Nezamestnanosť je najnižšia od začiatku pandémie
21. 11. 2022
Miera evidovanej nezamestnanosti na Slovensku dosiahla na konci októbra 5,90 percenta. Prvýkrát po dva a pol roku tak klesla pod hranicu šiestich percent. V nedeľu o tom informovalo Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.
Oproti septembru klesla miera nezamestnanosti o 0,16 percentuálneho bodu (p.b.). Podiel disponibilných uchádzačov o zamestnanie na obyvateľstve v produktívnom veku, čo je nový ukazovateľ sledovaný ústredím práce, bol v októbri na úrovni 4,37 percenta.
Počet ľudí bez práce klesal v desiatom mesiaci roka vo všetkých krajoch Slovenska. Najvýraznejšie medzimesačné a medziročné zníženie zaznamenal Bratislavský kraj. Najväčší medzimesačný pokles spomedzi okresov, o 0,86 p.b., evidoval okres Senec, kde sa nezamestnanosť v októbri ustálila na 3,95 percentách.
"Tento mesiac prekonala nezamestnanosť dva podstatné míľniky. Celkovo klesla pod šesť percent a vo všetkých krajoch je už pod desiatimi percentami. Práve vývoj v krajoch bol pre mňa obzvlášť príjemným prekvapením. Vo všetkých nezamestnanosť klesala medzimesačne aj medziročne," zhodnotil minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak (Sme rodina).
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Správca ciest zodpovedá za jamy na ceste i za škodu na aute
30. 3. 2009
Nabehli ste autom na výtlk a poškodili ste si pnemumatiku alebo podvozok? Určite nie ste tento rok ani prvý ani posledný. Najmä počas prvých jarných týždňov si treba dávať pozor.
Ak sa
jame predsa len nevyhnete, za škodu, ktorá sa vám stala, je zodpovedný
správca cesty. Pri cestách druhej a tretej
triedy je ním krajská samospráva, pri cestách prvej triedy Slovenská správa
ciest, v prípade diaľnic Národná diaľničná spoločnosť a obec, ak sa vám to
stane za jej označením.
K peniazom sa ľahšie dostanete v prípade,
že máte uzavretú havarijnú poistku.
Poisťovňu by ste mali volať kvôli obhliadke.
Poisťovňa škodu nahradí a následne ju
bude vymáhať od správcu. Ak nemáte havarijnú poistku, o odškodnenie žiadajte
sami. Výsledok by mal byť taký istý. Poškodený, aj keď má uzatvorené iba povinné zmluvné poistenie, má
nárok na odškodnenie vo výške škody, aká mu bola spôsobená a danie motorového
vozidla do pôvodného stavu.
V oboch prípadoch by mal poškodený dostať
náhradu v plnej výške. Poškodený je však povinný dostatočne preukázať príčinu
vzniku škody, ako aj jej výšku. Pre tento účel je nevyhnutné škodu, ktorá
vznikla, zdokumentovať.
Ak pri vymáhaní peňazí budú chýbať dôkazy,
škodu vám nikto nepreplatí. Správca komunikácie sa zodpovednosti zbaví v
prípade, ak preukáže, že nebolo v medziach jeho možností tieto chyby odstrániť,
ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.
Slovensko najmenej rizikové
27. 3. 2009
V porovnaní s ostatnými krajinami strednej a východnej Európy (SVE) je Slovensko vnímané pri hodnotení dopadov hospodárskej krízy ako jedna z najmenej rizikových krajín.
Konštatuje sa to v analýze Inštitútu
finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií SR. Slovensko toto
hodnotenie získalo na základe nízkej zadĺženosti obyvateľstva, stabilnému
makroekonomickému prostrediu a vďaka zavedeniu eura v úvode tohto roka. Pozícia
Slovenska je relatívne stabilná z
pohľadu dopadov nízkeho prílevu kapitálu. Úvery sú bezpečne kryté domácimi
depozitmi. Slovensko v posledných rokoch znižovalo deficit verejných financií a
deficit bežného účtu bol na relatívne udržateľnej úrovni. Podľa inštitútu je Slovensko vnímané
ako jedna z najmenej rizikových krajín
v regióne SVE, aj vďaka vstupu do eurozóny začiatkom roka 2009.
Banky prijímajú vlastné protikrízové riešenia
27. 3. 2009
Banky sa rôznymi protikrízovými zvýhodneniami snažia zlepšiť čísla o poskytnutých úveroch. Na poklese objemov poskytnutných hypoték sa teda neodrazili reštrikčné opatrenia bánk, ale strach ľudí zobrať si hypotéku.
Tento strach sa snažia banky eliminovať poskytovaním rôznych výhod.
Ten, kto sa banke zaviaže v súčasnosti, že
bude ďalších 20 alebo 30 rokov splácať hypotéku, môže v porovnaní s doterajšími
hypodlžníkmi získať niekoľko výhod. Jednou z nich je napríklad odpustenie
niektorých poplatkov.
Väčšina bánk zvýhodňuje fixáciu úrokov, inde
ponúkajú certifikát zaručujúci, že klient nebude platiť banke za jednu
zmenu v úverových podmienkach, inde
neúčtujú poplatok za zmenu zmluvných podmienok hypotéky.
Pri hypotékach banky vyžadujú poistenie
nehnuteľností vinkulované v prospech banky. Ďalšie poistky sú dobrovoľné a
zvyšujú mesačnú splátku.
Šrotovné bude pokračovať len ak sa štátu vyplatí
26. 3. 2009
Nečakane rýchle minutie príspevku spustilo úvahy o novom šrotovnom.
Minister financií však chce mať jasno v tom, aké staré autá sa šrotujú a či sa to štátu vyplatí. Minister hospodárstva ubezpečuje, že príjem do štátneho rozpočtu bude plusový a vráti sa viac, ako štát vydá.
Oproti vydaným 33 miliónom € by sa malo na DPH a ďalších poplatkoch
vybrať 38 miliónov €.
O predĺžení šrotovného bude na budúci týždeň
rokovať krízová rada. Vláda by mala rozhodnutie odobriť v stredu. Ak sa
šrotovné schváli, poradovník na dotáciu sa bude môcť začať nanovo plniť od
budúceho štvrtka.
Ukázalo sa, že šrotovné je nielen o solidarite
s ostatnými krajinami, ale aj o konkrétnej
pomoci slovenskej ekonomike. Príspevok nevyprázdnil len sklady predajcov,
ale oživil aj zadávanie nových objednávok v našich automobilkách a u
subdodávateľov.