Nenaleťte na „greenwashing“ firiem. Chcú od vás len vymámiť viac peňazí
22. 6. 2023
Čoraz viac firiem sa začína orientovať na ekologické produkty. Často je to len manipulatívny marketing, ako umelo zvýšiť ceny.
Viacerých Slovákov v priebehu posledného roka oslovil ich dodávateľ energií s tým, či by si nechceli priplatiť za plyn alebo elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Za príplatok zopár eur k ich mesačnej faktúre by tak mohli získať energiu, ktorá by mala byť oveľa zelenšia, čím by pozitívne prispeli k ochrane životného prostredia.
Realita je však celkom iná a rozhodne za niekoľko eur navyše nebudete spotrebovávať oveľa ekologickejšiu elektrinu či plyn. V skutočnosti ide len o marketingový trik, ktorým sa dodávatelia snažia získať dodatočné tržby za doplnkové služby. Takýmto praktikám, keď spoločnosti uvádzajú nepravdivé či tendenčné informácie o svojich výrobkoch alebo službách, aby vyzerali ekologicky, sa hovorí greenwashing. A tento manipulatívny marketingový prístup si osvojujú firmy čoraz častejšie.
Na postup energetických dodávateľov pred časom upozornil aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Regulátor vystríhal spotrebiteľov, aby si poriadne rozmysleli, či uzatvoria dodatky k svojim štandardným zmluvám o dodávkach elektriny či plynu, pretože sa často zaviažu k vyšším platbám na dlhšie obdobie.
Greenwashing na vzostupe. Nielen energetické firmy zneužívajú naivitu a slabú informovanosť spotrebiteľov. Greenwashing je v poslednej dobe na vzostupe.
Firmy vždy nasledujú trendy a aktuálne je trend ‚byť zelený‘. Značky tak siahajú po týchto motívoch a posolstvách. Cieľom je vytvoriť v mysliach zákazníkov asociáciu, že značka XY je uvedomelá, a preto ju v procese rozhodovania uprednostním pred tou ‚nezelenou‘. Alebo môžeme spomenúť aj skratkové asociácie priamo v mieste predaja, keď napríklad značka šampónov na vlasy použije zelenú farbu na obale, čo evokuje eko/bio,“ hovorí marketingová konzultantka Veronika Szabóová z Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Najčastejšie sa môžeme stretnúť s greenwashingom pri produktoch bežnej dennej spotreby. Tie nie sú finančne až také náročné a zákazníci ich často nakupujú impulzívne alebo bez zohľadnenia racionálnych apelov.
B
(Zdroj: www.aktuality.sk/)
Ziskovosť firiem na Slovensku je vysoká. Fico chce preto tlačiť na rast miezd
27. 6. 2017
V súčasnej situácii na Slovensku sa musí tlačiť na rast miezd. Je o tom presvedčený premiér Robert Fico (Smer-SD).
"Miera ziskovosti slovenských firiem je veľmi vysoká. Nemôžeme sa teraz obávať, že odídu. Na prvom mieste je človek, jeho požiadavky," vyhlásil v Sobotných dialógoch RTVS.Legitímna je preto podľa Fica aj požiadavka zamestnancov slovenského Volkswagenu (VW) na zvyšovanie platov, kvôli ktorej už od utorka (20.6.) štrajkujú."Netvrdím, že platy robotníkov v bratislavskom VW majú okamžite skočiť na úroveň nemeckých robotníkov. Ale ak vieme, že v Bratislave je najvyššia produktivita, najvyššia kvalita, vyrábajú najluxusnejšie autá v celom koncerne, prečo má mať tretinový plat z platu toho istého robotníka v tej istej firme?" spýtal sa.Odborári ponúkajú vedeniu Volkswagenu nové ponuky. Mohli by s nimi súhlasiť obe stranyPodľa vlastných slov však už nemôže vstupovať do toho, ako presne sa majú zvyšovať mzdy v konkrétnej firme."O tom je kolektívne vyjednávanie," konštatoval Fico s tým, že ideu "jeden koncern, jeden plat" otvárajú predstavitelia vlády aj na medzinárodnej úrovni. "Prečo by mali byť také obrovské rozdiely v platoch?" dodal premiér.
Nezamestnanosť by mala na prelome rokov klesnúť pod sedem percent
26. 6. 2017
Nezamestnanosť v SR by mala na prelome rokov 2017 a 2018 klesnúť pod úroveň 7 percent. Uviedol to dnes v diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Ján Richter (Smer-SD) za účasti predsedu opozičného hnutia Sme rodina Borisa Kollára v súvislosti s historicky najnižšou májovou mierou nezamestnanosti na úrovni 7,35 percenta.
Nezamestnanosť v SR pôjde podľa neho ešte "dole", nie však skokovito, rekvalifikácie nezamestnaných ľudí budú však drahšie ako doteraz. "V portfóliu nezamestnaných na úradoch už nezostáva tá kvalita ako v časoch, keď sme evidovali napríklad raz toľko nezamestnaných. Teda aj výber ľudí z tohto portfólia bude pre zamestnávateľov zložitejší," upozornil minister. Podľa Kollára si pri súčasnej nízkej slovenskej nezamestnanosti treba všimnúť aj to, že mnohé okolité krajiny majú ešte nižšiu mieru nezamestnanosti, než má Slovensko. "V tomto istom čase je nezamestnanosť v Česku 4,1 percenta, v Maďarsku 4,3 percenta a napríklad v Rumunsku 5,3 percent," poznamenal Kollár s tým, že 150 000 štátnych zamestnancov nemá štátom garantovanú minimálnu mzdu. Opozičný poslanec upozornil, že "ľudia sa len z čísel nenajedia". "Ľudia síce majú prácu, ale majú aj slušný, dôstojný život? Nemajú," zdôraznil. "V zahraničí je podľa neho 500 000 Slovákov, z toho asi 300 000 ľudí dlhodobo, pretože na Slovensku sa im nedarí si zabezpečiť slušnú existenciu," dodal Kollár.
zdroj: hnonline.sk
Fabrika v Lozorne prišla o kontrakt s Volkswagenom, hrozí prepúšťanie
26. 6. 2017
Výrobca sedadiel pre automobily Adient prišiel o zákazku na kompletizáciu sedadiel pre SUV modely vyrábané v bratislavskom závode Volkswagenu. Získal ju konkurenčný francúzsky dodávateľ Faurecia, píše Trend.
Viac ako 350 zamestnancov závodu v Lozorne má istú pracovnú náplň len do konca septembra.„Môžeme potvrdiť, že jeden zo zákazníkov nepredĺžil obchodný kontrakt so spoločnosťou Adient. Momentálne analyzujeme vzniknutú situáciu a ďalšie možnosti závodu. Žiadne finálne rozhodnutie ešte nepadlo,“ uviedla portálu šéfka komunikácie Adient pre regióny Európa a Afrika Claudia Steinhoff. Podľa informácií Trendu je v pláne aj prepúšťanie. Všetko ale bude závisieť od toho, či firma nájde náhradu za ukončený kontrakt s Volkswagenom. V hre by tak teoreticky mohlo byť aj zavretie celej fabriky. Adient na Slovensku zamestnáva viac ako štyritisíc ľudí. Väčšina pracuje v šiestich výrobných podnikoch. Okrem Lozorna, kde vyrába kompletné sedadlové systémy, má dva závody v Žiline. Jeden na produkciu sedadiel a druhý na textílie.
Suma životného minima sa má po 4 rokoch zvýšiť.
15. 6. 2017
Naposledy sa výška životného minima upravovala 1. júla v roku 2013.Sumy životného minima (ŽM) sa po štyroch rokoch budú na Slovensku upravovať. Ministerstvo práce predložilo do pripomienkového konania opatrenie, ktorým sa životné minimum od začiatku júla tohto roka pre dospelú osobu zvýši o 0,7 %, teda o 1,39 eura na 199,48 eura.
Pri druhej spoločne posudzovanej osobe rezort práce navrhuje nárast sumy životného minima o 97 centov na 139,16 eura a na nezaopatrené dieťa, resp. zaopatrené neplnoleté dieťa sa suma životného minima zvýši o 64 centov na 91,06 eura.
Mesačný daňový bonus na dieťa sa zvýšiNaviazané sú pritom na ňu viaceré daňové veličiny, ktoré od júla tohto roka stúpnu tiež. „Mesačný daňový bonus na dieťa sa zvýši zo sumy 21,41 eura na sumu 21,56 eur, teda pôjde o sumu 258,72 eura ročne.Nezdaniteľná časť základu dane by sa mala zvýšiť zo sumy 3803,33 eura na 3830,02 eura. Hranica základu dane, od ktorého sa bude uplatňovať sadzba dane 25 %, sa zvýši zo sumy 35 022,31 eura na 35 268,06 eura,“ priblížil Radovan Ihnát zo Slovenskej komory daňových poradcov.V oblasti mimo daní bude mať zvýšenie životného minima vplyv na zvýšenie rodičovského príspevku, prídavku na dieťa, ale aj minimálneho dôchodku, hranice nároku na predčasný starobný dôchodok alebo výšku nepostihnuteľnej sumy pri exekučných zrážkach.„Toto zvýšenie opäť otvára otázku, do akej miery je logické viazať niektoré daňové veličiny práve na sumu životného minima. Priemerná mzda zamestnancov vzrástla zo sumy 842 eur v roku 2014 na sumu 920 eur v roku 2016. Nakoľko suma nezdaniteľnej časti základu dane sa nemenila, väčšia časť príjmu fyzických osôb bola predmetom dane a ich efektívna sadzba dane sa zvýšila,“ upozorňuje Ihnát.