Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Človek a hlúposť

Hlúposť sa nedá odstrániť peniazmi, vzdelaním alebo zákonom.

Dôvod, prečo sa múdrym nepodarilo vytvoriť nič, na čo by boli hlupáci krátki, je v tom, že neustále podceňujú genialitu hlupákov.

Nie je nutné nechať sa urážať hlupákmi a klaňať sa mocným. Stačí naučiť sa prežiť o chlebe a vode.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Kto dokáže z vlastného nedostatku urobiť prednosť, neumrie chudobný.

V prvom kole vždy vyhráva krása tela. Občas dôjde aj na druhé kolo a tam jednoznačne vyhráva krása ducha. Problém je len v tom, že dnes sa nikomu nechce čakať na druhé kolo.

Tým, že sa človek nafúkne, ešte sa nestane balónom a nezačne lietať.

(Murphyho zákony v bájkach)
Hlúposti sa medze nekladú

Aj malá vec môže byť príčinou veľkej katastrofy. Opatrnosti preto nikdy nie je nazvyš - hlavne vtedy nie, ak má človek dobré miesto.

Starého osla neprerobíš. Ani mladého somára neprerobíš. Napriek tomu sa každý každého snaží preinačiť na svoj obraz.

Nikto nemôže mať všetko odrazu - aj krásu aj rozum.

(Murphyho zákony v bájkach)
Žiadna správa nie je iba dobrá

Existuje značný rozdiel medzi vonkajšou formou informácie a jej zmyslom.

Ak máte nevyvrátiteľné dôkazy o tom, že pravda je na vašej strane, tak ich vyhlásia za neuveriteľné informácie.

Keď už horšie správy nemôžu prísť, tak určite prídu.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Deti naše poklady

Učiteľka sa pýta v škole malého Móricka: - Móricko, vraj sa vám narodili dvojčatá. Je to pravda? Áno prosím, A už vieš, ako sa budú volať? Ocko povedal, že Himl a Hergot

Ak je mladosť chybou, tak sa jej veľmi skoro zbavíme. (Goethe)

Ak sa človek chce dožiť vysokého veku, musí sa v mladosti šetriť a nesmie sa umývať. Prečo sa nesmie umývať? Preto, lebo ľudová múdrosť hovorí, že čistota je pol života. Kto teda chce život celý, nesmie byť čistý, ergo – nesmie sa umývať...

(Zrnká úsmevu)

Kúpa ojazdeného automobilu

23. 5. 2025 Daňový režim pri kúpe ojazdeného auta je závislý na skutočnosti, či sa jedná o nákup v tuzemsku alebo nadobudnutie ojazdeného automobilu z iného členského štátu.
Takisto má zásadný vplyv aj to, či predávajúci je alebo nie je obchodníkom s ojazdenými automobilmi. A napokon môže nastať situácia, že aj keď predávajúci je obchodníkom s ojazdenými automobilmi, uplatňuje bežný režim dane.
Režim DPH pri nákupe ojazdeného automobilu od tuzemského dodávateľa, ktorý nie je obchodníkom s ojazdenými automobilmi, má v podstate totožný charakter ako nákup bežného tovaru. Charakter ojazdených automobilov z pohľadu ich veku poskytuje priestor na uplatnenie prechodného ustanovenia § 85i ods. 2 zákona o DPH, podľa ktorého platí, že dodanie osobného automobilu registrovaného v kategórii M1 je oslobodené od dane, ak pri jeho nadobudnutí bolo vylúčené odpočítanie dane podľa § 49 ods. 7 písm. a) v znení účinnom do 31. decembra 2009. Do konca roku 2009 bolo totiž zákonom zakázané odpočítanie DPH na vstupe pri kúpe osobných automobilov zaradených v kategórii M1.
Oslobodené od DPH je podľa § 42 zákona o DPH aj dodanie takého ojazdeného automobilu, ktorý sa používal výlučne na činnosti oslobodené od dane podľa § 28 až 41 spomínaného právneho predpisu bez možnosti odpočítania dane podľa § 49 ods. 3 zákona o DPH.
V prípade, ak však kúpi platiteľ DPH ojazdený automobil od zdaniteľnej osoby, ktorá je registrovaná pre DPH podľa § 7a zákona o DPH, nárok na odpočítanie dane u kupujúceho nevzniká. Je to z toho dôvodu, že predávajúci - tuzemská zdaniteľná osoba, ktorá je registrovaná podľa § 7a zákona o DPH nemá postavenie platiteľa DPH, ojazdené auto predáva ako neplatiteľ dane – mimo daňového režimu DPH, a teda pri predaji nemôže k cene uplatňovať DPH.
Daňový režim – uplatnenie dane a nárok na odpočet dane pri kúpe ojazdeného auta od platiteľa z iného členského štátu u tuzemského platiteľa, ktorý nie je obchodníkom s ojazdenými autami, je závislé od daňového režimu v akom ho predávajúci dodal.
K

Zákon o podpore prioritných okresov

7. 5. 2025 Cieľom novely zákona o podpore prioritných okresov, ktorá by mala nadobudnúť účinnosť, je odklon od nedostačujúcej definície najmenej rozvinutých okresov, ktorá bola vymedzená iba na základe solitérneho ukazovateľa – podielu disponibilných uchádzačov o zamestnanie na obyvateľstve v produktívnom veku, a príklon k zavedeniu a definícii prioritných okresov, ktoré sa zakladajú na zhodnotení ukazovateľov vo viacerých oblastiach.
Aplikačná prax poskytovania regionálneho príspevku zákona č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov upriamila pozornosť na nutnosť zabezpečenia efektívnejšieho spôsobu vyhlasovania výziev na predkladanie žiadosti o poskytnutie regionálneho príspevku, prijímania a hodnotenia žiadostí o regionálny príspevok. Zmena by mala priniesť celistvý a dátovo založený prístup k hodnoteniu regionálneho rozvoja v jeho kľúčových oblastiach, ktorý umožňuje robiť kvalifikovanejšie a efektívnejšie rozhodnutia na základe objektívne overiteľných dát. Novela zákona zavedie zmenu v posudzovaní stavu regiónu na úrovni okresu, a to na základe rozšírenia oblastí dôležitých pre hodnotenie regionálnych disparít. Kombinovanie a analýza indikátorov vo viacerých oblastiach umožňuje zachytiť silné a slabé stránky jednotlivých regiónov, a následne hodnotiť celkové postavenie regiónu oproti ostatným regiónom, a to na základe jedného kompozitného ukazovateľa – ukazovateľa regionálneho rozvoja. Na základe sledovania indikátorov vo viacerých oblastiach vyjadreného v ukazovateli regionálneho rozvoja sa umožní definovať prioritné okresy, v ktorých bude možné uskutočňovať kvalifikovanejšie rozhodnutia pri tvorbe verejných politík a priorizáciu podpory regiónov na úrovni okresov.
K

Výpočet ukazovateľa regionálneho rozvoja

7. 5. 2025 Výpočet sa člení na čiastkové ukazovatele a následne na špecifické ukazovatele.
Ustanovený JE vo vykonávacom právnom predpise. Identifikované kľúčové oblasti regionálneho rozvoja, ktoré zásadne vplývajú na každodenný život obyvateľov a vstupujú ako čiastkové ukazovatele do výpočtu ukazovateľa regionálneho rozvoja sú sociálno-ekonomická oblasť, demografický stav, oblasť prístupu k verejnej infraštruktúre a základným službám. Výber použitých údajov zabezpečilo Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky zohľadňujúc ich dostupnosť na úrovni okresu, overiteľnosť a interval ich aktualizácie minimálne raz ročne. Výber údajov zohľadňuje reálnu možnosť miestnych samospráv aktívne sa podieľať na riešení identifikovaných potrieb okresu. Presné dáta o stave regionálneho rozvoja sú nevyhnutné na lepšie cielenie podpory do regiónov na základe ich špecifických potrieb. Zároveň umožňujú sledovanie vývoja regionálneho rozvoja v jednotlivých oblastiach a spoľahlivejšie hodnotenie efektívnosti štátnych opatrení pre jeho podporu. Ide o údaje zverejňované Štatistickým úradom Slovenskej republiky alebo ústrednými orgánmi štátnej správy, či nimi zriadenými organizáciami na ich oficiálnych webových sídlach dostupné širokej verejnosti, čo je zároveň bližšie špecifikované vo vykonávacom predpise k novele zákona.
K

Rozšírenie obsahu výročnej správy neziskovej organizácie

23. 4. 2025 Novela zákona o neziskových organizáciách by mala priniesť rozšírenie nedobrovoľného zrušenia neziskovej organizácie v prípade porušenia niektorého z nových ustanovení zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií. Ustanovenie je poslednou z alternatív postihu za nezaplatenie pokuty v určenej lehote alebo nesplnenie si zákonom stanovených povinností.
Zaviesť by sa malo rozšírenie obsahu výročnej správy neziskovej organizácie z dôvodu zabezpečenia vyššej miery transparentnosti a zodpovednosti v oblasti financovania neziskových organizácií. Zámerom zavedenia povinnosti je zverejňovať informácie o darcoch, prispievateľoch a veriteľoch, ktorých dary, príspevky či pôžičky jednotlivo alebo v úhrne za kalendárny rok presiahnu sumu 5 000 eur. Novinka je reakciou na rastúce požiadavky verejnosti na prehľadnosť a kontrolu pôvodu finančných prostriedkov adresovaných mimovládnym neziskovým organizáciám. Novela zákona stanovuje minimálne požiadavky zverejnenia, pričom zachováva požiadavky ochrany osobných údajov podľa osobitných právnych predpisov. Ide zároveň o snahu o zníženie možného zneužitia neziskových organizácií pre nezákonné činnosti, ako je pranie špinavých peňazí či financovanie terorizmu. Podrobný prehľad o konkrétnych príspevkových či darcovských aktivitách podporuje etické a zodpovedné prispievanie a darcovstvo a zároveň umožňuje verejnosti lepšie pochopiť základy financovania a fungovania neziskových subjektov. Táto zmena tak prispieva k zvýšeniu dôvery verejnosti v neziskový sektor a posilňuje jeho legitimitu a nezávislosť.
K

Neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby

23. 4. 2025 Cieľom novely zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby je zvýšiť transparentnosť financovania mimovládnych neziskových organizácií.
Uvedené predstavuje kľúčový prvok pre posilnenie dôvery verejnosti voči mimovládnym neziskovým organizáciám formou zverejňovania informácií o daroch a darcoch, ak ich výška presiahne jednorázovo alebo v kumulatívne zákonom zadefinovanú hodnotu. Zverejňovanie informácií o daroch a príspevkoch prináša viacero výhod, a to Dôveryhodnosť a transparentnosť Verejnosť má právo byť informovaná, odkiaľ pochádzajú finančné prostriedky mimovládnych neziskových organizácií pôsobiacich vo verejnom priestore. Zverejnenie príspevkov, darov a pôžičiek umožní sledovať, aké zdroje mimovládne neziskové organizácie získavajú a akým spôsobom s nimi hospodária. Tento krok zvyšuje transparentnosť a dôveryhodnosť činnosti mimovládnych neziskových organizácií. Lepšia kontrola toku finančných prostriedkov Zverejňovanie detailných informácií o príspevkoch, daroch a pôžičkách umožní efektívnejšiu kontrolu a sledovanie toku finančných prostriedkov. Verejnosť aj orgány dozoru budú mať lepší prehľad o tom, ako sa tieto finančné prostriedky využívajú, a budú schopní identifikovať prípadné nezrovnalosti či nevhodné použitie finančných prostriedkov. Nemenej dôležitým faktorom je, že predmetný návrh posilňuje ochranu spoločnosti pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a ochranu pred financovaním terorizmu prostredníctvom potenciálnych finančných tokov v procese hospodárenia mimovládnych neziskových organizácií. Zvýšený tlak na zodpovedné hospodárenie Verejnosť prostredníctvom zverejnených informácií o financovaní motivuje mimovládne neziskové organizácie k zodpovednejšiemu a transparentnejšiemu hospodáreniu. Vedie to k lepšiemu riadeniu finančných prostriedkov a zodpovednému nakladaniu s darovanými či požičanými prostriedkami. Podpora dôvery a zapojenia verejnosti Verejnosť a zainteresované strany budú mať možnosť lepšie porozumieť misii a činnosti mimovládnych neziskových organizácií prostredníctvom transparentného zverejňovania informácií o ich financovaní. Tento prístup môže podporiť dôveru a zapojenie verejnosti, ktorá bude mať jasnejší obraz o tom, ako sú ich príspevky využívané. Zverejňovanie týchto informácií je teda krokom smerom k väčšej transparentnosti, kontrole a dôvere voči mimovládnym neziskovým organizáciám. Ide o opatrenie, ktoré je v prospech nielen samotných mimovládnych neziskových organizácií, ale aj verejnosti a širšieho spoločenstva, pretože prispieva k transparentnejšiemu a zodpovednejšiemu fungovaniu mimovládneho sektora.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Ferdinand
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner