Nové zníženie úrokov na hypotéky
14. 11. 2024
Trend so zlacňovaním hypoték pokračuje. Prima banka znížila fixácie hypotéky na bývanie pod štyri percentá. Prima banku pristúpila k zmenám od 5. novembra. Novinka sa týka troj- a štvorročnej fixácie.
Zmeny úrokov Prima banky od 5. 11. 2024:
• Fix 3 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 4 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 5 úrok 4,00 %, predtým 4,00 %.
„Tlak na ostatné banky sa bude vďaka konkurenčnému boju bánk postupne zrejme zvyšovať, z čoho budú ťažiť aktuálny, ale aj budúci dlžníci. Ak totiž niekomu končia podmienky na úvere, budú sa mu lacnejšie vyjednávať podmienky v bankách a to aj bez pomoci štátu, ktorý sa pravdepodobne zbytočne pomáhal s pomocou, čím pomohol iba niektorým dlžníkom,“ uviedol Matej Dobiš z Finančného kompasu, ktorý o úpravách v Prima banke ako prvý informoval.
„Ďalším stimulom pre vyššie objemy čerpaných úverov je zvýšenie DPH, na ktoré reaguje čoraz viac ľudí, ktorí kúpu nehnuteľnosti odkladali na obdobie, keď úrokové sadzby poklesnú. Na katastroch, či v bankách je v týchto dňoch zvýšený záujem, vďaka motivácii ušetriť na kúpe nehnuteľnosti. Z tejto situácie opäť ťažia najmä obchodníci a realitné kancelárie, ktoré predávajú nehnuteľnosti v stále nadhodnotených sumách,“ uzavrel Dobiš.
Od hypotekárneho zlomu, ktorý nastal začiatkom roka 2022, prešli viac ako dva roky, kým úrokové sadzby opäť začali klesať. V lete niekoľko bánk spustilo proces znižovania úrokov a pokračoval aj v októbri. V súčasnosti viaceré banky prelomili psychologickú hranicu štyroch percent, vrátane významných hráčov ako UniCredit Bank, ČSOB a Tatra banka.
Očakáva sa, že znižovanie úrokových sadzieb bude pokračovať aj v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch. Podľa odhadov by totiž Európska centrálna banka (ECB) mohla na ďalšom zasadnutí znížiť základnú úrokovú sadzbu, pričom agentúra Bloomberg predpokladá, že by sa mohlo jednať až o pol percentuálneho bodu.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Konečný užívateľ
27. 7. 2015
Novelou zákona o verejnom obstarávaní, ktorá nadobudne účinnosť pätnástym dňom odo dňa jeho vyhlásenia a 1. 9. 2015 sa zavádza definícia konečného užívateľa výhod na účely uvedeného zákona.
Podstatou právnej úpravy je zákonná požiadavka, že verejný obstarávateľ a obstarávateľ nesmie uzavrieť zmluvu vo verejnom obstarávaní s uchádzačom alebo uchádzačmi, ktorí nemajú v registri konečných užívateľov výhod vedenom Úradom pre verejné obstarávanie zapísaných konečných užívateľov výhod a tiež ktorých subdodávatelia podľa zákona o verejnom obstarávaní a osoby podľa tohto zákona nemajú v registri konečných užívateľov výhod zapísaných svojich konečných užívateľov výhod. Teda úspešný uchádzač alebo uchádzači, ich subdodávatelia budú povinní na účely poskytnutia riadnej súčinnosti potrebnej na uzavretie zmluvy mať v registri konečných užívateľov výhod zapísaných konečných užívateľov výhod. Uvedené povinnosti sa vzťahujú na nadlimitné zákazky a podlimitné zákazky bez využitia elektronického trhoviska. Dôvodom týchto zmien je snaha zabezpečiť, aby zmluvy vo verejnom obstarávaní uzatvárali iba subjekty so známou vlastníckou štruktúrou až po úroveň fyzických osôb. Identifikácia konečných užívateľov výhod má nesporný význam na zvýšenie transparentnosti, zabráneniu konfliktu záujmov a boju proti korupcii vo verejnom obstarávaní. Jedným z podkladov pre zápis konečných užívateľov výhod do registra konečných užívateľov výhod bude čestné vyhlásenie, v ktorom fyzická osoba alebo právnická osoba identifikuje svojich konečných užívateľov výhod. Do registra konečných užívateľov výhod budú môcť tieto osoby zapísať svojich konečných užívateľov výhod bez úhrady akéhokoľvek správneho poplatku a bez toho, aby museli mať v zozname podnikateľov zapísané údaje a doklady na účely preukázania splnenia zákonných podmienok účasti.
Významná investícia
27. 7. 2015
Novelou zákona o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií, ktorá nadobudne účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov SR dochádza k rozšíreniu definície významnej investície.
Právna úprava tohto zákona umožní vydanie osvedčenia o významnej investícii aj podnikom v 100 % vlastníctve štátu za účelom efektívneho využitia rozľahlých doteraz nevyužitých území na budovanie strategických parkov určených na umiestnenie investícií v oblasti priemyselnej výroby, služieb a výskumu a vývoja. Taktiež dochádza aj k novelizácii zákona o územnom plánovaní a stavebnom poriadku. Účelom zmien je umožniť v územnom, v stavebnom a vo vyvlastňovacom konaní rýchlejšiu administratívnu prípravu na realizáciu významných investícii tak, aby boli zachované ústavné práva vlastníkov dotknutých nehnuteľnosti.
Zmeny v Stavebnom zákone
27. 7. 2015
Nepriama novela Stavebného zákona prináša niekoľko zmien. Uvedený zákon je novelizovaný novelou zákona o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií.
Novela zákona najmä
– umožňuje stavebníkovi stavby, ktorá je významnou investíciou, stavby diaľnic a rýchlostných ciest a stavby železničných dráh preukázať vlastníctvo k pozemku alebo iné právo k pozemku pred vydaním stavebného povolenia; iným právom k pozemku sa rozumie užívanie pozemku alebo stavby na základe nájomnej zmluvy, dohody o budúcej kúpnej zmluve alebo dohody o budúcej zmluve o vecnom bremene, z ktorých vyplýva právo uskutočniť stavbu alebo jej zmenu, alebo právo vyplývajúce z vecného bremena spojeného s pozemkom alebo stavbou, alebo právo vyplývajúce z iných právnych predpisov, alebo užívanie pozemku alebo stavby na základe koncesnej zmluvy, z ktorej vyplýva právo uskutočniť stavbu alebo jej zmenu,
– upravuje prípady ak ku dňu začatia vyvlastňovacieho konania nie je schválený územný plán obce, alebo ak v schválenom územnom pláne alebo v územnom rozhodnutí nie je územie určené na umiestnenie a realizáciu významnej investície.
Verejné obstarávanie po novom
27. 7. 2015
Dňa 3. júla 2015 bola schválená novela zákona o verejnom obstarávaní. Zmeny tohto zákona nadobudnú účinnosť pätnástym dňom odo dňa jeho vyhlásenia a 1. septembra 2015. Predmetným zákonom sa zabezpečí vytvorenie verejného registra konečných užívateľov výhod subjektov, ktoré získavajú zákazky z verejného obstarávania, a to s cieľom dosiahnuť efektívnejšie a transparentné nakladanie s verejnými prostriedkami pri verejnom obstarávaní.
Údaje týkajúce sa konečných užívateľov výhod, teda fyzických osôb, ktoré sú skutočnými a nie len formálnymi vlastníkmi subjektov participujúcich na verejnom obstarávaní (fyzických osôb a právnických osôb), budú zapisované do registra konečných užívateľov výhod. Nakladanie s verejnými prostriedkami v širšom zmysle, teda nielen v oblasti verejného obstarávania, ale aj napr. nakladanie so štátnymi aktívami, dotácie, štátna pomoc, nakladanie s majetkom štátu a majetkom územnej samosprávy, predstavuje komplexný a osobitný predmet právnych vzťahov. Vytvorenie verejného registra konečných užívateľov výhod v jednotlivých členských štátoch Európskej únie vo vzťahu ku všetkým právnickým osobám pôsobiacim v danom členskom štáte (nielen tým, ktoré nakladajú s verejnými prostriedkami) predpokladá návrh tzv. štvrtej Smernice o predchádzaní využívania finančného systému na účely prania špinavých peňazí a financovania terorizmu.