Nominálna mesačná mzda sa na Slovensku v júni zvýšila vo všetkých odvetviach ekonomiky
15. 8. 2023
Mzdy vo väčšine z nich narástli dvojciferným tempom. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR.
Nominálna mesačná mzda sa počas júna zvýšila vo všetkých desiatich mesačne sledovaných odvetviach ekonomiky. Negatívnemu vplyvu vysokej inflácie odolala v júni polovica sledovaných odvetví.
Najvyšší rast nominálnej mesačnej mzdy predstavoval 15 % a naďalej si ho zachoval sektor ubytovania s priemernou mzdou 1082 eur. Najnižšie tempo rastu miezd pod úrovňou 10 % bolo v doprave, skladovaní, informáciách a komunikácii.
Reálne mzdy vzrástli najdynamickejšie v sektore ubytovania, a to o 3,8 %. Miernejšie rasty miezd boli sledované vo vybraných trhových službách, v stavebníctve či v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev. Pokles reálnych miezd zaznamenal ŠÚ SR v doprave a skladovaní, v predaji a oprave vozidiel, v priemysle a najvýraznejšie poklesli mzdy v odvetví informácie a komunikácie, konkrétne o 4,5 %.
V absolútnej hodnote najvyššie mzdy nad úrovňou 2400 eur mesačne boli v informáciách a komunikácii, vo väčšine mesačne sledovaných odvetví sa priemerná mzda pohybovala od 1046 eur do 1458 eur. Najnižšie mzdy za prvý polrok pretrvali v stavebníctve na úrovni 996 eur a v činnosti reštaurácií a pohostinstiev, kde boli mzdy na úrovni 694 eur.
Pokles zamestnanosti v slovenskom hospodárstve pokračoval aj v júni. Medziročný pokles bol v 7 z 10 sledovaných odvetví ekonomiky. Najvýraznejší medziročný pokles zamestnanosti zaznamenali v oblasti reštaurácií, pohostinstiev a veľkoobchode.
V oboch odvetviach pokles prekročil 3 %, pričom vo veľkoobchode klesá počet zamestnaných osôb od začiatku roka. Pokles zamestnanosti medzi 1,5 % do 1,8 % bol v maloobchode, vybraných trhových službách a tiež v predaji a oprave motorových vozidiel.
Za prvý polrok sa počet zamestnancov medziročne zvýšil v 5 z 10 sledovaných odvetví, najviac však v ubytovaní o 3,9 % a stavebníctve o 2,5 %. Naopak, zamestnancov bolo menej vo vybraných trhových službách o 2,7 %, veľkoobchode o 2 %, doprave a skladovaní o 0,5 % a v priemysle o 0,4 %.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Návratná finančná výpomoc Cargu
25. 2. 2010
Súkromné koľajové firmy vyhlásili vojnu štátnej Železničnej spoločnosti Cargo. Rezorty financií a dopravy však tvrdia, že by nikdy nepodporili nedovolenú štátnu pomoc a už vôbec nie znevýhodňovanie konkurencie.
Návratná finančná výpomoc bola podľa vlády poskytnutá v súlade s pravidlami Európskej únie. A svoje rozhodnutie vláda považuje za správne.
Rezort dopravy túto pôžičku presadil, aby v železničných firmách zamedzil prepúšťaniu. Podľa šéfa rezortu by totiž štát na železničiarov doplácal, aj keby ich prepustil - cez príspevky v nezamestnanosti. Minister počíta s tým, že firmy budú od budúceho roka opäť v zisku a
Prognózy hovoria o oživení slovenskej ekonomiky
25. 2. 2010
Po vlaňajšom prepade o 4,7 % predpovedajú analytici aj aktuálne oficiálne prognózy Ministerstva financií SR a NBS oživenie ekonomiky. Podľa ministerstva vzrastie tento rok hospodárstvo Slovenska o 2,8 % a podľa NBS až o 3,1 %.
Hrubý domáci produkt podľa nedávneho rýchleho odhadu Štatistického úradu v štvrtom kvartáli 2009 medziročne klesol o 2,7 %, v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom však vzrástol o 2 %. Slovenské hospodárstvo sa za celý minulý rok prepadlo o 4,7 %.
Vývoj slovenskej ekonomiky bol podľa NBS v poslednom vlaňajšom štvrťroku mierne pozitívnejší v porovnaní s očakávaniami. Oficiálne prognózy mierne prekonal. NBS ešte v decembri predpovedala jej prepad o 4,9 %. Ministerstvo financií čakalo pokles 4,8 %.
Toyota počas silnej expanzie zanedbala starostlivosť o kvalitu
24. 2. 2010
Priznal to šéf Toyoty Akio Tojoda. Vyslovil „hlboké poľutovanie“ nad tým, k čomu došlo a najmä nad stratou ľudských životov. Dôraz na rast výroby spôsobil, že zo zorného poľa sa vytratil výcvik ľudí a vývoj podniku. Na vozidlách Toyoty v Spojených štátoch došlo v dôsledku technických porúch k početným haváriám a podľa posledných informácií pri týchto haváriách prišli o život takmer tri desiatky cestujúcich.
Americké úrady majú k dispozícii sťažnosti na nedostatky vozidiel od zákazníkov koncernu od roku 2003. Tojoda prisľúbil, že situácia v koncerne v oblasti kvality sa zásadne zmení. Šéfa Toyoty k takémuto kroku vyzval aj americký minister dopravy.
Celkove musí Toyota opraviť asi 8,5 milióna vozidiel. Na väčšine poruchových vozidiel dochádza k zasekávaniu plynových pedálov. Na ďalších nastáva blokovanie pedálov rohožkami alebo dochádza k oneskorenému stlačeniu brzdového pedála na nerovnom teréne.
Hyundai v Čechách porušoval Zákonník práce
23. 2. 2010
Inšpektori zistili v nošoviskom závode Hyundai takmer päťdesiat porušení Zákonníka práce. Patrilo k nim to, že zamestnanci v dôsledku nariadených nadčasov často denne museli pracovať až jedenásť hodín denne. Tieto hodiny inšpekcia práce vyhodnotila ako neoprávnene nariadené. Na ďalší nadčas odmietlo vlani v decembri nastúpiť 400 zamestnancov. Postavili sa za nich odbory, ktoré vyhlásili štrajkovú pohotovosť.
Priemerná základná mzda robotníka v českom závode Hyundai dosiahla vlani 14 700 Kč (570,87 eura). Táto mzda bola o polovicu nižšia než v Škode Auto a táto mzda bola nižšia aj oproti kolínskemu závodu Toyoty a Peugeotu-Citroëna (TPCA) v Kolíne.
Ďalšie nedostatky inšpektori Štátneho úradu inšpekcie odhalili v nedostatočnej prevencii rizík práce, oneskorenom uskutočnení zdravotných prehliadok zamestnancov pracujúcich najmä v noci a nesprávne nariaďovanie nadčasov.
Išlo napríklad o to, že v prípade nadčasov zamestnanci od pondelka do štvrtka často pracovali desať hodín. Platených mali však len osem hodín riadnej zmeny a dve hodiny nadčasov s príplatkom 25 %. Dohodnutú hodinu na desiatu a obed, ako určovala kolektívna zmluva, im Hyundai neplatil.
Automobilke začala plynúť štrnásťdňová lehota, v ktorej môže požiadať o preskúmanie postupu pri kontrole. Ak by sa inšpektorát práce rozhodol pre správne konanie, firme by hrozila pokuta až do dvoch miliónov Kč. Informácie poskytol český denník Hospodářské noviny.