Limity verejných výdavkov
21. 3. 2022
V prípade viazaných nevyčerpaných, najmä kapitálových výdavkov štátneho rozpočtu z predchádzajúcich rokov, na ktoré sa limit verejných výdavkov vzťahuje, sa novelou zákona o rozpočtových pravidlách VS ustanovilo, aby bolo možné povoliť prekročenie limitu výdavkov tak, aby bol zabezpečený súlad s limitom verejných výdavkov.
V prípade realizácie rozpočtových opatrení v štátnom rozpočte sa povoľujú len také rozpočtové opatrenia, ktorými sa neprekročí limit verejných výdavkov. Dopĺňa sa povinnosť pre všetky subjekty verejnej správy, ktorých výdavky sú súčasťou rozpočtu verejnej správy a na ktoré sa limit verejných výdavkov vzťahuje, vrátane správcov kapitol, štátnych rozpočtových organizácií, štátnych príspevkových organizácií, dodržať limit verejných výdavkov. Zároveň sa prihliada na výsledky hodnotenia efektívnosti a účinnosti verejných výdavkov schválené vládou pri zostavovaní rozpočtu verejnej správy.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky ako ústredný orgán štátnej správy, ktorý riadi práce a usmerňuje vypracovanie návrhu rozpočtu verejnej správy, v kontexte limitov verejných výdavkov upravuje pôsobnosť na oznamovanie limitov, ako aj komunikáciu v rámci monitorovania jeho plnenia so správcami kapitol a ostatnými subjektami verejnej správy, na ktorých sa limit bude vzťahovať. Zákon zároveň zaväzuje správcov kapitol, ako aj Ministerstvo financií Slovenskej republiky, transparentne odpočtovať plnenie limitu verejných výdavkov v dokumentoch, ktoré sú verejne dostupné.
K
Cargo bude prepravovať lacnejšie
29. 12. 2009
Slovenské Cargo chce prepravovať za rovnakých podmienok ako České. Takéto podmienky by aj v roku 2009 umožnili dosiahnuť pozitívny hospodársky výsledok.
Sektor železničnej nákladnej dopravy bol za posledných 10 rokov až príliš zaťažovaný vysokými poplatkami v nákladnej doprave a realatívne nízkymi poplatkami v osobnej doprave.
K vzniku Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. došlo začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a. s. na dve samostatné spoločnosti, pričom ŽS Cargo prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,646 mil. eur a firma je druhým najväčším zamestnávateľom v železničnom sektore a celkovo štvrtým najväčším zamestnávateľom na Slovensku.
Ekologický znamená aj ekonomický
29. 12. 2009
Slovensko má značné rezervy v znižovaní znečisťovania ovzdušia. Pokles vypúšťania skleníkových plynov pomôže ľuďom ušetriť na účtoch za energie. Podľa slov fyzika Emila Bédiho, ktorý sa zúčastnil na rokovaní o klimatických zmenách v Kodani, ekologický znamená aj ekonomický.
Z ďalšieho rozhovoru vyberáme niekoľko názorov fyzika.
Oproti západným krajinám má Slovensko vysokú spotrebu tepla. Zatepľovaním by sa dalo usporiť veľmi rýchlo a efektívne.
O potrebe znižovania emisií sa hovorí ako o ceste k zlepšovaniu ovzdušia. Kodaň zatiaľ nepriniesla nič, čo by bolo obdobou Kjótskeho protokolu, ktorý bol do istej miery návodom, ako postupovať ďalej. Jeho platnosť v roku 2012 skončí a stále nemá nástupcu. Politici sa dohodli len na tzv. Kodanskom súhlase. Hovorí sa v ňom sa hovorí o tom, že rokovania budú pokračovať, emisie sa budú znižovať a že klimatické zmeny sú najväčšou výzvou, pred ktorou ľudstvo stojí. Kodanský súhlas však neobsahuje nijaké konkrétne záväzky. Krajiny majú do februára predložiť návrhy, čo sú v boji proti otepľovaniu schopné urobiť a čo ponúknuť iným, najmä rozvojovým, krajinám.
Slovensko má rovnaký postoj ako Európska únia. Európska dohoda znie: do roku 2020 znížiť emisie o 20 %.
Rezervy Slovenska sú najmä na strane spotreby energií. Veľké rezervy oproti západným krajinám máme v spotrebe tepla. Zatepľovaním budov sa úspory v spotrebe energií dajú dosiahnuť veľmi rýchlo a efektívne.
Najväčšie množstvo CO2 vyprodukujú veľké priemyselné podniky ako U. S. Steel Košice a uhoľné elektrárne.
Možnosti výroby elektriny z vlastných obnoviteľných zdrojov má Slovensko z biomasy alebo solárnej energie. Projekty sa však robia pomalým tempom a v porovnaní s Rakúskom ale aj Českou republikou sme veľmi pozadu. Nielen pokiaľ ide o potenciál vzhľadom na výrobu energií ale aj na tvorbu pracovných miest.
Sú to príležitosti pre nové firmy, ktoré u nás zatiaľ neexistujú. Ľudí možno zamestnávať napríklad pri príprave biomasy (drevné štiepky, pelety, odpadové drevo či bioplyn). Pre porovnanie, ak obec vykuruje zemným plynom, platí sa zaň ruským dodávateľom a na prevádzku kotolne stačia dvaja ľudia. Biomasa je z lokálnych zdrojov, pripravujú ju domáci ľudia, domáce firmy ju sprostredkúvajú kotolniam na biomasu, peniaze zostávajú v regióne a obce sú z hľadiska dodávok tepla nezávislé a samostatné. Teplo z biomasy je lacnejšie ako z plynu a ľudia ušetria.
Pozitívne sa dajú hodnotiť aj solárne kolektory, ktoré slúžia na prípravu teplej vody. V období od apríla do októbra možno kolektorom pokryť spotrebu teplej vody v celom dome. Podobné riešenia existujú aj pre paneláky, tam je však vždy veľký problém dohodnúť sa medzi vlastníkmi bytov aj s dodávateľmi tepla aby vyrábali ekologickejšie a lacnejšie.
Zvýhodnené mladomanželské pôžičky a hypotekárne úvery
29. 12. 2009
Od apríla budúceho roku budú môcť mladomanželia využiť zvýhodnené podmienky na finančnom trhu a podporu štátu. Štát chce týmto krokom finančne podporiť vznikajúce rodiny a znížiť im tak prípadné preplatenie spotrebných úverov.
Podmienkou získania mladomanželskej pôžičky je, aby manželia v čase podania žiadosti neboli zosobášení viac ako dva roky, neboli starší ako 35 rokov, ich spoločný príjem za predchádzajúci kalendárny rok nebol vyšší ako 2,6-násobok priemernej mesačnej mzdy (približne 1 440 €). Zvýhodnenie bude poskytnuté v podobe nižšieho úroku o 4,5 %.
Podmienkou získania hypotekárneho úveru so štátnym príspevkom pre mladých je vek klienta od 18 do 35 rokov (aj spoludlžník), maximálny limit úveru je 49 790,88 €, priemerný mesačný hrubý príjem za predchádzajúci rok každého z manželov dosiahol maximálne 1,3-násobok hrubej mesačnej nominálnej mzdy (aktuálne 952,25 €). Zvýhodnenie na úrokovej sadzbe je 3 % ročne.
Volvo zmenilo majiteľa, vlastnia ho Číňania
24. 12. 2009
Americká automobilka Ford Motor sa dohodla na predaji stratovej švédskej divízie pre výrobu osobných vozidiel Volvo Car čínskej firme Geely. Spoločnosť oznámila, že podpis definitívnej dohody očakávajú v prvom štvrťroku a dokončenie transakcie v druhom štvrťroku budúceho roka. Ide o ďalšiu svetoznámu značku, ktorá vinou ekonomickej krízy skončí v sieti čínskych spoločností, ktoré skupujú v Európe a Amerike oslabené podniky.
Okrem investície a preniknutia na euroamerický trh Číňania by sa kúpou Volva dostali aj k ďalším vyspelým technológiám, ktoré by im pomohli v snahe preorientovať sa z výroby áut pre chudobných na luxusnejšie automobily. Rokovanie začalo už v roku 2008 a teraz dospelo k úspešnému koncu.
Príliv čínskeho kapitálu do európskych a amerických automobiliek kráča ruku v ruke s príchodom čínskych áut na európsky a americký automobilový trh. Číňania už odkúpili aj legendárne značky Hummer, Land Rover, Aston Martin či Jaguar.
Prednosťou čínskych výrobcov je veľký kapitál, schopnosť rýchlo sa prispôsobiť novým trhom a ochota radikálne znižovať náklady. Ukazuje sa, že čínskej ekonomike môže, ako jednej z mála, globálna ekonomická kríza paradoxne pomôcť.