Koniec rapídneho zdražovania potravín? Situácia s nákupmi sa začne meniť, hlásia odborníci
18. 5. 2023
Aprílová inflácia sa na Slovensku spomalila na 13,8 %. Pod úrovňou 14 % bola naposledy v júli 2022.
Slováci by mali naďalej rátať s tým, že aj v roku 2023 budeme svedkami pomerne vysokej úrovne inflácie. „Počas niekoľkých mesiacov bude inflácia dosahovať stále pomerne vysoké dvojciferné tempá rastu, postupne by sa mala ,prehupnúť' cez hranicu 10 % a následne dosahovať jednociferné úrovne. Priemernú hodnotu inflácie za celý rok 2023 odhadujeme momentálne mierne nad úrovňou 10 %,“ informovala Aktuality.sk analytička z Wood & Company. „Na nízke úrovne inflácie, napríklad okolo 2 %, teda okolo inflačného cieľa eurozóny, tak môžeme v tomto roku určite zabudnúť,“ doplnila.
Potraviny a bývanie sú oblasti, na ktoré Slováci z rodinných rozpočtov míňajú najviac, pripomína.
„Potraviny ukrajujú z nákladov domácností približne pätinu, v prípade bývania ide dokonca o cca štvrtinu celkových spotrebných výdavkov. Aj preto sú spotrebitelia na ich vyššie ceny citlivejší,“ hovorí analytička.
Obe tieto oblasti sa významne podpisujú pod vývoj celkovej inflácie v krajine. Medziročné tempo zdražovania v apríli sa spomalilo v oblasti potravín a nealko nápojov a to na 25,4 %. V prípade bývania prišlo taktiež k spomaleniu cenového rastu a to na 12,3 %.
„Oproti aprílu 2022 zaznamenali výrazný nárast cien už spomínané potraviny a nealkoholické nápoje a to o 25,4 %. Zákazníci v obchodoch platili aj naďalej viac ako pred rokom v podstate za všetky kategórie potravín,“ potvrdila odborníčka.
Pri porovnaní spred roka si najviac priplácame za mlieko, syry a vajcia (32,9 %) a za sladké potraviny (31,2 %). Chlieb a obilniny nás vyšli drahšie o 25,9 %. Výnimkou nie je ani mäso, medziročne zdraželo o 24,7 % a za zelenina o 24,1 %, ilustrovala analytička.
Dôvody zdražovania už nikoho neprekvapia. Ide o vyššie ceny energií a vlani sme boli svedkami vysokej ceny ropy na svetových trhoch a následne rekordných cien pohonných látok.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Záchrana amerických automobiliek nie je zatiaľ istá
15. 12. 2008
Osud amerických automobiliek General Motors, Ford a Chrysler je neistý. Zablokovali ho republikáni.
Osud
amerických automobiliek General Motors, Ford a Chrysler a tým aj ich
zamestnancov zostáva neistý. O tom, či sa časť z fondu určeného na záchranu
finančného sektoru v objeme 700 mld USD využije na ich záchranu, sa má
rozhodnúť v krátkom čase. Plán na záchranu
zablokovali minulý týždeň republikánski členovia amerického senátu.
Poistenie pohľadávky či jej vymáhanie
12. 12. 2008
Nie je vzácnosťou, že odberatelia tovarov alebo služieb sa dostali do platobnej neschopnosti, alebo nie sú ochotní uhrádzať faktúry. Vtedy treba veci riešiť. Ako?
Dobre sa rozhodnúť a
zvážiť svoje možnosti by mala každá firma a to už pri uzatváraní
zmlúv. Poistenie pohľadávok je z hľadiska prevencie menej náročné na náklady, na druhej strane k žiadnej poistnej
udalosti nemusí nikdy dôjsť. Vymáhanie
pohľadávky má zasa nevýhodu v tom, že
kto nie je poistený, do značnej miery
prepláca. Štandardná provízia sa pri
vymáhaní pohybuje od 10 do 30 percent zo sumy, ktorá bude vyplatená. Konkrétne
číslo závisí od veku pohľadávky a jej neplatiča.
Slováci zatiaľ uprednostňovali vymáhanie, teda inkaso.
Poistenie pohľadávok bolo ojedinelé. Po vypuknutí krízy sa situácia začína
meniť a viac klientov začína uprednostňovať poistky.
Ekonomická úroveň Slovenska dosahuje 67 % priemeru EÚ
12. 12. 2008
Za posledné tri roky vzrástla ekonomická úroveň Slovenska o sedem percent.
Ako ukazovateľ na hodnotenie ekonomickej úrovne sa používa hrubý domáci produkt na obyvateľa vyčíslený na základe parity kúpnej sily.
Rovnaký rast zaznamenalo Estónsko a Litva. Po Luxembursku to boli najvyššie
rasty zaznamenané v krajinách EÚ v období rokov 2005 - 2007. Slovensko sa týmto výsledkom zaradilo ku
krajinám ako je Maďarsko, Poľsko, Estónsko, Lotyšsko a Litva. Zároveň je však tento priemer o 30 až 50
percent nižší, ako priemer únie. Z nových členských krajín sú na tom
lepšie Česká republika (80 %) a Slovinsko (89 %).
Slovenské automobilky mali šťastie, že neboli naplno rozbehnuté
12. 12. 2008
Slovenské automobilky asi mali šťastie, že kríza prišla teraz, a nie až o dva roky, keď ich výroba mala bežať naplno. Takto iba dočasne prerušili plány na tri zmeny.
Ani autopredajcovia
nebudú mať v strednej a východnej Európe také výrazné problémy ako v západnej Európe, prípadne v USA a
Japonsku.
V západných krajinách je bežné, že každá domácnosť má
minimálne jedno auto. Preto ľudia zvažujú, či naozaj potrebujú kúpiť ďalšie,
alebo či je výmena za nový model ozaj nevyhnutná.
V stredných a východných krajinách sú dopady hektického
sveta také, že auto začína byť nevyhnutnosťou. Platí to aj pre Slovensko.
Štatistiky ukazujú, že na Slovensku sa do novembra nakúpilo o štyristíc
osobných áut viac ako za celý minulý rok. Vzrástol aj predaj nákladných áut a
autobusov. Viac o vývoji napovedia čísla o závere roku.