody, aká mu bola spôsobená a danie motorového
vozidla do pôvodného stavu.
V oboch prípadoch by mal poškodený dostať
náhradu v plnej výške. Poškodený je však povinný dostatočne preukázať príčinu
vzniku škody, ako aj jej výšku. Pre tento účel je nevyhnutné škodu, ktorá
vznikla, zdokumentovať.
Ak pri vymáhaní peňazí budú chýbať dôkazy,
škodu vám nikto nepreplatí. Správca komunikácie sa zodpovednosti zbaví v
prípade, ak preukáže, že nebolo v medziach jeho možností tieto chyby odstrániť,
ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.
Slovensko najmenej rizikové
27. 3. 2009
V porovnaní s ostatnými krajinami strednej a východnej Európy (SVE) je Slovensko vnímané pri hodnotení dopadov hospodárskej krízy ako jedna z najmenej rizikových krajín.
Konštatuje sa to v analýze Inštitútu
finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií SR. Slovensko toto
hodnotenie získalo na základe nízkej zadĺženosti obyvateľstva, stabilnému
makroekonomickému prostrediu a vďaka zavedeniu eura v úvode tohto roka. Pozícia
Slovenska je relatívne stabilná z
pohľadu dopadov nízkeho prílevu kapitálu. Úvery sú bezpečne kryté domácimi
depozitmi. Slovensko v posledných rokoch znižovalo deficit verejných financií a
deficit bežného účtu bol na relatívne udržateľnej úrovni. Podľa inštitútu je Slovensko vnímané
ako jedna z najmenej rizikových krajín
v regióne SVE, aj vďaka vstupu do eurozóny začiatkom roka 2009.
Banky prijímajú vlastné protikrízové riešenia
27. 3. 2009
Banky sa rôznymi protikrízovými zvýhodneniami snažia zlepšiť čísla o poskytnutých úveroch. Na poklese objemov poskytnutných hypoték sa teda neodrazili reštrikčné opatrenia bánk, ale strach ľudí zobrať si hypotéku.
Tento strach sa snažia banky eliminovať poskytovaním rôznych výhod.
Ten, kto sa banke zaviaže v súčasnosti, že
bude ďalších 20 alebo 30 rokov splácať hypotéku, môže v porovnaní s doterajšími
hypodlžníkmi získať niekoľko výhod. Jednou z nich je napríklad odpustenie
niektorých poplatkov.
Väčšina bánk zvýhodňuje fixáciu úrokov, inde
ponúkajú certifikát zaručujúci, že klient nebude platiť banke za jednu
zmenu v úverových podmienkach, inde
neúčtujú poplatok za zmenu zmluvných podmienok hypotéky.
Pri hypotékach banky vyžadujú poistenie
nehnuteľností vinkulované v prospech banky. Ďalšie poistky sú dobrovoľné a
zvyšujú mesačnú splátku.
Šrotovné bude pokračovať len ak sa štátu vyplatí
26. 3. 2009
Nečakane rýchle minutie príspevku spustilo úvahy o novom šrotovnom.
Minister financií však chce mať jasno v tom, aké staré autá sa šrotujú a či sa to štátu vyplatí. Minister hospodárstva ubezpečuje, že príjem do štátneho rozpočtu bude plusový a vráti sa viac, ako štát vydá.
Oproti vydaným 33 miliónom € by sa malo na DPH a ďalších poplatkoch
vybrať 38 miliónov €.
O predĺžení šrotovného bude na budúci týždeň
rokovať krízová rada. Vláda by mala rozhodnutie odobriť v stredu. Ak sa
šrotovné schváli, poradovník na dotáciu sa bude môcť začať nanovo plniť od
budúceho štvrtka.
Ukázalo sa, že šrotovné je nielen o solidarite
s ostatnými krajinami, ale aj o konkrétnej
pomoci slovenskej ekonomike. Príspevok nevyprázdnil len sklady predajcov,
ale oživil aj zadávanie nových objednávok v našich automobilkách a u
subdodávateľov.