Nominálna mesačná mzda sa na Slovensku v júni zvýšila vo všetkých odvetviach ekonomiky
15. 8. 2023
Mzdy vo väčšine z nich narástli dvojciferným tempom. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR.
Nominálna mesačná mzda sa počas júna zvýšila vo všetkých desiatich mesačne sledovaných odvetviach ekonomiky. Negatívnemu vplyvu vysokej inflácie odolala v júni polovica sledovaných odvetví.
Najvyšší rast nominálnej mesačnej mzdy predstavoval 15 % a naďalej si ho zachoval sektor ubytovania s priemernou mzdou 1082 eur. Najnižšie tempo rastu miezd pod úrovňou 10 % bolo v doprave, skladovaní, informáciách a komunikácii.
Reálne mzdy vzrástli najdynamickejšie v sektore ubytovania, a to o 3,8 %. Miernejšie rasty miezd boli sledované vo vybraných trhových službách, v stavebníctve či v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev. Pokles reálnych miezd zaznamenal ŠÚ SR v doprave a skladovaní, v predaji a oprave vozidiel, v priemysle a najvýraznejšie poklesli mzdy v odvetví informácie a komunikácie, konkrétne o 4,5 %.
V absolútnej hodnote najvyššie mzdy nad úrovňou 2400 eur mesačne boli v informáciách a komunikácii, vo väčšine mesačne sledovaných odvetví sa priemerná mzda pohybovala od 1046 eur do 1458 eur. Najnižšie mzdy za prvý polrok pretrvali v stavebníctve na úrovni 996 eur a v činnosti reštaurácií a pohostinstiev, kde boli mzdy na úrovni 694 eur.
Pokles zamestnanosti v slovenskom hospodárstve pokračoval aj v júni. Medziročný pokles bol v 7 z 10 sledovaných odvetví ekonomiky. Najvýraznejší medziročný pokles zamestnanosti zaznamenali v oblasti reštaurácií, pohostinstiev a veľkoobchode.
V oboch odvetviach pokles prekročil 3 %, pričom vo veľkoobchode klesá počet zamestnaných osôb od začiatku roka. Pokles zamestnanosti medzi 1,5 % do 1,8 % bol v maloobchode, vybraných trhových službách a tiež v predaji a oprave motorových vozidiel.
Za prvý polrok sa počet zamestnancov medziročne zvýšil v 5 z 10 sledovaných odvetví, najviac však v ubytovaní o 3,9 % a stavebníctve o 2,5 %. Naopak, zamestnancov bolo menej vo vybraných trhových službách o 2,7 %, veľkoobchode o 2 %, doprave a skladovaní o 0,5 % a v priemysle o 0,4 %.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Výpadok plynu bude mať dopady na ekonomiku aj daňové príjmy
14. 1. 2009
Výpadok dodávok plynu na Slovensku bude mať vplyv na tohoročný rast slovenskej ekonomiky aj na daňové príjmy štátu. Presná kvantifikácia týchto dopadov zatiaľ nie je možná. Vyhlásil to minister financií.
Napriek problémom sa SPP snaží udržiavať plynárenský systém
na celom území Slovenska stabilným, a to aj
vďaka dodatočným dodávkam zemného plynu od zahraničných plynárenských
spoločností.
Veľkí odberatelia však stále môžu čerpať plyn len na
zabezpečenie bezpečnostného minima a nie na svoju bežnú prevádzku.
Slovenská elektronizačná prenosová sústava našla riešenie na stabilizovanie
14. 1. 2009
Medzi stanovenými podmienkami garancie dodávok elektrickej energie je energia z vodnej elektrárne Čierny Váh, pomoc z Maďarska, Poľska a Česka a dodávky garantuje aj dominantný výrobca elektriny Slovenské elektrárne.
Tieto garancie zmenili zámer vlády spustiť do prevádzky blok V1 v Jaslovských Bohuniach.
Ako získať členov vernostného klubu
13. 1. 2009
Získať členov vernostného klubu vydaním vernostnej karty nestačí. Treba ich motivovať tak, aby si pri nákupnom rozhodovaní na lojalitnú kartu spomenuli. Najmä ak je pravdepodobné, že v peňaženkách ich budú mať čoraz viac.
Experimenty s vernostnými programami, ktorých cieľom je podnietiť zákazníkov
do opakovaných nákupov, vykonávajú spoločnosti už niekoľko desaťročí. Výnimkou
nie sú ani slovenske firmy. Prvou fázou rozvoja, ktorej cieľom bolo preniknúť
na trh a získať čo najväčší trhový podiel už firmy prešli.
Do popredia záujmu sa dostáva schopnosť udržať si srdcia i peňaženky
získaných spotrebiteľov, v lepšom prípade zvýšiť tržby na jedného zákazníka a
presvedčiť príležitostných klientov k častejším návštevám.
Marketingoví odborníci však pripomínajú, že v skutočnosti je úspešných iba
málo vernostných systémov. Predstava,
že sa zákazník rozhodne pre určitú sieť tovarov len preto, že môže získať niečo
zadarmo, je už dávno preč. Dnes už ide viac o doplnkovú funkciu k zákazníckemu
servisu.
Pre úspešný vernostný program je potrebné:
- mať produkt či službu
dobrej kvality
- uvedomiť si, že niektoré
produkty vzhľadom na svoju podstatu nemôžu získavať verných zákazníkov cez
program
- návratnosť
investícií naplánovať ešte pred začiatkom programu
- vytvoriť program,
ktorý má hodnotu z pohľadu zákazníkov
- zákazníci by mali
možnosť rozhodnúť sa, ako minú svoju odmenu
- vernostný program musí
ponúkať to, čo zákazníci chcú a čo vedia oceniť
- získanie odmeny by
malo byť jednoduché
- zákazníci by
vernostnému programu mali rozumieť.
Overovaniu eurových bankoviek treba venovať pozornosť
13. 1. 2009
Európska centrálna banka upozorňuje, že aj keď výskyt falošných eurobankoviek je vzhľadom k celkovému nárastu počtu pravých eurových bankoviek pomerne nízky, je potrebné si dávať pozor na falzifikáty. Trend vývoja zadržaných falzifikátov ukazuje, že ich počet sa môže zvyšovať.