Najväčšie zdražovanie v rámci eurozóny je momentálne na Slovensku
11. 7. 2023
Paradoxne, za súčasnou najvyššou infláciou je aj pomoc štátu v prípade drahých energií.
Slovensku pripadlo v najnovšom hodnotení vývoja spotrebiteľských cien nelichotivé posledné miesto v rámci eurozóny. Spomedzi krajín platiacich eurom tak u nás zažívame najväčšie zdražovanie.
Miera inflácie (HICP) na Slovensku dosiahla podľa Eurostatu v júni 11,3 percenta, pričom priemer za eurozónu predstavoval 5,5 percenta. Predbehli sme dokonca aj Estónsko, ktoré ešte donedávna malo infláciu nad úrovňou 20 percent.
Aktuality.sk analyzovali tento stav s odborníkmi. Prečo momentálne máme na Slovensku najvyšší rast cien spomedzi krajín eurozóny?...
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Platby kartami sa zvýšili o niekoľko percent
16. 2. 2009
Po prechode na euro namiesto kovových či papierových eur používajú Slováci pri platení častejšie plastové karty.
Podľa informácií bánk
sa počet platieb kartami v januári zvýšil v porovnaní so záverom minulého roka
približne o 10 percent. Porovnanie prvého mesiaca nového roka s januárom 2008
ukázalo dokonca nárast v platení
kartami od 20 do 40 percent.
Okrem toho, že sa karty pri platení používajú častejšie,
platí sa nimi aj za menšie nákupy. Tento spôsob využívajú aj ľudia, ktorí tak
doteraz nerobili.
Od januára je pre Slovákov lacnejšie
aj používanie kariet aj v zahraničí.
Prechod na euro napríklad zlacnil poplatok za výber hotovosti z bankomatu.
Platí to však len pre výber eurohotovosti v tých krajinách, kde bankomaty
spoločnú menu vydávajú.
Skúsenosti bánk z prvého mesiaca tohto roka ukazujú, že vďaka nižším
poplatkom aj spoločnej mene ľudia
vyberajú v zahraničí hotovosť častejšie ako v minulom roku. Okrem výberov hotovosti
sa podľa bánk karty častejšie využívajú aj na platenie za nákupy v
zahraničí.
Klasické internetové kaviarne už na seba nezarobia
16. 2. 2009
Lacné ponuky internetových pripojení pre domácnosti a bezdrôtové pripojenie väčšinu prevádzok donútilo opustiť tento biznis.
Tíe, čo zostali, sú nútené postupne meniť klasický
model poskytovania prístupu na internet. Možnosť preháňať sa po informačnej
diaľnici sa tak často stáva len doplnkovou službou gastronomických zariadení.
Predávať pripojenie po minútach má dnes zmysel len turistom.
Rozmáhajúca sa sieť bezplatného internetu v
knižniciach a na verejných miestach rapídne zredukovali počty kaviarní s
pripojením na sieť. Väčšina firiem chápe, že len z internetu nevyžijú. Pokiaľ
chcú v tomto biznise zotrvať, musia zmeniť stratégiu. Z internetu, ako z
hlavného produktu sa tak stáva len doplnková služba.
Čoraz obľúbenejšie sa tak stávajú hybridné pohostinné
zariadenia, ktoré kombinujú bar, kútik na surfovanie spolu s herňou a
priestorom na sedenie.
Vyhliadky lízingových spoločností
13. 2. 2009
Spomaľovanie hospodárskeho vývoja ovplyvnilo záujem podnikateľov o prenájom. Pokles zasiahol financovanie nákladných a úžitkových automobilov a strojov a zariadení. Výnimkou boli osobné automobily, o prefinancovanie ktorých záujem neklesá.
Vývoj lízingového trhu zatiaľ nie je možné predvídať. Takmer
všetky lízingové spoločnosti sú vlastnené bankami a nemôžu si dovoliť neisté
obchody.
Pokles trhu s nehnuteľnosťami pokračuje
12. 2. 2009
Realitní analytici očakávajú, že celosvetovo padne o ďalších päť percent v porovnaní s vlaňajškom. Ešte horšie to bude v Európe. Tam sa prepad cien predpokladá dokonca až do desiatich percent.
Týka sa to tak kancelárskych priestorov, nákupných a
zábavných centier ako aj apartmánov. Dôvodom, na ktorom sa analytici zhodujú,
je predovšetkým pokračujúca absencia úverovania zo strany bánk a recesia. Tento objem už minulý rok padol
celosvetovo o 59 percent na 435 miliónov dolárov, čo je podľa štatistík
najnižší objem od roku 2004. Kým v minulom roku bol prepad hlavne za
Atlantikom, pesimistickú štafetu tento
rok preberie Európa.
Trh avizuje predovšetkým prebytok luxusných prenájmov
kancelárií a hotelov.
Aktivitu na strane developerov by mohla zvýšiť výstavba
"na mieru" pri
priestoroch pre oblasť priemyslu
a logistiky.