Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Márnivosť môže byť nebezpečná

Klamstvo, ktoré sa nedá dokázať, má cenu pravdy.

Kto dokáže z vlastného nedostatku urobiť prednosť, neumrie chudobný.

Len somár sa snaží o to, na čo nemá, bežať ako kôň.

(Murphyho zákony v bájkach)
Mnoho je na svete mocného...

Každý má poznať svoje možnosti a rešpektovať ich vo veľkých i malých veciach. (Iuvenalis)

Čo si sám zaviníš, to ťa bolí najviac. (Heliodoros)

Nepoctivosť nikdy nenechá oddýchnuť si toho, v koho srdci prebýva. (Cicero)

(Myšlienky bez cla)
Človek a problémy

Používať vlastný rozum na riešenie vlastných problémov si vyžaduje značnú dávku odvahy, ale aj statočnosti.

Problémy prichádzajú zaradom za sebou a pri zvlášť priaznivých okolnostiach aj v dvojstupe.

Riešenie problému zvyčajne spočíva v nájdení riešenia, ale to je vždy problém.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Murphyho vynálezy

Ak nemáte čas na sprchovanie, jednoducho sa obaľte izolepou a potom ju odmotajte – špina sa na ňu nalepí.

Nehlučný budík neničí nervy vyzváňaním o šiestej ráno, keď sa človeku chce najviac spať.

Predtým, ako si začnete strihať nechty, natrite ich na červeno – ľahšie ich potom nájdete na koberci.

(Murphyho zrnká II)
Život je žart...

Absolútny Škót je ten, kto pri ceste vlakom odloží do puzdra okuliare, ak za oknom práve nie je pekná krajina.

Vždy si požičaj peniaze od pesimistu, pretože ten nikdy nečaká, že mu ich niekedy vrátiš.

Na policajnej stanici píše policajt zápisnicu o prepadnutí. „Mohli by ste mi povedať, ako ten útočník vyzeral?“ pýta sa policajt. „Samozrejme,“ odvetí muž. „Práve som mu to hovoril, keď ma začal mlátiť.“

(Myšlienky bez cla)

Kontrola nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania

27. 1. 2023 Kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vykonávajú inšpektoráty práce. Inšpektorát práce vykonáva kontrolu a je povinný spolupracovať a poskytovať potrebné informácie v rozsahu svojej pôsobnosti.
Novelou zákona č. 112/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, účinnou od 1. 1. 2023, sa po novom ustanovilo, aby kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vykonávali inšpektoráty práce, ktoré budú jedinými kontrolnými orgánmi nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
V súčasnosti kontrolu vykonávajú aj Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny. Tieto orgány už nebudú vykonávať kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania. Momentálne vznikajú problémy pri kontrole nelegálneho práce a nelegálneho zamestnávania rozdielnymi orgánmi kontroly najmä z dôvodu, že tieto orgány kontroly nepostupujú pri kontrole podľa rovnakého procesného predpisu. Zatiaľ čo inšpektoráty práce postupujú podľa zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce, ústredie a úrady postupujú podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe.
Ustanovuje sa povinnosť právnickým osobám, fyzickým osobám, ktoré sú podnikateľmi a fyzickým osobám, ktoré vykonávajú závislú prácu, poskytovať požadované informácie v rozsahu svojej pôsobnosti, doklady, vyjadrenia a ďalšie písomnosti potrebné na zabezpečenie prípravy kontroly a výkonu kontroly. Fyzickej osobe, ktorá vykonáva závislú prácu, sa tiež ukladá povinnosť inšpektorátu práce predložiť na požiadanie doklad (napr. preukaz totožnosti, pas, vodičský preukaz), ktorého obsahom bude identifikačné číslo sociálneho zabezpečenia fyzickej osoby, pod ktorým je zaevidovaná v Sociálnej poisťovni. Identifikačným číslom sociálneho zabezpečenia fyzickej osoby je podľa § 235 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení rodné číslo fyzickej osoby.

K

Sociálna ekonomika a sociálne podniky – servisná poukážka

6. 5. 2019 Zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch rieši poskytovanie spoločensky prospešnej služby pre spoločnosť ako celok alebo pre neobmedzený okruh fyzických osôb, či poskytovanie spoločensky prospešnej služby znevýhodneným alebo zraniteľným osobám.
Sociálnu ekonomiku možno charakterizovať a považovať za súčasť ekonomiky, ktorá je riadená solidaritou, pričom jej hlavnou úlohou je napĺňanie sociálnych cieľov. Servisná poukážka má povahu ceniny, ktorá má nominálnu hodnotu na nej uvedenú. Tieto poukážky vydáva ministerstvo práce. Ministerstvo práce zabezpečuje tlač, distribúciu, predaj, odkúpenie, spätný výkup, likvidáciu a správu zásob servisných poukážok, dozerá na ich ochranu a bezpečnosť a kontroluje nakladanie so servisnými poukážkami pri ich distribúcii, predaji, odkúpení, spätnom výkupe a likvidácii. Servisné poukážky sa vydávajú v nominálnej hodnote desať eur. Predaj, odkúpenie a spätný výkup servisných poukážok môžu vykonávať len štátne orgány, obce alebo vyššie územné celky. Nepoužité servisné poukážky sú spätne vykupované za kúpnu cenu. Platnosť takejto servisnej poukážky môže byť obmedzená časovo, územne alebo osobou, ktorej je určená. Poškodené poukážky vymieňa ministerstvo práce na základe písomnej žiadosti za poukážky rovnakej nominálnej hodnoty.
(Zdroj: hnonline.sk)

Zavedenie ereceptov pacientom a poskytovateľom ušetrilo milióny eur

3. 5. 2019 Pri elektronickom recepte sa neplatí doplatok ako v prípade papierového. V systéme ezdravie bolo od jeho spustenia predpísaných takmer 63 miliónov ereceptov, čo prinieslo pacientom a poskytovateľom zdravotnej starostlivosti celkovú úsporu 4,6 milióna eur. Ako informovalo Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) na štvrtkovej tlačovej besede, vyplýva to z jeho štatistík, ktoré sú od mája uverejňované a aktualizované denne na stránke www.ezdravotnictvo.sk.
Vďaka elektronickému receptu, za ktorý sa neplatí doplatok 0,17 eura, ako v prípade papierového, pacienti spolu ušetrili 4,4 milióna eur. Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti zatiaľ ušetrili pre nižšiu spotrebu papiera 256 tisíc eur. "Na stránke sa môže laická a odborná verejnosť dozvedieť ďalšie aktuálne čísla, ako napríklad denný počet zdravotných záznamov či počet pripojených ambulancií, lekární," informoval generálny riaditeľ NCZI Peter Blaškovitš. Napríklad denný počet zapísaných záznamov z vyšetrenia do systému ezdravie je aktuálne na úrovni asi stotisíc, čo je o 40 percent viac, ako to bolo koncom minulého roka. Stránka podľa NCZI pre médiá, akademickú obec a pacienta sprostredkuje aj informácie o pripojených poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti podľa odborného zamerania, zariadenia či obce. Tiež počet pripojených lekárov, predpísané a vydané erecepty či úsporu podľa vybraného obdobia, čiže týždenne, mesačne alebo ročne. Momentálne systém ezdravie používa vyše 66 percent poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Celkový počet miest poskytujúcich zdravotnú starostlivosť v ezdravie je 16 259 a celkový počet pripojených ústavných zdravotných zariadení je 122. Pri tých poskytovateľoch starostlivosti, ktorí nie sú zapojení do ezdravia, treba podľa Blaškovitša zistiť, z akého dôvodu vznikla táto situácia. Blaškovitš nevylúčil ani možné sankcie nepripojeným poskytovateľom.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)

Zmeny v pozemkových spoločenstvách

2. 5. 2019 Novela č. 110/2018 Z. z. zákona č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách určila nové povinnosti, ktoré musia spoločenstvá splniť do 30. júna 2019.
Ide o zmeny, ktoré sa týkajú vnútornej organizácie a fungovania pozemkových spoločenstiev s ich následným premietnutím do konaní okresných úradov pri vedení registra pozemkových spoločenstiev. Na základe novely zákona je pozemkové spoločenstvo povinné prispôsobiť svoje základné vnútorné dokumenty (zmluvu o pozemkovom spoločenstve, prípadne aj stanovy) novému zneniu zákona o pozemkových spoločenstvách do 30. júna 2019 a následne podať okresnému úradu oznam o zmene zapísaných údajov. Pozemkové spoločenstvá môžu zmeny zmluvy a zmeny stanov (stanovy môžu byť upravené samostatne alebo sú súčasťou zmluvy), prijať buď vo forme dodatku, alebo vo forme novej zmluvy či stanov. V prípade, ak má pozemkové spoločenstvo ďalšie interné predpisy (napríklad rokovací poriadok, hlasovací poriadok), musí zosúladiť aj tieto interné dokumenty so zákonom.

Nové povinnosti cestovných kancelárií a ostatných predajcov zájazdov

2. 5. 2019 Cestovná kancelária alebo cestovná agentúra, ktorá predáva zájazd, je povinná pred uzatvorením zmluvy o zájazde alebo pred zaslaním ponuky, ktorej prijatie môže viesť k uzatvoreniu zmluvy o zájazde, poskytnúť cestujúcemu informácie prostredníctvom príslušného formulára.
Od januára 2019 platný zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov určuje v prílohe č. 1, v častiach A, B a C, obsahovú náplň troch typov formulárov štandardných informácií poskytovaných cestujúcim. Zákon je slovenskou transpozíciou Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2302 z 25. novembra 2015 o balíkoch cestovných služieb a spojených cestovných službách, ktorou sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 a smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ a ktorou sa zrušuje smernica Rady 90/314/EHS (Ú. v. EÚ L 326, 11. 12. 2015). Niekoľkomesačná prax však ukázala, že dôsledné plnenie povinností uložených zákonom prináša poskytovateľom zájazdov neúmernú administratívnu záťaž a pre určité časti prílohy č. 1 až jeho nevykonateľnosť, pretože poskytovatelia zájazdu viacerými vyžadovanými údajmi v požadovanom časovom období nedisponujú. Materiály poskytnuté cestujúcemu musia podľa zákona spĺňať náležitosti určené prílohou, avšak štruktúra poskytnutých informácií je z pohľadu rozsahu a obsahu pre cestujúceho neprehľadná. Základný cieľ Smernice EP i zákona č. 170/2018 Z. z. – ochrana a efektívne informovanie cestujúceho – povinný obsah prílohy č. 1 nenapĺňa. Väčšina členských štátov transponovala európsku smernicu do svojho zákonodarstva aj v časti príloh, ale slovenský zákon v prílohe č. 1 určil dodatočné požiadavky, ktoré legislatíva európskej únie priamo nepredpisuje. Slovenskí poskytovatelia zájazdov sa tak ocitli v priamej konkurenčnej nevýhode oproti svojim kolegom z iných členských štátov, ktoré transponovali európsku smernicu bez tzv. „gold-platingu“ (rozširujúcich povinností). Novela zákona č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov od 1. 6. 2019 určuje v častiach A, B a C prílohy č. 1 novú obsahovú náplň formulárov štandardných informácií poskytovaných cestujúcim.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Blažena
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner