Inflácia v októbri vzrástla na 3,1 %, je to tretia najvyššia hodnota tohto roka
18. 11. 2024
Občania môžu nárast vnímať najmä pri cenách potravín a nápojov, negatívne však ovplyvňuje aj iné položky. Inflácia stúpla v októbri na 3,1 % zo septembrových 2,6 %. Nárast cien v medziročnom porovnaní tak dosiahol po januári a februári tretiu najvyššiu tohtoročnú hodnotu. Rast cien v porovnaní so septembrom dosiahol 0,7 %, čo bolo zhodne s januárom najvyššie medzimesačné tempo rastu v tomto roku. Najvýraznejší nárast sa prejavil pri cenách potravín a nealkoholických nápojov, informoval Štatistický úrad (ŠÚ) SR. V októbri ceny vzrástli v 11 z 12 odborov v rozsahu od 0,8 % v odbore bývanie a energie do 9,8 % v odbore vzdelávanie. Zlacnenie zaznamenal len odbor doprava.
Najvýznamnejší vplyv na vývoj inflácie mali naďalej vyššie ceny v odbore potraviny s nealko nápojmi o 5 %. Priplatili sme si najmä za oleje a tuky o 30,5 %, čo predstavuje najvýraznejšie zvýšenie v tomto roku. Zdražela aj zelenina o 13,3 %, ovocie o 11,9 % a nealkoholické nápoje o 4,3 %. Poklesli iba ceny mäsa o 0,5 %.
Ceny pohonných látok boli v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka medziročne ešte stále výrazne nižšie, a to o 9,5 %, a mali pozitívny vplyv na infláciu. Tento efekt však prekrylo zdražovanie iných položiek v odbore doprava najmä dopravných služieb o 16,5 %. Medziročne klesli ceny audiotechniky, zariadení na spracovanie informácií a domácich spotrebičov.
V porovnaní so septembrom vzrástli spotrebiteľské ceny medzimesačne v desiatich z 12 odborov. Zvýšili sa od 0,1 % do 2,1 %. Najvýraznejší nárast sa prejavil pri cenách potravín a nealkoholických nápojov, pričom dynamickejšie zvýšenia sa prejavili vo všetkých deviatich sledovaných potravinových položkách. Najviac zdraželi zelenina o 8,2 %, oleje a tuky o 6,4 %, ako aj ovocie o takmer 5 %. Ceny sa v medzimesačnom porovnaní zvýšili aj pri ostatných potravinových položkách, ako pri mlieku, syroch a vajciach či chlebe s obilninami, ale maximálne o 1,4 %.
Dosah na rast cien mali opäť aj vyššie ceny vodného, stočného, údržby a opráv obydlia v odbore bývanie a energie. V porovnaní so septembrom zdraželi aj odevy a obuv, pohonné hmoty, ako aj reštauračné a stravovacie služby. Zníženie zaznamenali štatistici v odbore alkoholické nápoje a tabak (najmä piva a vína) a sezónne zlacnenie sa prejavilo pri ubytovacích službách alebo organizovaných dovolenkových zájazdoch.
V súhrne za desať mesiacov roka 2024 sa spotrebiteľské ceny medziročne zvýšili o 2,7 %.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Nové povinnosti cestovných kancelárií a ostatných predajcov zájazdov
2. 5. 2019
Cestovná kancelária alebo cestovná agentúra, ktorá predáva zájazd, je povinná pred uzatvorením zmluvy o zájazde alebo pred zaslaním ponuky, ktorej prijatie môže viesť k uzatvoreniu zmluvy o zájazde, poskytnúť cestujúcemu informácie prostredníctvom príslušného formulára.
Od januára 2019 platný zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov určuje v prílohe č. 1, v častiach A, B a C, obsahovú náplň troch typov formulárov štandardných informácií poskytovaných cestujúcim. Zákon je slovenskou transpozíciou Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2302 z 25. novembra 2015 o balíkoch cestovných služieb a spojených cestovných službách, ktorou sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 a smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ a ktorou sa zrušuje smernica Rady 90/314/EHS (Ú. v. EÚ L 326, 11. 12. 2015).
Niekoľkomesačná prax však ukázala, že dôsledné plnenie povinností uložených zákonom prináša poskytovateľom zájazdov neúmernú administratívnu záťaž a pre určité časti prílohy č. 1 až jeho nevykonateľnosť, pretože poskytovatelia zájazdu viacerými vyžadovanými údajmi v požadovanom časovom období nedisponujú. Materiály poskytnuté cestujúcemu musia podľa zákona spĺňať náležitosti určené prílohou, avšak štruktúra poskytnutých informácií je z pohľadu rozsahu a obsahu pre cestujúceho neprehľadná. Základný cieľ Smernice EP i zákona č. 170/2018 Z. z. – ochrana a efektívne informovanie cestujúceho – povinný obsah prílohy č. 1 nenapĺňa. Väčšina členských štátov transponovala európsku smernicu do svojho zákonodarstva aj v časti príloh, ale slovenský zákon v prílohe č. 1 určil dodatočné požiadavky, ktoré legislatíva európskej únie priamo nepredpisuje. Slovenskí poskytovatelia zájazdov sa tak ocitli v priamej konkurenčnej nevýhode oproti svojim kolegom z iných členských štátov, ktoré transponovali európsku smernicu bez tzv. „gold-platingu“ (rozširujúcich povinností).
Novela zákona č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov od 1. 6. 2019 určuje v častiach A, B a C prílohy č. 1 novú obsahovú náplň formulárov štandardných informácií poskytovaných cestujúcim.
Roboty by na Slovensku mohli nahradiť tretinu pracovných miest
29. 4. 2019
Medzinárodná federácia pre robotiku uvádza, že od roku 2013 až 2017 sa globálna výroba a predaj priemyselných robotov zvýšili o 114 percent. Do roku 2021 sa očakáva, že by trh s robotmi mal každoročne vzrásť o 14 percent. V roku 2021 by sa tak celosvetovo malo vyrobiť viac ako 600-tisíc robotov ročne. Ešte v roku 2001 ich ročne pribudlo zhruba 80-tisíc za rok.
Na Slovensku by podľa aktuálnych údajov Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) mala práve robotizácia v nasledujúcich rokoch meniť trh práce. A to tak, že by sa nimi mala nahradiť približne tretina súčasných pracovných pozícií. Podľa analytičky Slovenskej sporiteľne Lenky Buchlíkovej robotizácia v nasledujúcich piatich až desiatich rokoch najmenej zasiahne krajiny na severe. Napríklad v Nórsku je takto ohrozených len 6 percent súčasných pracovných pozícií. Najohrozenejšia je stredná a východná Európa, nakoľko tu je veľa nízko kvalifikovanej práce na rozdiel od škandinávskych krajín, ktoré sa zameriavajú na prácu s vyššou pridanou hodnotou.
Japonsko bude na Slovensku hľadať ďalšie investičné príležitosti
26. 4. 2019
Na Slovensko príde misia japonskej agentúry na podporu obchodu, uviedol štátny tajomník. Na Slovensko príde misia Japonskej vládnej agentúry na podporu obchodu a investícií (JETRO), ktorá bude hľadať ďalšie príležitosti pre japonských investorov. Pre TASR to počas návštevy japonského premiéra Šinzóa Abeho povedal štátny tajomník japonského rezortu diplomacie Takeši Osuga.
"So slovenskými orgánmi budú diskutovať o obchode a investíciách aj o možnostiach, ako podporiť ďalší obchod a najmä investície japonského súkromného sektora na Slovensko," priblížil Osuga. V najbližších týždňoch sa tiež v Tokiu uskutoční spoločný seminár Japonska a krajín V4 na úrovni expertov. Jeho hlavnými témami budú globálna ekonomika a voľný obchod. Japonsko sa tiež podľa tajomníkových slov teší na spoluprácu so Slovenskom v rámci OECD, pretože témy slovenského predsedníctva v Rade OECD a japonského predsedníctva v G20 majú množstvo prienikov. Témou slovenského predsedníctva v Rade OECD je "Využitie digitálnej transformácie pre udržateľný rozvoj: príležitosti a výzvy".
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
V Bratislave pribudne nové nákupné centrum
25. 4. 2019
Petržalské Tesco patrí k najstarším veľkým maloobchodným prevádzkam svojho druhu na Slovensku. Už celé mesiace vidieť v jeho okolí čulý stavebný ruch. Jeden z vchodov, ktorý zákazníci využívali celé roky i časť parkoviska, sú minulosťou. Na najväčšom slovenskom sídlisku museli uvoľniť miesto stavbe nového nákupného centra Galéria.
O vznikajúcej obchodnej zóne s vyše 50 prevádzkami dnes informoval Trend s tým, že britský reťazec plánuje otvoriť nové nákupné centrum na jar budúceho roka. Vznikne rekonštrukciou a rozšírením existujúcej stavby. Veľké Tesco v Petržalke využívajú zákazníci od roku 2000 a ide o jeden z prvých hypermarketov, ktorý britský reťazec vybudoval po expanzii na slovenský trh. Úplne prvý hypermarket Tesco otvorili v roku 1999 v Nitre. Prevádzky neskôr pribúdali v každom väčšom meste.