Informačný systém územného plánovania a výstavby
14. 4. 2025
Tento systém, ktorý ustanovil Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky. Umožňuje používateľovi, ktorým je vlastník stavby, stavebník alebo projektant, vytvorenie prístupov pre ním poverených používateľov, ich evidenciu a definovanie ich používateľských práv, uloženie, editáciu, autorizáciu a prístup k elektronickej dokumentácii v úložisku dokumentácie v rozsahu jeho oprávnení, vytvorenie a odoslanie podania príslušnému dotknutému orgánu alebo dotknutej právnickej osobe, evidenciu získaných záväzných vyjadrení, záväzných stanovísk a doložiek súladu dotknutých orgánov a dotknutých právnických osôb, vytvorenie a odoslanie podania príslušnému stavebnému úradu, overenie stavu podania.
Informačný systém umožňuje používateľovi, ktorým je stavbyvedúci, stavebný dozor, zhotoviteľ stavby, geodet a stavebný inšpektor, vytvorenie prístupov pre ním poverených používateľov, ich evidenciu a definovanie ich používateľských práv, prístup k elektronickej dokumentácii v úložisku dokumentácie v rozsahu jeho oprávnení, uloženie elektronickej dokumentácie alebo zaznamenanie údajov v úložisku dokumentácie v rozsahu jeho oprávnení a v rozsahu podľa Stavebného zákona, vytvorenie a odoslanie podania príslušnému stavebnému úradu, overenie stavu podania.
Informačný systém umožňuje používateľovi, ktorým je dotknutý orgán alebo dotknutá právnická osoba, vytvorenie prístupov pre ním poverených používateľov, ich evidenciu a definovanie ich používateľských práv, prístup k elektronickej dokumentácii v úložisku dokumentácie, prístup ku všetkým záväzným vyjadreniam, záväzným stanoviskám alebo doložkám súladu k predmetnému konaniu, vytvorenie a odoslanie záväzného vyjadrenia, záväzného stanoviska alebo doložky súladu, evidenciu a prístup ku všetkým ním vytvoreným záväzným vyjadreniam a iným vyjadreniam, záväzným stanoviskám a doložkám súladu.
Informačný systém umožňuje používateľovi, ktorým je stavebný úrad alebo jeho nadriadený orgán, vytvorenie prístupov pre ním poverených používateľov, ich evidenciu a definovanie ich používateľských práv, prístup k elektronickej dokumentácii v úložisku dokumentácie, uloženie elektronickej dokumentácie získanej konverziou podľa § 63 ods. 3 Stavebného zákona, prístup ku všetkým záväzným vyjadreniam, záväzným stanoviskám alebo doložkám súladu dotknutých orgánov a dotknutých právnických osôb k predmetnému konaniu, evidenciu konania, sprístupnenie elektronickej dokumentácie v úložisku dokumentácie, záväzných vyjadrení, záväzných stanovísk, doložiek súladu dotknutých orgánov a dotknutých právnických osôb k predmetnému konaniu pre účastníka konania, sprístupnenie vyjadrenia, oznámenia, rozhodnutia, overovacej doložky alebo kolaudačného osvedčenia k predmetnému podaniu pre oprávnených používateľov a ich evidenciu, prístup, zápis a vedenie evidencie v registri stavieb. Informačný systém umožňuje používateľovi, ktorým je úrad, evidenciu, vytváranie, ukladanie a prístupy, prístup, zápis a vedenie evidencie vo vymedzených zoznamoch. Informačný systém umožňuje používateľovi, ktorým je reprezentatívne združenie vlastníkov informačných zariadení, vytvorenie a odoslanie žiadosti o zápis do informačného systému.
K
Zmeny nového zákona o ochrane spotrebiteľa v prospech spotrebiteľov
24. 10. 2024
Medzi tie najvýznamnejšie zmeny, ktoré prináša nový zákon v prospech spotrebiteľov možno zaradiť:
• predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu, a to zo 14 na 30 dní pri zmluvách uzavretých pri predajnej akcii alebo pri nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti (tzv. podomový predaj),
• zvýšenie ochrany pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi (napr. Black Friday) v záujme nalákať spotrebiteľa ich na zľavu, ktorá ale v skutočnosti nie je zľavou,
• zavedenie prostriedkov nápravy pre poškodených spotrebiteľov v prípadoch, ak sa obchodník voči nim dopustí nekalej obchodnej praktiky,
• zlepšenie ochrany v online prostredí pred netransparentným nákupom a falošnými recenziami,
• zákaz marketingu propagujúceho tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte EÚ - ide sa o zákaz klamlivého konania (ako nekalej obchodnej praktiky), ktorým sa rozumie taký marketing tovaru, ktorý prezentuje tovar ako identický s tovarom uvádzaným na trh v iných členských štátoch EÚ, pokiaľ tieto tovary majú podstatne odlišné zloženie alebo vlastnosti (zákon však uvádza aj výnimky, kedy sa obchodná praktika nepovažuje za nekalú),
• garancia rýchlejšej nápravy a odškodnenia pre spotrebiteľov.
K
Zmena Občianskeho zákonníka po zavedená novej spotrebiteľskej úpravy
24. 10. 2024
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa so sebou prináša aj novelizáciu spotrebiteľského práva upraveného v Občianskom zákonníku.
Najprv dochádza k zmene pojmov – doteraz používaný pojem „dodávateľ“ sa nahrádza pojmom „obchodník“. Do Občianskeho zákonníka sa taktiež zavádzajú nové definície pojmov, a to digitálny obsah, digitálna služba, veci s digitálnymi prvkami.
Najväčšia zmena sa týka úpravy zodpovednosti za vady (tzv. reklamácie). Aktuálne bola táto problematika obsiahnutá v Občianskom zákonníku a úprava reklamačného konania v zákone č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa. Za účelom zjednodušenia a zosúladenia tejto problematiky s európskym právom došlo po účinnosti novely (1. 7. 2024) k vypusteniu paralelnej úpravy reklamačného konania v zákone o ochrane spotrebiteľa a ponechala sa len úprava v Občianskom zákonníku v novom znení.
K
Vplyv ochrany spotrebiteľa na obchodníkov od 1. 7. 2024
21. 10. 2024
Za obchodníkov v súlade s novým zákonom o ochrane spotrebiteľa patri kamenné obchody a e-shopy.
Medzi najvýznamnejšie zmeny, ktoré prináša nový zákon pre obchodníkov (kamenné obchody i e-shopy) môžeme zaradiť tieto:
• zavedenie pojmu obchodník namiesto doposiaľ používaných pojmov predávajúci (v zákone o ochrane spotrebiteľa) a dodávateľ (v Občianskom zákonníku) - zavedením tohto nového pojmu sa zabezpečuje terminologická jednotnosť na národnej i európskej úrovni,
• rozšírenie informačných povinností – napr. povinnosť informovať spotrebiteľa o popredajnom servise, vrátane povinnosti poskytnutia kontaktných údajov obchodníka, na ktorých bude spotrebiteľovi k dispozícii (telefónne číslo a e-mail) alebo povinnosť informovať spotrebiteľa o znížení ceny tovaru (o zľave),
• vypustenie povinností, ktoré nadmerne zaťažujú obchodníkov (bez reálneho prínosu pre ochranu spotrebiteľov) – napr. vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe alebo vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred,
• zavedenie mechanizmu tzv. druhej šance – t. j. zavedenie viacerých inštitútov smerujúcich k upusteniu od uloženia sankcie v prípadoch, ak obchodníci dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov,
• zavedenie nových zásad ukladania sankcií s cieľom zabrániť ukladaniu likvidačných pokút s tým, že sadzby pokút sú určené aj percentuálnym podielom z obratu obchodníka – napr. orgán dohľadu môže uložiť obchodníkovi za porušenie zákonnej povinnosti pokutu vo výške od 200 eur do 2 % obratu obchodníka za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 200 000 eur,
• zavedenie nového typu sankcie (pre e-shopy) – odstránenie alebo zmena obsahu uverejneného v online rozhraní alebo výmaz domény.
K
Ochrana spotrebiteľa po novom ovplyvňuje aj orgány dohľadu
21. 10. 2024
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý nadobudol účinnosť 1. 7. 2024, uvádza, že dohľad nad dodržiavaním povinností obchodníka vykonáva viacero orgánov, a to napríklad Národná banka Slovenska, Slovenská obchodná inšpekcia, Štátna veterinárna a potravinová správa SR či Úrad verejného zdravotníctva SR.
Najdôležitejšie zmeny, ktoré nový zákon prináša pre orgány dohľadu sú tieto:
• jednoznačné určenie ich pôsobnosti – aby sa odstránili existujúce kompetenčné konflikty a predchádzalo sa vzniku nových konfliktov,
• rozšírenie ich právomocí - aby zodpovedali minimálnym štandardom požadovaným EÚ.
K