Nové zníženie úrokov na hypotéky
14. 11. 2024
Trend so zlacňovaním hypoték pokračuje. Prima banka znížila fixácie hypotéky na bývanie pod štyri percentá. Prima banku pristúpila k zmenám od 5. novembra. Novinka sa týka troj- a štvorročnej fixácie.
Zmeny úrokov Prima banky od 5. 11. 2024:
• Fix 3 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 4 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 5 úrok 4,00 %, predtým 4,00 %.
„Tlak na ostatné banky sa bude vďaka konkurenčnému boju bánk postupne zrejme zvyšovať, z čoho budú ťažiť aktuálny, ale aj budúci dlžníci. Ak totiž niekomu končia podmienky na úvere, budú sa mu lacnejšie vyjednávať podmienky v bankách a to aj bez pomoci štátu, ktorý sa pravdepodobne zbytočne pomáhal s pomocou, čím pomohol iba niektorým dlžníkom,“ uviedol Matej Dobiš z Finančného kompasu, ktorý o úpravách v Prima banke ako prvý informoval.
„Ďalším stimulom pre vyššie objemy čerpaných úverov je zvýšenie DPH, na ktoré reaguje čoraz viac ľudí, ktorí kúpu nehnuteľnosti odkladali na obdobie, keď úrokové sadzby poklesnú. Na katastroch, či v bankách je v týchto dňoch zvýšený záujem, vďaka motivácii ušetriť na kúpe nehnuteľnosti. Z tejto situácie opäť ťažia najmä obchodníci a realitné kancelárie, ktoré predávajú nehnuteľnosti v stále nadhodnotených sumách,“ uzavrel Dobiš.
Od hypotekárneho zlomu, ktorý nastal začiatkom roka 2022, prešli viac ako dva roky, kým úrokové sadzby opäť začali klesať. V lete niekoľko bánk spustilo proces znižovania úrokov a pokračoval aj v októbri. V súčasnosti viaceré banky prelomili psychologickú hranicu štyroch percent, vrátane významných hráčov ako UniCredit Bank, ČSOB a Tatra banka.
Očakáva sa, že znižovanie úrokových sadzieb bude pokračovať aj v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch. Podľa odhadov by totiž Európska centrálna banka (ECB) mohla na ďalšom zasadnutí znížiť základnú úrokovú sadzbu, pričom agentúra Bloomberg predpokladá, že by sa mohlo jednať až o pol percentuálneho bodu.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Prognózy hovoria o oživení slovenskej ekonomiky
25. 2. 2010
Po vlaňajšom prepade o 4,7 % predpovedajú analytici aj aktuálne oficiálne prognózy Ministerstva financií SR a NBS oživenie ekonomiky. Podľa ministerstva vzrastie tento rok hospodárstvo Slovenska o 2,8 % a podľa NBS až o 3,1 %.
Hrubý domáci produkt podľa nedávneho rýchleho odhadu Štatistického úradu v štvrtom kvartáli 2009 medziročne klesol o 2,7 %, v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom však vzrástol o 2 %. Slovenské hospodárstvo sa za celý minulý rok prepadlo o 4,7 %.
Vývoj slovenskej ekonomiky bol podľa NBS v poslednom vlaňajšom štvrťroku mierne pozitívnejší v porovnaní s očakávaniami. Oficiálne prognózy mierne prekonal. NBS ešte v decembri predpovedala jej prepad o 4,9 %. Ministerstvo financií čakalo pokles 4,8 %.
Toyota počas silnej expanzie zanedbala starostlivosť o kvalitu
24. 2. 2010
Priznal to šéf Toyoty Akio Tojoda. Vyslovil „hlboké poľutovanie“ nad tým, k čomu došlo a najmä nad stratou ľudských životov. Dôraz na rast výroby spôsobil, že zo zorného poľa sa vytratil výcvik ľudí a vývoj podniku. Na vozidlách Toyoty v Spojených štátoch došlo v dôsledku technických porúch k početným haváriám a podľa posledných informácií pri týchto haváriách prišli o život takmer tri desiatky cestujúcich.
Americké úrady majú k dispozícii sťažnosti na nedostatky vozidiel od zákazníkov koncernu od roku 2003. Tojoda prisľúbil, že situácia v koncerne v oblasti kvality sa zásadne zmení. Šéfa Toyoty k takémuto kroku vyzval aj americký minister dopravy.
Celkove musí Toyota opraviť asi 8,5 milióna vozidiel. Na väčšine poruchových vozidiel dochádza k zasekávaniu plynových pedálov. Na ďalších nastáva blokovanie pedálov rohožkami alebo dochádza k oneskorenému stlačeniu brzdového pedála na nerovnom teréne.
Hyundai v Čechách porušoval Zákonník práce
23. 2. 2010
Inšpektori zistili v nošoviskom závode Hyundai takmer päťdesiat porušení Zákonníka práce. Patrilo k nim to, že zamestnanci v dôsledku nariadených nadčasov často denne museli pracovať až jedenásť hodín denne. Tieto hodiny inšpekcia práce vyhodnotila ako neoprávnene nariadené. Na ďalší nadčas odmietlo vlani v decembri nastúpiť 400 zamestnancov. Postavili sa za nich odbory, ktoré vyhlásili štrajkovú pohotovosť.
Priemerná základná mzda robotníka v českom závode Hyundai dosiahla vlani 14 700 Kč (570,87 eura). Táto mzda bola o polovicu nižšia než v Škode Auto a táto mzda bola nižšia aj oproti kolínskemu závodu Toyoty a Peugeotu-Citroëna (TPCA) v Kolíne.
Ďalšie nedostatky inšpektori Štátneho úradu inšpekcie odhalili v nedostatočnej prevencii rizík práce, oneskorenom uskutočnení zdravotných prehliadok zamestnancov pracujúcich najmä v noci a nesprávne nariaďovanie nadčasov.
Išlo napríklad o to, že v prípade nadčasov zamestnanci od pondelka do štvrtka často pracovali desať hodín. Platených mali však len osem hodín riadnej zmeny a dve hodiny nadčasov s príplatkom 25 %. Dohodnutú hodinu na desiatu a obed, ako určovala kolektívna zmluva, im Hyundai neplatil.
Automobilke začala plynúť štrnásťdňová lehota, v ktorej môže požiadať o preskúmanie postupu pri kontrole. Ak by sa inšpektorát práce rozhodol pre správne konanie, firme by hrozila pokuta až do dvoch miliónov Kč. Informácie poskytol český denník Hospodářské noviny.
Súperenie autobusov a vlakov sa zostrí
22. 2. 2010
Kolísanie cien pri cestovaní autobusmi môže nahrať do kariet najväčšiemu konkurentovi autobusovej dopravy – železnici. Súperenie vlakov a autobusov sa pravdepodobne zostrí. V prvom mesiaci roku však zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sa počet cestujúcich vlakmi zvýšil.
Mýto však pravdepodobne bude mať dosah na diaľkovú autobusovú dopravu. Zavedenie mýta pre autobusy je však spravodlivé. Vlaky za každý kilometer používania koľajníc platia už roky. Je načase, aby autá a autobusy platili za cesty. Aj v cestnej doprave by mal platiť rovnaký meter ako v železničnej.