Inflácia v októbri vzrástla na 3,1 %, je to tretia najvyššia hodnota tohto roka
18. 11. 2024
Občania môžu nárast vnímať najmä pri cenách potravín a nápojov, negatívne však ovplyvňuje aj iné položky. Inflácia stúpla v októbri na 3,1 % zo septembrových 2,6 %. Nárast cien v medziročnom porovnaní tak dosiahol po januári a februári tretiu najvyššiu tohtoročnú hodnotu. Rast cien v porovnaní so septembrom dosiahol 0,7 %, čo bolo zhodne s januárom najvyššie medzimesačné tempo rastu v tomto roku. Najvýraznejší nárast sa prejavil pri cenách potravín a nealkoholických nápojov, informoval Štatistický úrad (ŠÚ) SR. V októbri ceny vzrástli v 11 z 12 odborov v rozsahu od 0,8 % v odbore bývanie a energie do 9,8 % v odbore vzdelávanie. Zlacnenie zaznamenal len odbor doprava.
Najvýznamnejší vplyv na vývoj inflácie mali naďalej vyššie ceny v odbore potraviny s nealko nápojmi o 5 %. Priplatili sme si najmä za oleje a tuky o 30,5 %, čo predstavuje najvýraznejšie zvýšenie v tomto roku. Zdražela aj zelenina o 13,3 %, ovocie o 11,9 % a nealkoholické nápoje o 4,3 %. Poklesli iba ceny mäsa o 0,5 %.
Ceny pohonných látok boli v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka medziročne ešte stále výrazne nižšie, a to o 9,5 %, a mali pozitívny vplyv na infláciu. Tento efekt však prekrylo zdražovanie iných položiek v odbore doprava najmä dopravných služieb o 16,5 %. Medziročne klesli ceny audiotechniky, zariadení na spracovanie informácií a domácich spotrebičov.
V porovnaní so septembrom vzrástli spotrebiteľské ceny medzimesačne v desiatich z 12 odborov. Zvýšili sa od 0,1 % do 2,1 %. Najvýraznejší nárast sa prejavil pri cenách potravín a nealkoholických nápojov, pričom dynamickejšie zvýšenia sa prejavili vo všetkých deviatich sledovaných potravinových položkách. Najviac zdraželi zelenina o 8,2 %, oleje a tuky o 6,4 %, ako aj ovocie o takmer 5 %. Ceny sa v medzimesačnom porovnaní zvýšili aj pri ostatných potravinových položkách, ako pri mlieku, syroch a vajciach či chlebe s obilninami, ale maximálne o 1,4 %.
Dosah na rast cien mali opäť aj vyššie ceny vodného, stočného, údržby a opráv obydlia v odbore bývanie a energie. V porovnaní so septembrom zdraželi aj odevy a obuv, pohonné hmoty, ako aj reštauračné a stravovacie služby. Zníženie zaznamenali štatistici v odbore alkoholické nápoje a tabak (najmä piva a vína) a sezónne zlacnenie sa prejavilo pri ubytovacích službách alebo organizovaných dovolenkových zájazdoch.
V súhrne za desať mesiacov roka 2024 sa spotrebiteľské ceny medziročne zvýšili o 2,7 %.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Zisk Národenej banky vyšší o takmer 40 miliónov eur
20. 5. 2020
Za rok 2019 NBS odviedla do štátneho rozpočtu SR zrážkovú daň 35,1 milióna eur z príjmov z dlhopisov emitovaných na území Slovenskej republiky. Národná banka Slovenska (NBS) dosiahla v minulom roku zisk 212,1 milióna eur. Medziročne sa zvýšil o 39,7 milióna eur.
Minuloročný zisk bude v plnej výške použitý na zníženie strát z minulých rokov. Vyplýva to zo správy o výsledku hospodárenia za rok 2019, ktorú vzal v utorok na vedomie parlament. Hlavným zdrojom zisku NBS v roku 2019 boli úrokové výnosy z dlhopisov vo výške 207,3 milióna eur, z toho úrokový výnos z cenných papierov držaných na účely menovej politiky predstavoval 104,4 milióna eur a úrokový výnos z cenných papierov v investičnom portfóliu NBS predstavoval 102,9 milióna eur.
V Bratislave nie sú v ponuke malé byty, iba tie väčšie
20. 5. 2020
Priemerná absolútna cena starších bratislavských bytov v prvom kvartáli dosiahla viac ako 200-tisíc eur. V porovnaní s posledným kvartálom minulého roka došlo v Bratislave k zmene štruktúry ponúkaných bytov z druhej ruky.
V lacnejších bratislavských okresoch sa z ponuky vytrácajú menšie byty a ostávajú v nej tie väčšie, čím sa zvyšuje priemerná rozloha bytov na sekundárnom trhu. Vyplýva to z pravidelnej analýzy bratislavského trhu nehnuteľností spoločnosti Bencont Investments za prvý kvartál tohto roka. Malé byty chýbajú aj v ponuke nájomných bytov.
Orgány štátnej správy
18. 5. 2020
V tomto období dochádza k zmenám aj v oblasti orgánov štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti.
Novela zákona prináša ustanovenia platné v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. V súlade s jeho znením môže vláda Slovenskej republiky v čase tejto krízovej situácie ustanoviť svojim nariadením na obdobie v čase krízovej situácie alebo na obdobie bezprostredne nasledujúce po skončení krízovej situácie pre oblasť výkonu štátnej správy súvisiacej s poskytovaním štátnych sociálnych dávok, pomocou v hmotnej núdzi, kompenzácie sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, ako aj súvisiacej s vykonáva v druhom stupni štátnu správu vo veciach, v ktorých v správnom konaní v prvom stupni rozhoduje úrad práce, sociálnych vecí a rodiny alebo zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately predĺženie, skrátenie, odpustenie zmeškania alebo spočívanie lehôt, zachovanie nárokov, ktoré boli priznané do vyhlásenia krízovej situácie, podmienky nároku na štátne sociálne sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, podmienky ich výplaty, dĺžku ich poskytovania a ich výšku, zmenu zákonných postupov ústredia a úradu, ale i zmenu výkonu lekárskej posudkovej činnosti.
Obchodný register – návrh na zápis
18. 5. 2020
Dňa 1. 5. 2020 nadobudla novela vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 79/2020 Z. z. ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 25/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory tlačív na podávanie návrhov na zápis do obchodného registra a zoznam listín, ktoré je potrebné k návrhu na zápis priložiť v znení neskorších predpisov.
Právny predpis mení a dopĺňa niektoré ustanovenia doposiaľ platnej normy v oblasti návrhu na prvý zápis spoločnosti s ručením obmedzeným, návrhu na zápis zmeny zapísaných údajov v uvedenej spoločnosti, návrhu na prvý zápis podniku zahraničnej právnickej osoby a organizačnej zložky podniku zahraničnej právnickej osoby, návrhu na zápis zmeny zapísaných údajov v tejto spoločnosti, návrhu na zápis zmeny údajov o konečnom užívateľovi výhod obchodných spoločností, ale i návrhu na výmaz zapísanej osoby z obchodného registra obchodnej spoločnosti.