Nenaleťte na „greenwashing“ firiem. Chcú od vás len vymámiť viac peňazí
22. 6. 2023
Čoraz viac firiem sa začína orientovať na ekologické produkty. Často je to len manipulatívny marketing, ako umelo zvýšiť ceny.
Viacerých Slovákov v priebehu posledného roka oslovil ich dodávateľ energií s tým, či by si nechceli priplatiť za plyn alebo elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Za príplatok zopár eur k ich mesačnej faktúre by tak mohli získať energiu, ktorá by mala byť oveľa zelenšia, čím by pozitívne prispeli k ochrane životného prostredia.
Realita je však celkom iná a rozhodne za niekoľko eur navyše nebudete spotrebovávať oveľa ekologickejšiu elektrinu či plyn. V skutočnosti ide len o marketingový trik, ktorým sa dodávatelia snažia získať dodatočné tržby za doplnkové služby. Takýmto praktikám, keď spoločnosti uvádzajú nepravdivé či tendenčné informácie o svojich výrobkoch alebo službách, aby vyzerali ekologicky, sa hovorí greenwashing. A tento manipulatívny marketingový prístup si osvojujú firmy čoraz častejšie.
Na postup energetických dodávateľov pred časom upozornil aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Regulátor vystríhal spotrebiteľov, aby si poriadne rozmysleli, či uzatvoria dodatky k svojim štandardným zmluvám o dodávkach elektriny či plynu, pretože sa často zaviažu k vyšším platbám na dlhšie obdobie.
Greenwashing na vzostupe. Nielen energetické firmy zneužívajú naivitu a slabú informovanosť spotrebiteľov. Greenwashing je v poslednej dobe na vzostupe.
Firmy vždy nasledujú trendy a aktuálne je trend ‚byť zelený‘. Značky tak siahajú po týchto motívoch a posolstvách. Cieľom je vytvoriť v mysliach zákazníkov asociáciu, že značka XY je uvedomelá, a preto ju v procese rozhodovania uprednostním pred tou ‚nezelenou‘. Alebo môžeme spomenúť aj skratkové asociácie priamo v mieste predaja, keď napríklad značka šampónov na vlasy použije zelenú farbu na obale, čo evokuje eko/bio,“ hovorí marketingová konzultantka Veronika Szabóová z Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Najčastejšie sa môžeme stretnúť s greenwashingom pri produktoch bežnej dennej spotreby. Tie nie sú finančne až také náročné a zákazníci ich často nakupujú impulzívne alebo bez zohľadnenia racionálnych apelov.
B
(Zdroj: www.aktuality.sk/)
Priemysel si polepšil
11. 1. 2010
Slovenský priemysel si po prvý raz od septembra 2008 vlani v novembri medziročne polepšil. Produkcia podnikov v novembri stúpla o 1,5 %, zatiaľ čo v októbri sa po úprave znížila o 5,6 %. Informoval o tom dnes Štatistický úrad.
Za prvých jedenásť mesiacov roku 2009 priemyselná výroba klesla medziročne o 15,8 %. V novembri 2009 priemysel potiahla najmä výroba dopravných prostriedkov, ktorá stúpla medziročne o 16,2 %, v porovnaní s októbrovým prepadom zhruba o desatinu. Odvetvie, ktoré patrí k ťahúňom ekonomiky, v jedenástom mesiaci vykázalo prvý medziročný prírastok od septembra 2008.
Od januára do konca novembra 2009 však pokleslo o 30,8 %. Produkcia strojov a zariadení si v novembri 2009 polepšila o 8,2 %, zatiaľ čo v desiatom mesiaci spadla o 5,8 %. Výroba elektrických zariadení zrýchlila medziročný rast z októbrových 4,9 % na 7,3 %.
Medziročný pokles na 2,2 % zmiernila v novembri 2009 produkcia počítačových, elektronických a optických výrobkov. Jeho produkcia sa v októbri znížila o 15,4 %.
Najvýraznejší prepad, o 22,8 % , v jedenástom mesiaci 2009 zaznamenala výroba základných farmaceutických výrobkov a prípravkov. V októbri 2009 sa znížila o 5,9 % percenta.
Samotná priemyselná výroba po očistení od ťažby a dobývania a dodávok energií celkovo v novembri 2009 vzrástla o 2,6 %. V októbri po revízii klesla o 6,2 %. Odvetvie ťažby a dobývania stúplo v novembri 2009 o 6,8 % v porovnaní s októbrovým prírastkom, ktorý bol 5,6 %. Odvetvie dodávok energií si v novembri medziročne pohoršilo o 5,7 %.
Stavebníctvo zmiernilo medziročný prepad
11. 1. 2010
V novembri 2009 slovenské stavebníctvo zmiernilo medziročný prepad. V jedenástom mesiaci klesla produkcia odvetvia o 13,5 % v porovnaní s októbrovým znížením o 22 %. Vyplynulo to z pondelňajších informácií Štatistického úradu. Za jedenásť mesiacov roku 2009 odvetvie spadlo medziročne v stálych cenách o viac ako desatinu.
V absolútnom vyjadrení dosiahla hodnota stavebnej produkcie v novembri 2009 v bežných cenách 542,1 milióna €, v októbri predstavovala 511,8 milióna €. Po zohľadnení sezónnych vplyvov stúpla novembrová stavebná produkcia v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom o 13,7 %.
Prvý rok v eurozóne
8. 1. 2010
Slovensko oslávilo prvý rok v eurozóne. Vláda tvrdí, že členstvo v menovej únii uchránilo našu krajinu pred najhoršími vplyvmi minuloročnej ekonomickej krízy. Niet pochýb o tom, že prijatie spoločnej európskej meny tesne pred tým, ako globálna ekonomická kríza postihla región, ušetrilo Slovensko prudkých pohybov výmenných kurzov, ktoré pocítili jeho stredoeurópski susedia. Vo svojom článku zverejnenom na internetovej stránke to uvádza denník Financial Times.
Menej isté je podľa denníka to, či členstvo v eurozóne bolo v roku 2009 výraznou pomocou pre ekonomiku, konštatuje denník. Podľa odhadov slovenskej centrálnej banky sa hrubý domáci produkt (HDP) v roku 2009 zmenšil o zhruba 4,8 %, čo je trochu horšie v porovnaní s Českou republikou, kde sa zmenšenie ekonomiky odhaduje na úrovni 4,1 %. Počas krízy česká koruna oslabila a napomohla exportu.
Podľa slov hlavného ekonóma UniCredit Bank Slovakia, v prípade slovenskej ekonomiky orientovanej na export by počas ekonomickej krízy došlo k oslabeniu národnej meny, ak mala voľne plávajúci kurz. Podľa jeho názoru sa euro viac ukázalo ako nevýhoda.
Guvernér českej centrálnej banky zasa tvrdí, že členstvo v eurozóne pomohlo Slovensko ochrániť pred najhoršími ekonomickými turbulenciami, ktoré postihli zvyšok regiónu. Slovensko si napríklad na medzinárodných trhoch môže požičiavať lacnejšie ako Česká republika. Podľa jeho odhadov v roku 2010 slovenská ekonomika vzrastie o 3,1 %, čo je oveľa viac ako v prípade ekonomiky ČR, pre ktorú české ministerstvo financií odhaduje rast na úrovni 0,3 %.
Pri návrate hospodárskeho rastu sa vracajú aj niektorí investori, ktorých láka perspektíva vyhnutia sa menovým rizikám. Podľa hovorcu spoločnosti Volkswagen Slovakia, ktorá začína v Bratislave produkciu nových malých automobilov, euro umožňuje robiť dlhodobé plány a eliminuje riziká v oblasti výmenných kurzov. Potvrdzuje to tiež investície taiwanskej spoločnosti AU Optronics, ktorá sa definitívne rozhodla vybudovať na Slovensku novú fabriku na výrobu komponentov do LCD televízorov.
Dopyt v maloobchode je stále slabý
7. 1. 2010
Tržby vo vnútornom obchode SR v novembri 2009 poklesli v porovnaní s októbrom v predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov o 1,8 %, v ubytovaní o 4,6 %, v činnostiach reštaurácií o pohostinstiev o 2,7 % a v maloobchode o 0,7 %. Tržby vo veľkoobchode sa nezmenili. Dnes o tom informoval Štatistický úrad SR.
V novembri tržby v maloobchode klesli medziročne o 9,8 % na 1,5 miliardy eur. V maloobchode so zariadeniami pre informačné a komunikačné technológie však vzrástli o 7,8 %, v nešpecializovaných predajniach o 6,3 % a v predajniach s tovarom pre kultúru a rekreáciu o 4 %. V tomto odvetví klesli za prvých jedenásť mesiacov vlaňajška tržby o 10,4 % na 15,7 miliardy eur.
Tržby odzrkadľujú slabý spotrebiteľský dopyt ovplyvňovaný zlou situáciou na trhu práce, kde pokračuje rast nezamestnanosti a nezamestnaným prepusteným na začiatku predchádzajúceho roka končí zároveň polročné obdobie, počas ktorého dostávali dávku v nezamestnanosti.