Nové zníženie úrokov na hypotéky
14. 11. 2024
Trend so zlacňovaním hypoték pokračuje. Prima banka znížila fixácie hypotéky na bývanie pod štyri percentá. Prima banku pristúpila k zmenám od 5. novembra. Novinka sa týka troj- a štvorročnej fixácie.
Zmeny úrokov Prima banky od 5. 11. 2024:
• Fix 3 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 4 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 5 úrok 4,00 %, predtým 4,00 %.
„Tlak na ostatné banky sa bude vďaka konkurenčnému boju bánk postupne zrejme zvyšovať, z čoho budú ťažiť aktuálny, ale aj budúci dlžníci. Ak totiž niekomu končia podmienky na úvere, budú sa mu lacnejšie vyjednávať podmienky v bankách a to aj bez pomoci štátu, ktorý sa pravdepodobne zbytočne pomáhal s pomocou, čím pomohol iba niektorým dlžníkom,“ uviedol Matej Dobiš z Finančného kompasu, ktorý o úpravách v Prima banke ako prvý informoval.
„Ďalším stimulom pre vyššie objemy čerpaných úverov je zvýšenie DPH, na ktoré reaguje čoraz viac ľudí, ktorí kúpu nehnuteľnosti odkladali na obdobie, keď úrokové sadzby poklesnú. Na katastroch, či v bankách je v týchto dňoch zvýšený záujem, vďaka motivácii ušetriť na kúpe nehnuteľnosti. Z tejto situácie opäť ťažia najmä obchodníci a realitné kancelárie, ktoré predávajú nehnuteľnosti v stále nadhodnotených sumách,“ uzavrel Dobiš.
Od hypotekárneho zlomu, ktorý nastal začiatkom roka 2022, prešli viac ako dva roky, kým úrokové sadzby opäť začali klesať. V lete niekoľko bánk spustilo proces znižovania úrokov a pokračoval aj v októbri. V súčasnosti viaceré banky prelomili psychologickú hranicu štyroch percent, vrátane významných hráčov ako UniCredit Bank, ČSOB a Tatra banka.
Očakáva sa, že znižovanie úrokových sadzieb bude pokračovať aj v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch. Podľa odhadov by totiž Európska centrálna banka (ECB) mohla na ďalšom zasadnutí znížiť základnú úrokovú sadzbu, pričom agentúra Bloomberg predpokladá, že by sa mohlo jednať až o pol percentuálneho bodu.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Volvo zmenilo majiteľa, vlastnia ho Číňania
24. 12. 2009
Americká automobilka Ford Motor sa dohodla na predaji stratovej švédskej divízie pre výrobu osobných vozidiel Volvo Car čínskej firme Geely. Spoločnosť oznámila, že podpis definitívnej dohody očakávajú v prvom štvrťroku a dokončenie transakcie v druhom štvrťroku budúceho roka. Ide o ďalšiu svetoznámu značku, ktorá vinou ekonomickej krízy skončí v sieti čínskych spoločností, ktoré skupujú v Európe a Amerike oslabené podniky.
Okrem investície a preniknutia na euroamerický trh Číňania by sa kúpou Volva dostali aj k ďalším vyspelým technológiám, ktoré by im pomohli v snahe preorientovať sa z výroby áut pre chudobných na luxusnejšie automobily. Rokovanie začalo už v roku 2008 a teraz dospelo k úspešnému koncu.
Príliv čínskeho kapitálu do európskych a amerických automobiliek kráča ruku v ruke s príchodom čínskych áut na európsky a americký automobilový trh. Číňania už odkúpili aj legendárne značky Hummer, Land Rover, Aston Martin či Jaguar.
Prednosťou čínskych výrobcov je veľký kapitál, schopnosť rýchlo sa prispôsobiť novým trhom a ochota radikálne znižovať náklady. Ukazuje sa, že čínskej ekonomike môže, ako jednej z mála, globálna ekonomická kríza paradoxne pomôcť.
Európska investičná banka odmietla tvrdenia, že neposkytne úver na D1
24. 12. 2009
O balíku peňazí na diaľnicu od Martina po Prešov sa stále vyjednáva. V hre naďalej zostáva aj Európska investičná banka, ktorá potvrdila, že schvaľovanie pôžičky na financovanie výstavby tejto časti diaľnice D1 pokračuje. Úseky diaľnice by firmy mali postaviť v rámci projektu súkromno-verejného partnerstva. Na väčšiu časť úveru (800 miliónov €) od EIB vláda poskytla štátnu záruku.
V prípade, že konzorcium pod vedením francúzskej firmy Bouygues nebude môcť v budúcnosti úver splácať, štát bude musieť túto časť pôžičky zaplatiť.
Náklady na výstavbu diaľnice predstavujú približne 2,4 miliardy €. eur. Aby sa mohla začať riadna výstavba, zoskupenie súkromných firiem musí získať peniaze najneskôr do polovice februára budúceho roka.
V budúcom roku by sa mali začať stavať aj ďalšie tri úseky rýchlostných ciest a diaľnic. Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila tri súťaže na ich výstavbu za 417,7 milióna €. Víťazi obchodných súťaží by za peniaze z fondov EÚ mali dokončiť výstavbu prvého úseku diaľnice D1 od Sverepca po Vrtižer, vybudovať časť diaľnice D3 pri Žiline a postaviť úsek rýchlostnej cesty R4 z Košíc po hranicu s Maďarskom.
Do dvoch rokov od podpísania zmluvy s víťazom tendra by mali byť dokončené chýbajúce stavby na prvom úseku diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer. Napríklad križovatka Sverepec, veľká okružná križovatka s úpravou Štefánikovej ulice v Považskej Bystrici či postavenie budovy správy a údržby ciest.
Do 30 mesiacov od podpísania zmluvy by mal byť dokončený úsek rýchlostnej cesty R4 z Košíc do Milhosti na maďarských hraniciach smerom na Miškovec. Už niekoľko rokov sa pripravuje výstavba diaľničného spojenia východoslovenskej metropoly s Maďarskom. Postaviť by ju mali v plnom, štvorprúdovom profile.
Fiat kúpil Zastavu
23. 12. 2009
Talianska automobilka Fiat podpísala dnes dohodu o prevzatí srbskej automobilovej firmy Zastava. Základná investícia bude 100 miliónov €. Ďalších 100 miliónov € Fiat vyplatí srbskej vláde v priebehu budúceho roka.
Fiat, ktorý po zaplatení celej sumy získa 67 % podniku so sídlom v Kragujevaci, by mal v Srbsku vyrábať približne 200.000 áut ročne. Súčasťou produkcie budú aj dva nové modely automobilky Fiat. Výroba sa má spustiť v roku 2011. Obidva automobily budú určené pre európsky a americký trh.
Slováci menej cestovali
23. 12. 2009
Slováci v 3. štvrťroku cestovali menej. Počet ciest medziročne klesol zhruba o desatinu na 2,31 milióna. Pod prepad sa podpísal predovšetkým menší záujem o dlhodobé dovolenkové pobyty, ktoré sa znížili o viac ako 15 percent. Údaje poskytol dnes Štatistický úrad na svojej internetovej stránke. Priemerné výdavky na dovolenky v treťom kvartáli dosiahli 336,6 eura.
Vyše 50 % Slovákov smerovalo do zahraničia. Väčšinu tvorili zahraničné pobyty aj pri dlhodobých cestách. Najvvyšší počet turistov zamieril za oddychom k moru v Chorvátsku, Taliansku a Grécku. Priemerné výdavky na dlhšiu zahraničnú dovolenku dosahovali 508,5 €.
Počet krátkodobých pobytov, ktoré trvali kratšie ako štyri prenocovania, stúpol v treťom štvrťroku o viac ako pätinu. Väčšina ľudí tieto pobyty strávila na Slovensku, a to v okresoch Poprad, Spišská Nová Ves a v Bratislave. Priemerné výdavky na kratšiu domácu dovolenku dosiahli 108,6 €.