Nákupné správanie Slovákov sa mení, častejšie nakupujú v kamenných obchodoch ako online
28. 9. 2023
Trendom je aj osobne prevzatie online objednávky v kamennej predajni.
Nákupné centrá a retailové parky zaznamenali v tomto roku vyššiu návštevnosť aj obrat ako vlani. Návštevnosť nákupných centier aj retailových parkov vzrástla oproti minulému roku o osem percent. Informovala o tom analytička Wood & Company Eva Sadovská s tým, že spotrebitelia sa opäť vrátili k nákupom v kamenných predajniach.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Účinnosť protikrízových opatrení
4. 6. 2009
Opatrenia prijaté vládou na prekonanie dosahov finančnej a hospodárskej krízy za prvý štvrťrok 2009 sa podľa správy rezortu hospodárstva prejavujú pozitívne a eliminujú negatívne dôsledky globálnej krízy na slovenské hospodárstvo.
Potvrdzujú to aj experti
jednotlivých štátov Európskej únie pri porovnaní vývoja hospodárstva krajín EÚ
a Vyšehradskej štvorky.
Medzi splnené protikrízové opatrenia napríklad
patrí skrátenie obdobia na vrátenie nadmerného odpočtu dane z pridanej hodnoty
zo 60 dní na 30 dní, rozšírenie zamestnaneckej prémie či zefektívnenie aktívnej
politiky trhu práce prijatím novely zákona o službách zamestnanosti.
Pozitívny posun v prospech odberateľov bol
zaznamenaný aj na trhu s energiami. Bol
dosiahnutý vďaka legislatívnym zmenám a lepšej regulácii. Pokračuje výstavba
nových energetických zdrojov s cieľom zvýšenia energetickej bezpečnosti a
plynulosti dodávok energie. Správa konštatuje, že opatrenia smerované do
oblasti energetiky splnili svoj účel a priaznivo sa podieľali na stabilizácii
situácie v tejto citlivej oblasti.
V kríze je možné budovať dobré meno spoločnosti
3. 6. 2009
Niektorým malým firmám kríza paradoxne pomohla. Aj pred krízovou fungovali, ako sa má v trhovom hospodárstve. Čo vyrobili, to si aj predali a z toho žijú ďalej.
Vďaka tomu nemuseli robiť zásadné rozhodnutia,
kresať platy či prepúšťať ľudí. Krízu dnes využívajú k tomu, aby sa venovali
svojej značke a dobrému menu spoločnosti. Majú čas zamerať sa na vývoj,
rozširovať portfólio produktov a zavádzať kvalitné novinky. Majú čas sprehľadniť
svoje produkty, presnejšie sa zamerivať na svojich spotrebiteľov, robiť
cielenejší marketing. Majú čas byť bližšie k ľuďom, vytvoriť si s nimi užšie
vzťahy, nesklamať. Aj v čase krízy je dôležité dbať na kvalitu vzťahov vo
firemných kolektívoch, udržiavať ju a zlepšovať.
Do podnikania je v tomto období potrebné
prinášať nové myšlienky a udávať smer, ktorým sa firmy chcú ďalej uberať.
Taktiež je treba sústavne monitorovať konkurenciu, hľadať nové nápady, prinášať
zmeny, nebáť sa pracovať s novými výzvami a opatrne narábať s financiami.
Manažment
spoločnosti v období krízy musí viac komunikovať s ľuďmi, hovoriť im
pravdu, podeliť sa so zamestnancami o nápady a plány do budúcnosti. Ľudia sa
potrebujú uistiť, že firma kráča ďalej, iba tak budú schopní naďalej podávať
dobré výkony.
Kríza priniesla ponaučenia aj zamestnancom.
Mnohí už zabúdali, že dobrá spoločnosť nie je iba o výške odmeňovania, ale aj o
istote, dôvere a dobrej pracovnej atmosfére.
Prepad slovenskej ekonomiky potvrdil Štatistický úrad
3. 6. 2009
Slovenská ekonomika v prvom štvrťroku 2009 podľa spresnených údajov Štatistického úradu zaznamenala prepad o 5,6 %. Je to viac ako očakávaný odhad.
Analytici bánk hovoria, že toto číslo
potvrdzuje ich očakávania. Prudký prepad rastu ekonomiky pripisujú poklesu
zahraničného aj domáceho dopytu. Kríza poznačila aj ďalšie štáty únie, do
ktorých Slovensko vyváža väčšinu svojej produkcie. Na výsledku sa však
podpísali aj zastavené dodávky plynu z Ruska.
Hospodárstvo začiatkom roka stiahol najmä
zahraničný obchod. Vývoz klesol medziročne o necelú štvrtinu, dovoz sa prepadol
o 22,6 %. Investície sa znížili o 4,1 %. Klesla aj konečná spotreba domácností
(o 1,2 %). Naopak, mierny rast o 1,2
% vykázala konečná spotreba
verejnej správy.
Prognózu vývoja ekonomiky má Ministerstvo financií
aktualizovať tento mesiac.
Dáta za ekonomickú aktivitu za mesiace apríl a
máj ukážu, že bol prepad slovenskej ekonomiky naozaj dňom recesie. Miera inflácie by mala podľa
predpokladov štatistikov na konci roka
klesnúť na 2,2 %. Nezamestnanosť, ktorá
sa v závere vlaňajška znížila na dlhoročné minimum pod 9 %, má naopak vzrásť na
11,2 %.
Pri letných brigádach si treba dať pozor na podvodníkov
3. 6. 2009
Podvody s prácou v zahraničí už tradičné sprevádzajú začínajúcu sezónu letných brigád. Aj napriek oveľa väčšej informovanosti sa stále nájdu dôverčivci, ktorí čoraz vynaliezavejším podvodníkom sadnú na lep.
Skúsenosti ukazujú, že naletieť sa dá najmä sľubne
vyzerajúcim inzerátom, lákajúcim na zber ovocia či zeleniny do západnej
Európy. Inzeráty na brigádnickú prácu
tohto štýlu sa objavujú každý rok.
Záujemcovia o brigády by mali vedieť, že každý
sprostredkovateľ práce v zahraničí musí mať povolenie ústredia práce sociálnych
vecí a rodiny, musí dodržiavať určité pravidlá a pokiaľ ich poruší, môže prísť
o licenciu. Najdôležitejšie je prísť si po informácie pred akceptovaním
pracovnej ponuky. Všetko sa dá zistiť, preveriť a vyhnúť sa tak
nepríjemnostiam.