Nominálna mesačná mzda sa na Slovensku v júni zvýšila vo všetkých odvetviach ekonomiky
15. 8. 2023
Mzdy vo väčšine z nich narástli dvojciferným tempom. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR.
Nominálna mesačná mzda sa počas júna zvýšila vo všetkých desiatich mesačne sledovaných odvetviach ekonomiky. Negatívnemu vplyvu vysokej inflácie odolala v júni polovica sledovaných odvetví.
Najvyšší rast nominálnej mesačnej mzdy predstavoval 15 % a naďalej si ho zachoval sektor ubytovania s priemernou mzdou 1082 eur. Najnižšie tempo rastu miezd pod úrovňou 10 % bolo v doprave, skladovaní, informáciách a komunikácii.
Reálne mzdy vzrástli najdynamickejšie v sektore ubytovania, a to o 3,8 %. Miernejšie rasty miezd boli sledované vo vybraných trhových službách, v stavebníctve či v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev. Pokles reálnych miezd zaznamenal ŠÚ SR v doprave a skladovaní, v predaji a oprave vozidiel, v priemysle a najvýraznejšie poklesli mzdy v odvetví informácie a komunikácie, konkrétne o 4,5 %.
V absolútnej hodnote najvyššie mzdy nad úrovňou 2400 eur mesačne boli v informáciách a komunikácii, vo väčšine mesačne sledovaných odvetví sa priemerná mzda pohybovala od 1046 eur do 1458 eur. Najnižšie mzdy za prvý polrok pretrvali v stavebníctve na úrovni 996 eur a v činnosti reštaurácií a pohostinstiev, kde boli mzdy na úrovni 694 eur.
Pokles zamestnanosti v slovenskom hospodárstve pokračoval aj v júni. Medziročný pokles bol v 7 z 10 sledovaných odvetví ekonomiky. Najvýraznejší medziročný pokles zamestnanosti zaznamenali v oblasti reštaurácií, pohostinstiev a veľkoobchode.
V oboch odvetviach pokles prekročil 3 %, pričom vo veľkoobchode klesá počet zamestnaných osôb od začiatku roka. Pokles zamestnanosti medzi 1,5 % do 1,8 % bol v maloobchode, vybraných trhových službách a tiež v predaji a oprave motorových vozidiel.
Za prvý polrok sa počet zamestnancov medziročne zvýšil v 5 z 10 sledovaných odvetví, najviac však v ubytovaní o 3,9 % a stavebníctve o 2,5 %. Naopak, zamestnancov bolo menej vo vybraných trhových službách o 2,7 %, veľkoobchode o 2 %, doprave a skladovaní o 0,5 % a v priemysle o 0,4 %.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Českým firmám utekajú dlžníci
25. 2. 2010
Svoju negatívnu skúsenosť s novým insolvenčným zákonom hlási čoraz viac českých firiem. Dlžníci utekajú a mnohí využívajú možnosť predať zadlžený podnik aj počas insolvenčného konania. Jeden z odborníkov na insolvenčné právo vyhlásil, že pokiaľ v krátkom čase dôjde k viacnásobnému predaju firmy, skutočný majiteľ alebo konateľ sa horšie vyhľadáva a vlastnícka štruktúra sa úspešne zahmlieva.
Podľa právnikov, ktorých oslovil internetový denník E15 sa to deje v desiatkach prípadov. Vo väčšom rozsahu sa tak vracia prax nastrčených majiteľov, takzvaných bielych koní.
Poškodené firmy môžu síce podať trestné oznámenie, ale aby sa na súde presadili, museli by dokázať, že išlo o trestný čin, teda úmysel konateľa alebo vlastníka poškodiť veriteľa. To je podľa právnikov veľmi zložité, ba až nemožné.
Predaj firmy nastrčenému kupcovi nie je v Česku novým javom. Firma v konkurze sa v Česku dala predať už aj v minulosti. Rastúci počet firemných bankrotov a alarmujúca nedobytnosť pohľadávok však vytvárajú problém, ktorý môže ohroziť desiatky firiem, pokiaľ je s pohľadávkami spojená ich existencia.
Od leta 2009 platí v Česku novela insolvenčného zákona. Skúsenosti popredných advokátskych kancelárií, ktoré sa špecializujú na konkurzné právo ukazujú, že správcovia často nemajú záujem po niekoľkonásobnej zmene majiteľa firmy konať. Prípadom buď nerozumejú, alebo nechcú strácať čas prenikaním do právnického uzla, ktorý sa im napokon nemusí podariť rozmotať. Poškodené firmy zase nemajú financie, aby si najali špičkových právnikov, ktorí by vinníkov pohnali k trestnej zodpovednosti.
Kým v roku 2008 sa dostalo v Česku do bankrotu 2913 firiem, vlani ich už bolo 4570. Počet prípadov nesolventnosti zvyšuje hospodárska kríza aj v západnej Európe a v Spojených štátoch.
Návratná finančná výpomoc Cargu
25. 2. 2010
Súkromné koľajové firmy vyhlásili vojnu štátnej Železničnej spoločnosti Cargo. Rezorty financií a dopravy však tvrdia, že by nikdy nepodporili nedovolenú štátnu pomoc a už vôbec nie znevýhodňovanie konkurencie.
Návratná finančná výpomoc bola podľa vlády poskytnutá v súlade s pravidlami Európskej únie. A svoje rozhodnutie vláda považuje za správne.
Rezort dopravy túto pôžičku presadil, aby v železničných firmách zamedzil prepúšťaniu. Podľa šéfa rezortu by totiž štát na železničiarov doplácal, aj keby ich prepustil - cez príspevky v nezamestnanosti. Minister počíta s tým, že firmy budú od budúceho roka opäť v zisku a
Prognózy hovoria o oživení slovenskej ekonomiky
25. 2. 2010
Po vlaňajšom prepade o 4,7 % predpovedajú analytici aj aktuálne oficiálne prognózy Ministerstva financií SR a NBS oživenie ekonomiky. Podľa ministerstva vzrastie tento rok hospodárstvo Slovenska o 2,8 % a podľa NBS až o 3,1 %.
Hrubý domáci produkt podľa nedávneho rýchleho odhadu Štatistického úradu v štvrtom kvartáli 2009 medziročne klesol o 2,7 %, v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom však vzrástol o 2 %. Slovenské hospodárstvo sa za celý minulý rok prepadlo o 4,7 %.
Vývoj slovenskej ekonomiky bol podľa NBS v poslednom vlaňajšom štvrťroku mierne pozitívnejší v porovnaní s očakávaniami. Oficiálne prognózy mierne prekonal. NBS ešte v decembri predpovedala jej prepad o 4,9 %. Ministerstvo financií čakalo pokles 4,8 %.
Toyota počas silnej expanzie zanedbala starostlivosť o kvalitu
24. 2. 2010
Priznal to šéf Toyoty Akio Tojoda. Vyslovil „hlboké poľutovanie“ nad tým, k čomu došlo a najmä nad stratou ľudských životov. Dôraz na rast výroby spôsobil, že zo zorného poľa sa vytratil výcvik ľudí a vývoj podniku. Na vozidlách Toyoty v Spojených štátoch došlo v dôsledku technických porúch k početným haváriám a podľa posledných informácií pri týchto haváriách prišli o život takmer tri desiatky cestujúcich.
Americké úrady majú k dispozícii sťažnosti na nedostatky vozidiel od zákazníkov koncernu od roku 2003. Tojoda prisľúbil, že situácia v koncerne v oblasti kvality sa zásadne zmení. Šéfa Toyoty k takémuto kroku vyzval aj americký minister dopravy.
Celkove musí Toyota opraviť asi 8,5 milióna vozidiel. Na väčšine poruchových vozidiel dochádza k zasekávaniu plynových pedálov. Na ďalších nastáva blokovanie pedálov rohožkami alebo dochádza k oneskorenému stlačeniu brzdového pedála na nerovnom teréne.