Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Úvod k Murphyho večerom

Z času na čas sa človek potkne o pravdu, ale najčastejšie vstane a ide bez obzretia ďalej.

Ak vidíte niekoho od pľúc nadávať, určite ide o jehodného z dlhého radu obdivovateľov Murphyho zákonov, ktorý si overil platnosť zákona: Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to pokazí.

Murphológia uči zdravému skeptimiczmu, pravda s dodatkom, že človeku aj zdravý skepticizmus bude "figu" platný - niektorý z nespočetných Murphyho zákonov ho aj tak dobehne.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Život je smiešny

Šéf firmy si predvolal pokladníka: „V trezore chýba desaťtisíc. Kľúče od trezoru máte len vy a ja!!!“ „Dohodnime sa po dobrom, šéfe,“ hovorí pokladník. „Každý dáme do trezoru po päťtisíc a viac o tej veci nebudeme hovoriť!“

Do očnej optiky vošiel zákazník. „Potrebujete okuliare s deviatimi dioptriami,“ povie optik. „Ako viete, že som krátkozraký?“ „Vošli ste cez výklad, nie cez dvere!“

Pýta sa nepodnikateľ svojho priateľa podnikateľa: „Poraď mi, čo mám robiť?! Lekár mi povedal, že mi hrozí úplná strata pamäti.“ „Najlepšie urobíš, ak začneš robiť veľké dlžoby.“

(Myšlienky bez cla)
Zákony odkladania

Odkladanie práce nás ochráni od poverenia inými úlohami.

Ak sa niečo začne meniť, bude sa to robiť dovtedy, pokiaľ už nezostane čas na ďalšie zmeny.

Zlé zákony sa nikdy nerušia, dopĺňajú sa len o ďalšie chybné ustanovenia.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Dobrá rada stojí groš

Pýta sa mladý študent učeného profesora Kohna na rôzne náboženské záhady a nechápe hlavne jednu vec: - Ako to, že rabín má aj deti? Veď on nerobí nič iné, len študuje, vzdeláva sa a rozjíma. – To ti môžem vysvetliť. Večer, keď študuje a je už veľmi unavený, pristúpi k nemu štyridsaťtisíc anjelov. Dvetisíc anjelov ho vezme za hlavu, dvetisíc za nohy, dvetisíc za ruky a potom ho odnesú do postele k jeho manželke. – A čo robí tých ostatných tridsaťštyritisíc anjelov? – Tí sú na to, aby ho dotiahli z postele znovu ku knihe.

Ortodoxní veriaci nachytali nového rabína, ako sa na ulici rozpráva s krásnym mladých dievčaťom: - Takého rabína, čo má pletky s dievčatami, tu nepotrebujeme! – hovoria mu pobúrene. – Ale priatelia, - tíši ich rabín. – Je predsa lepšie rozprávať sa s dievčaťom a myslieť na Všemohúceho, ako modliť sa k Všemohúcemu a myslieť pritom na dievča!

S gordickým uzlom sa trápili mnohí – a nič. Až prišiel jeden, ktorý si nelámal hlavu hlúposťami a problém rozpletenia uzla zmietol zo sveta jednou ranou dobre nabrúseného meča. Zdá sa, že keby viacerí nasledovali jeho príklad, bol by život oveľa jednoduchší.

(Zrnká úsmevu)

Lákali na výhodné investície, za čo dostali pokutu od NBS

29. 5. 2024 Národná banka Slovenska dlhodobo upozorňuje ľudí, aby v prípade záujmu o investovanie na finančných trhoch dôkladne zvážili, s akými firmami vstúpia do zmluvného vzťahu, a overili si, či majú potrebné povolenie.
Družstevníci zo Salus Populi vyprodukovali miliónové straty: Družstvo Salus Populi niekoľko rokov pôsobilo na našom trhu a lákalo ľudí na spoločné investovanie. Na tieto praktiky upozornila ešte v roku 2021 Národná banka Slovenska (NBS), ktorá u nás vykonáva dozor nad finančným trhom.
Už vtedy NBS informovala, že toto družstvo nemá od nej potrebné povolenie, ktoré by ho oprávňovalo k činnosti. Investičná spoločnosť však v reakcii uviedla, že komunikuje s centrálnou bankou od počiatku svojho fungovania a povolenie nepotrebuje. Svoje tvrdenie opierala o právny posudok, v ktorom sa tvrdilo, že Salus Populi nespadá do regulácie.
NBS dlhodobo upozorňuje ľudí, aby v prípade záujmu o investovanie na finančných trhoch dôkladne zvážili, s akými firmami vstúpia do zmluvného vzťahu, a overili si, či majú potrebné povolenie.
Celý spor medzi regulátorom a družstvom Salus Populi vyvrcholil v marci tohto roka, keď mu udelil 20-tisícovú pokutu, ktorú nakoniec aj zaplatilo. Dôvodom uloženia pokuty je porušenie zákona o kolektívnom investovaní. Družstvo podľa národnej banky neoprávnene vykonávalo činnosť bez jej povolenia. Zároveň družstvu nariadila ukončiť nepovolenú činnosť.
Vedenie Salus Populi najnovšie na svojom webe uvádza, že „neposkytuje investičné služby, investičné poradenstvo a ani nevykonáva žiadnu činnosť spadajúcu pod dohľad Národnej banky Slovenska“.
Okrem toho o sebe družstvo tvrdí, že sú skupina ľudí, ktorá pre seba spoločne nakupuje rôzne aktíva s potenciálom rastu na základe aktuálnych trendov...
B
(Zdroj: aktuality.sk)

Pokles výroby na Slovensku

10. 3. 2009 Štatistici taký vysoký pokles priemyselnej výroby na Slovensku, aký bol v januári toho roku, nezaznamenali od roku 1999.
Postihnuté sú všetky odvetvia priemyslu s výnimkou dodávok energií. Najvýraznejší pokles zaznamenala výroba dopravných prostriedkov.  V januári sa výrazne znížila aj stavebná produkcia.
Rovnaký vývoj dát za priemysel sa očakáva aj vo februári. K čiastočnému zlepšeniu dopytu môže dôjsť pri automobiloch vďaka šrotovnému.
Pre priemysel je kľúčové, aby sa zlepšila situácia v západnej Európe. Vládnymi výdavkami sa ekonomika dá krátkodobo povzbudiť, no ich cena v podobe dlhu bude podľa niektorých analytikov veľká.
Oproti očakávanim analytikov došlo k vyššiemu prepadu stavebnej výroby. To len potvrdzuje vážnosť situácie, do ktorej sa slovenská ekonomika dostáva.
(Zdroj: SME)

Rada na prekonanie krízy

9. 3. 2009 Jeden z troch najúspešnejších predajcov 20. storočia, Mexičan Sergio Zyman, radí firmám počas krízy zmeniť marketing.

Ak vo firme stagnuje marketing, stagnuje všetko. Mnohé firmy podcenili realitu a tešili sa z toho, že umelo rástli. To však nemôže byť donekonečna. Bohužiaľ, mnohé to zistili až teraz, v čase krízy.
Pravidlo jedna - neuvádzať nové,  ale venovať sa starým
Problémom spoločností je, že zvyšujú tlak na spotrebiteľov, aby kupovali ich výrobky. To je zlé. Firmy pri dnešnej obrovskej konkurencii na trhu musia nechať slobodnú voľbu  na spotrebiteľovi. Musia sa naučiť ako čeliť rizikám a modernizovať svoje produkty. Nie uvádzať nové, ale venovať sa starým. To súvisí aj s vnútorným rastom firmy a so základmi, na ktorých je firma vybudovaná. Zlepšovať treba to, na čo je zákazník zvyknutý a s čím je spokojný.
Pravidlo dva - mať strategický plán ale sústavne analyzovať nové možnosti
V súčasnosti má až 30 % firiem nadbytočnú ponuku. V minulosti prevládajúci  trend, že ponuka bola nižšia ako dopyt, umožňoval dvíhať ceny a vyrábať aj zbytočné produkty. Dnes je to presne naopak. Ponuka je príliš vysoká, kým dopyt takmer žiadny. To je cena, ktorú firmy zaplatili za to, že sa koncentrovali na krátkodobé ciele, ktoré im mali priniesť zisky v krátkom čase.
Pravidlo tri - starý produkt meniť vtedy, keď nespĺňa svoj účel
V biznise nejde za každú cenu o boj v kreativite.  Nové nápady nemusia vždy byť tie najlepšie. Minimálne je to vždy finančne náročnejšie ako modernizácia staršieho produktu. Ak je spotrebiteľ spokojný so zabehnutým produktom, nie je dôvod  meniť ho a uvádzať nový.  Meniť produkt treba len  v tom prípade, ak by starý nespĺňal svoj účel. Inovácia v inom prípade nefunguje.
Čo robiť v čase krízy
Premyslieť si ciele a zrealizovať ich skôr, ako konkurencia. Každá firma si musí urobiť analýzu, pre akú časť trhu sú jej produkty určené a zamerať sa na to, aby ich na už existujúcom trhu spotrebitelia kupovali za aktuálnu cenu. To, čo môže firmu v súčasnom období zničiť, je účasť na novom trhu. Kríza nie je vhodný čas, kedy presviedčať spotrebiteľov, aby kupovali práve naše produkty a za naše ceny.
Väčšiu šancu na prežitie majú firmy, ktoré sa orientujú na malé trhy.
Ako pozdvihnúť predaj
Pochopiť, čo zákazníci i koneční spotrebitelia skutočne chcú a čo skutočne potrebujú. Veľmi dôležité je nejakým spôsobom oddeliť a odlíšiť sa od ponuky svojich najväčších konkurentov. Keď sa tieto potreby spoja, stane sa firma  pre svojich spotrebiteľov výnimočná.
Vyhráva ten, kto včas a správne demonštruje svojim zákazníkom to, ako používať produkty a dokáže ich  vo väčšej miere predávať konečným spotrebiteľom.
(Zdroj: HNONLINE)

Štátna zľava na kúpu nového auta zabrala

9. 3. 2009 Pomoc štátu sa už odzrkadľuje aj v praxi. Odkedy vláda rozhodla o šrotovnom, predajcovia zaznamenali takmer dvestopercentný nárast návštevnosti. V niektorých predajniach si vďaka šrotovnému začali klienti dokonca nové autá už aj objednávať.
Podľa predajcov zatiaľ nie je  technicky úplne doriešené preukazovanie likvidácie starého auta. Obávajú sa, že niektorí kupujúci  môžu doklad o zošrotovaní starého auta sfalšovať, na čo by neskôr doplatil predajca. Dotiahnutie technických detailov by sa malo uskutočniťzajtra.
Rada pre záujemcov o kúpu  nového auta s príspevkom
- overte si, či staré auto spĺňa podmienky
- odhláste staré auto z evidencie
- zájdite s ním do šrotovne a vypýtajte si doklad o likvidácii
- tento doklad predložte pri kúpe nového auta
- distribútor auto predá za cenu zníženú o 1 000  alebo 2 000 €
- preplatenie 1 000 alebo 1 500 € si bude distribútor následne nárokovať od štátu
Podmienky, ktoré musí spĺňať auto na zošrotovanie pre príspevok
- auto bolo vyrobené pred 1. januárom 1999
- auto bolo zaregistrované najneskôr 31. decembra 2008 na meno žiadateľa o príspevok
- auto sa musí dať identifikovať podľa čísla karosérie
Príspevok sa vzťahuje na kúpu  nových áut, ktoré
- nemajú  najazdených viac ako 6 000 kilometrov
- neboli uvedené do prevádzky pred viac ako polrokom
- nestoja viac ako 25 000 eur
(Zdroj: HNONLINE)

Flexibilita je jeden z najdôležitejších výkonných parametrov firmy

6. 3. 2009 Presviedčajú sa o tom firmy, ktoré posielajú ľudí domov, oznamujú nútené dovolenky, či zaraďujú sa do kolónky bankrot. A to aj napriek tomu, že ich konkurenti si svoju pozíciu obhajujú.
Odpoveď sa nachádza priamo v konkrétnych firmách. Tie, ktoré sa dokázali prispôsobiť trhu,
súčasné turbulencie prežívajú znateľne jednoduchšie. Flexibilita je totiž jeden z najdôležitejších výkonných parametrov firmy.
Prispôsobivosť podniku sa začína pri  pozornom sledovaní potrieb zákazníkov. Tí sú známi svojovou premenlivosťou a zároveň netrpezlivosťou. V súboji o zákazníkov vyhráva ten, kto je schopný im dodať to, čo chcú, rýchlejšie ako konkurencia. Zároveň získava lepší cash-flow, pretože skôr dostane peniaze.
Firmy sa neustále predháňajú uvádzaním noviniek na trhu. Otázkou však je, ako často meniť produktové portfólio. Každý produkt má svoju životnú krivku - od fázy zrodu, až po fázu zániku. Fáza zániku je charakteristická tým, že produkt stráca štatút výnimočnosti, robia ho všetci a za nízke ceny, celá konkurenčná súťaž je tak iba o nákladoch.
Treba zobrať do úvahy, že meniť a inovovať produkty treba v dostatočnom predstihu pred týmto posledným štádiom.
Flexibilita firmy je podmienená
Podpornými vplyvmi
- neustálym mapovaním potrieb zákazníkov
- rýchlym a lacným reagovaním na požiadavky klientov
- diverzifikovaním portfólia služieb a produktov
- dosiahnutím flexibility logistického a výrobného reťazca
- schopnosťou kooperácie
- zlepšovaním plánovania
- skracovaním rozhodovacích procesov
- znižovaním administratívnej záťaže a byrokracie
- schopnosťou reagovať na fluktuáciu v dopyte
- schopnosťou inovovať
Obmedzujúcimi vplyvmi
- investíciami do zariadení, ktorým chýba "pružnosť"
- výrobou vo veľkých dávkach
- priebehom zákazky cez množstvo procesov, v ktorých sa nachádza veľa plytvania
- predimenzovanými kapacitami
- vysokými fixnými nákladmi
- nevhodnými technológiami
- zlým nastavením organizačných konceptov
- nedostatkom strategickej flexibility
(Zdroj: HNONLINE)
október 2025
T po ut st št pi so ne
40 29 30 1 2 3 4 5
41 6 7 8 9 10 11 12
42 13 14 15 16 17 18 19
43 20 21 22 23 24 25 26
44 27 28 29 30 31 1 2
45 3 4 5 6 7 8 9
Dnes má meniny Arnold
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner