Minulý rok bolo na najväčšom profesnom portáli viac ako 300 000 pracovných ponúk
9. 1. 2024
Pokiaľ ide o vzdelanie, 38 % ponúk vyžadovalo stredoškolské s maturitou. Štvrtine zamestnávateľov stačilo stredoškolské bez maturity. V prípade desatiny ponúk museli mať uchádzači vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. V roku 2023 bolo na portáli Profesia uverejnených 314 220 pracovných ponúk. Bolo ich približne o 40 000 menej ako v roku 2022, ktorý bol v počte inzerátov najrekordnejší.
Informovala o tom manažérka pre vzťahy s verejnosťou spoločnosti Alma Career Ľubica Melcerová. Najvyšší počet ponúk bol v oblasti obchodu, a to 63 214. Na druhom mieste bola výroba s počtom 46.117 a nasledovala doprava s 34.599 pracovnými príležitosťami. Výrazný pokles počtu inzerátov zaznamenal IT sektor. V roku 2022 bolo v tejto oblasti zverejnených 45 796 ponúk, v minulom roku 30 304.
Po nových zamestnancoch bol najvyšší dopyt v druhom kvartáli, keď ich firmy hľadali viac ako 85 000. Najviac možností mali kandidáti v máji, a to takmer 31.000. Najmenej ponúk bolo uverejnených v decembri. Zo strany uchádzačov bola najlákavejšia práca v oblastiach prekladateľstva a tlmočníctva, žurnalistiky a administratívy. Z týchto sektorov reagovalo na jednu ponuku v priemere viac ako 30 ľudí. Firmy hľadali najviac zamestnancov na pozície predavačov (27 016), operátorov výroby (24 861) a administratívnych pracovníkov (24 322).
S
(Zdroj: aktuality.sk)
V kríze je možné budovať dobré meno spoločnosti
3. 6. 2009
Niektorým malým firmám kríza paradoxne pomohla. Aj pred krízovou fungovali, ako sa má v trhovom hospodárstve. Čo vyrobili, to si aj predali a z toho žijú ďalej.
Vďaka tomu nemuseli robiť zásadné rozhodnutia,
kresať platy či prepúšťať ľudí. Krízu dnes využívajú k tomu, aby sa venovali
svojej značke a dobrému menu spoločnosti. Majú čas zamerať sa na vývoj,
rozširovať portfólio produktov a zavádzať kvalitné novinky. Majú čas sprehľadniť
svoje produkty, presnejšie sa zamerivať na svojich spotrebiteľov, robiť
cielenejší marketing. Majú čas byť bližšie k ľuďom, vytvoriť si s nimi užšie
vzťahy, nesklamať. Aj v čase krízy je dôležité dbať na kvalitu vzťahov vo
firemných kolektívoch, udržiavať ju a zlepšovať.
Do podnikania je v tomto období potrebné
prinášať nové myšlienky a udávať smer, ktorým sa firmy chcú ďalej uberať.
Taktiež je treba sústavne monitorovať konkurenciu, hľadať nové nápady, prinášať
zmeny, nebáť sa pracovať s novými výzvami a opatrne narábať s financiami.
Manažment
spoločnosti v období krízy musí viac komunikovať s ľuďmi, hovoriť im
pravdu, podeliť sa so zamestnancami o nápady a plány do budúcnosti. Ľudia sa
potrebujú uistiť, že firma kráča ďalej, iba tak budú schopní naďalej podávať
dobré výkony.
Kríza priniesla ponaučenia aj zamestnancom.
Mnohí už zabúdali, že dobrá spoločnosť nie je iba o výške odmeňovania, ale aj o
istote, dôvere a dobrej pracovnej atmosfére.
Prepad slovenskej ekonomiky potvrdil Štatistický úrad
3. 6. 2009
Slovenská ekonomika v prvom štvrťroku 2009 podľa spresnených údajov Štatistického úradu zaznamenala prepad o 5,6 %. Je to viac ako očakávaný odhad.
Analytici bánk hovoria, že toto číslo
potvrdzuje ich očakávania. Prudký prepad rastu ekonomiky pripisujú poklesu
zahraničného aj domáceho dopytu. Kríza poznačila aj ďalšie štáty únie, do
ktorých Slovensko vyváža väčšinu svojej produkcie. Na výsledku sa však
podpísali aj zastavené dodávky plynu z Ruska.
Hospodárstvo začiatkom roka stiahol najmä
zahraničný obchod. Vývoz klesol medziročne o necelú štvrtinu, dovoz sa prepadol
o 22,6 %. Investície sa znížili o 4,1 %. Klesla aj konečná spotreba domácností
(o 1,2 %). Naopak, mierny rast o 1,2
% vykázala konečná spotreba
verejnej správy.
Prognózu vývoja ekonomiky má Ministerstvo financií
aktualizovať tento mesiac.
Dáta za ekonomickú aktivitu za mesiace apríl a
máj ukážu, že bol prepad slovenskej ekonomiky naozaj dňom recesie. Miera inflácie by mala podľa
predpokladov štatistikov na konci roka
klesnúť na 2,2 %. Nezamestnanosť, ktorá
sa v závere vlaňajška znížila na dlhoročné minimum pod 9 %, má naopak vzrásť na
11,2 %.
Pri letných brigádach si treba dať pozor na podvodníkov
3. 6. 2009
Podvody s prácou v zahraničí už tradičné sprevádzajú začínajúcu sezónu letných brigád. Aj napriek oveľa väčšej informovanosti sa stále nájdu dôverčivci, ktorí čoraz vynaliezavejším podvodníkom sadnú na lep.
Skúsenosti ukazujú, že naletieť sa dá najmä sľubne
vyzerajúcim inzerátom, lákajúcim na zber ovocia či zeleniny do západnej
Európy. Inzeráty na brigádnickú prácu
tohto štýlu sa objavujú každý rok.
Záujemcovia o brigády by mali vedieť, že každý
sprostredkovateľ práce v zahraničí musí mať povolenie ústredia práce sociálnych
vecí a rodiny, musí dodržiavať určité pravidlá a pokiaľ ich poruší, môže prísť
o licenciu. Najdôležitejšie je prísť si po informácie pred akceptovaním
pracovnej ponuky. Všetko sa dá zistiť, preveriť a vyhnúť sa tak
nepríjemnostiam.
Nový cestný zákon zvyšuje bezpečnosť aj počty kontrol na cestách
3. 6. 2009
Polícajti si opäť posvietili na nedisciplinovaných vodičov. Minulý týždeň sa zamerali predovšetkým na rýchlosť. Ale nielen na ňu.
Napriek tomu, že mimoriadne kontroly polícia ohlásila
vopred, z viac ako 7 000 priestupkov
bolo prekročenie rýchlosti zistené až vo vyše 4 500 prípadoch.
Štatistiky zatiaľ ukazujú, že prísnejšie pravidlá prispeli k
zníženiu úmrtnosti na našich cestách. Oproti rovnakému obdobiu minulého roku sa
úmrtnosť na našich cestách znížila o 23 %.
Inštitút Ineko zverejnil najnovší rebríček, v ktorom viacerí odborníci označujú
nový cestný zákon za druhé najlepšie opatrenie roka 2008. Či prísnejšie pravidlá naozaj Slovensku
pomôžu znížiť nehodovosť však ukážu až nasledujúce mesiace.