Nenaleťte na „greenwashing“ firiem. Chcú od vás len vymámiť viac peňazí
22. 6. 2023
Čoraz viac firiem sa začína orientovať na ekologické produkty. Často je to len manipulatívny marketing, ako umelo zvýšiť ceny.
Viacerých Slovákov v priebehu posledného roka oslovil ich dodávateľ energií s tým, či by si nechceli priplatiť za plyn alebo elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Za príplatok zopár eur k ich mesačnej faktúre by tak mohli získať energiu, ktorá by mala byť oveľa zelenšia, čím by pozitívne prispeli k ochrane životného prostredia.
Realita je však celkom iná a rozhodne za niekoľko eur navyše nebudete spotrebovávať oveľa ekologickejšiu elektrinu či plyn. V skutočnosti ide len o marketingový trik, ktorým sa dodávatelia snažia získať dodatočné tržby za doplnkové služby. Takýmto praktikám, keď spoločnosti uvádzajú nepravdivé či tendenčné informácie o svojich výrobkoch alebo službách, aby vyzerali ekologicky, sa hovorí greenwashing. A tento manipulatívny marketingový prístup si osvojujú firmy čoraz častejšie.
Na postup energetických dodávateľov pred časom upozornil aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Regulátor vystríhal spotrebiteľov, aby si poriadne rozmysleli, či uzatvoria dodatky k svojim štandardným zmluvám o dodávkach elektriny či plynu, pretože sa často zaviažu k vyšším platbám na dlhšie obdobie.
Greenwashing na vzostupe. Nielen energetické firmy zneužívajú naivitu a slabú informovanosť spotrebiteľov. Greenwashing je v poslednej dobe na vzostupe.
Firmy vždy nasledujú trendy a aktuálne je trend ‚byť zelený‘. Značky tak siahajú po týchto motívoch a posolstvách. Cieľom je vytvoriť v mysliach zákazníkov asociáciu, že značka XY je uvedomelá, a preto ju v procese rozhodovania uprednostním pred tou ‚nezelenou‘. Alebo môžeme spomenúť aj skratkové asociácie priamo v mieste predaja, keď napríklad značka šampónov na vlasy použije zelenú farbu na obale, čo evokuje eko/bio,“ hovorí marketingová konzultantka Veronika Szabóová z Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Najčastejšie sa môžeme stretnúť s greenwashingom pri produktoch bežnej dennej spotreby. Tie nie sú finančne až také náročné a zákazníci ich často nakupujú impulzívne alebo bez zohľadnenia racionálnych apelov.
B
(Zdroj: www.aktuality.sk/)
Nezamestnanosť klesá, za Čechmi zaostávame
22. 8. 2017
Nezamestnanosť pokračuje v lámaní historických rekordov. Aktuálne Ústredie práce vykázalo za jún 6,7 percenta, čo je medzimesačný pokles 0,2 percentuálneho bodu a v Únii už patríme ku krajinám s lepšími číslami, ako je priemer. Na čele rebríčka je susedné Česko.
U našich západných susedov je bez práce len 2,9 percenta ľudí. Ide však o štatistiku Eurostatu, ich metodikou má Slovensko aktuálne nezamestnanosť 7,6 percenta. Rozdiel je v tom, že Ústredie práce vykazuje len evidovaných. Podľa analytika spoločnosti Akcenta CZ Miroslava Nováka sú hlavnými dôvodmi rekordných čísiel z Prahy silný hospodársky rast, pozitívny ekonomický vývoj Nemecka a politika Českej národnej banky, ktorá držala v posledných rokoch podhodnotený kurz koruny oproti euru.
Štát obmedzí sivú ekonomiku a biele kone
18. 8. 2017
Menej daňových podvodov a viac peňazí v štátnej kase. To je cieľom viacerých zákonov, ktoré tento týždeň schválila vláda. Zrejme najdôležitejšou zmenou, ktorá vychádza z akčného plánu boja proti daňovým únikom, je prísnejšie posudzovanie zlučovania firiem. To je totiž podľa Finančnej správy v súčasnosti najbežnejšou formou podvodu.
Majiteľ firmy s daňovými nedoplatkami ju zlúči s novou, nástupníckou spoločnosťou. Jej vlastníkom je obvykle nemajetná osoba, takzvaný biely kôň, ktorého je často komplikované vôbec vypátrať. Pôvodný majiteľ sa takýmto spôsobom dokáže zbaviť všetkých svojich záväzkov. Za posledné roky sa počet takýchto prípadov výrazne zvýšil. Pred šiestimi rokmi ich bolo len 378, minulý rok už 2,5 tisíca.
zdroj: hnonline.sk
Ekonomika zrýchľuje, ale zďaleka už nepatríme medzi premiantov EU
16. 8. 2017
Slovenská ekonomika v druhom tohtoročnom štvrťroku rástla oproti predchádzajúcim trom mesiacom o 0,8 percenta, rovnaké mezikvartálne tempo rastu dosiahla aj v prvom štvrťroku. Vyplýva to z odhadu, ktorý dnes zverejnil Štatistický úrad.
Tempo medziročného rastu hrubého domáceho produktu (HDP) Slovenska zrýchlilo na 3,3 percenta zo 3,1 percenta v prvom štvrťroku. Vývoj bol lepší než odhady analytikov. V porovnaní s ostatnými krajinami Európskej únie však Slovensko už nepatrí medzi špičku. Spomedzi krajín, pre ktoré Eurostat zverejnil aktuálne čísla výkonu ekonomiky, je Slovensko až na 11. mieste. Lepšie sa darí všetkým našim susedom zo skupiny V4. Mesačné údaje podľa Inštitútu finančnej politiky naznačujú, že k rastu výrazne prispela najmä spotreba domácností. Maloobchodné tržby rástli ešte rýchlejšie ako v predchádzajúcom štvrťroku a zaznamenali nový pokrízový vrchol. Detailná štruktúra ekonomického vývoja spolu s definitívnym odhadom rastu bude známa až na začiatku septembra. Spolu s rastom ekonomiky sa zvýšila aj zamestnanos, v druhom štvrťroku medziročne o 2,1 percenta, čo znamená rovnaké tempo ako v úvode roka. Slovenská centrálna banka pre tento rok počíta s rastom HDP krajiny o 3,2 percenta. Mierne optimistickejšie je ministerstvo financií, ktoré odhaduje rast o 3,3 percenta.
zdroj: hnonline.sk
Inflácia letí nahor, v júli dosiahla najvyššiu hodnotu v tomto roku
14. 8. 2017
Spotrebiteľské ceny sa v júli 2017 v porovnaní s júlom 2016 úhrne zvýšili o 1,4 percenta. Vzrástli ceny v odboroch potraviny a nealkoholické nápoje o 4,2 percenta, doprava o 3 percentá, zdravotníctvo o 2,7 percenta, reštaurácie a hotely o 2,3 percenta, rozličné tovary a služby o 2,2 percenta, alkoholické nápoje a tabak o 2,1 percenta, rekreácia a kultúra o 1,6 percenta, vzdelávanie o 1,4 percenta, pošty a spoje o 0,4 percenta.
Klesli ceny za bývanie, vodu, elektrinu, plyn a ostatné palivá o 1,1 percenta, za nábytok, bytové zariadenie a bežnú údržbu domácnosti o 0,3 percenta. Nezmenili sa ceny odevov a obuvi. Informoval o tom dnes Štatistický úrad (ŠÚ) SR. Spotrebiteľské ceny sa v júli 2017 v porovnaní s júnom 2017 v úhrne zvýšili o 0,1 percenta. Vzrástli ceny v odboroch rekreácia a kultúra o 1 percento, zdravotníctvo o 0,3 percenta, alkoholické nápoje a tabak, reštaurácie a hotely zhodne o 0,2 percenta, potraviny a nealkoholické nápoje, bývanie, voda, elektrina, plyn a ostatné palivá, rozličné tovary a služby zhodne o 0,1 percenta. Klesli ceny odevov a obuvi o 0,9 percenta, za nábytok, bytové zariadenie a bežnú údržbu domácnosti o 0,5 percenta, v doprave o 0,4 percenta. Na úrovni minulého mesiaca zostali ceny za pošty a spoje, vzdelávania.
zdroj: hnonline.sk