Inflácia ovplyvnila aj dovolenkové plány Slovákov, každý tretí nepôjde
27. 6. 2023
Väčšina dovolenkujúcich sa plánuje dostať s nákladmi na letnú dovolenku pod 1200 eur. Najväčšia skupina, takmer štvrtina respondentov, sa chce zmestiť do rozpočtu od 401 do 800 eur. Letnú dovolenku si tento rok neužije vyše 30 percent Slovákov, ďalší sa ešte rozhodujú. Je za tým aj zdražovanie a vysoká inflácia. Na druhej strane, 44 percent ľudí sa v lete určite chystá dovolenkovať. Štvrtina Slovákov chce ísť do zahraničia, najčastejšie na sedem až desať dní. V tuzemsku bude dovolenkovať asi 40 percent opýtaných a pobudnú tu o niečo kratšie, štyri až šesť dní.
Vyplýva to z aktuálneho prieskumu, ktorý na prelome mája a júna tohto roka realizovala agentúra STEM/MARK pre spoločnosť Home Credit. Tohtoročná situácia spojená s výrazným rastom cien vplýva aj na to, či vôbec, kam a za koľko sa Slováci počas leta vyberú na dovolenku. "Ako nám ukázal najnovší prieskum, aktuálny rast cien je pre 4 z 10 Slovákov dôvodom necestovať tento rok na dovolenku do zahraničia. Ďalších 15 percent sa vyjadrilo, že pôjdu na kratšiu dobu, 14 percent si zabezpečí vlastné stravovanie a deväť percent pre zdražovanie nepôjde na dovolenku vôbec. Je tu však aj 22 percent takých, pre ktorých súčasná situácia spojená s vyššími cenami nemá na ich dovolenkové plány žiadny vplyv," priblížil analytik trhu Home Credit Jaroslav Ondrušek.
"V porovnaní nákladov na tohtoročnú a vlaňajšiu dovolenku najviac, 44 percent opýtaných hovorí, že tie ich budú približne na rovnakej úrovni. Trochu vyššie očakáva 25 percent a výrazne vyššie 16 percent respondentov. Naopak, menej peňazí plánuje minúť 15 percent ľudí," dodal Ondrušek.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Operatívny leasing na dopravnú techniku
4. 2. 2009
Včera zanikla obchodná značka OTP Leasing a nahradila ju česká finančná spoločnosť Credium. Súčasne sa zmení aj meno ďalšej spoločnosti OTP Poisťovací Maklér na Optimalit Slovakia.
Českú finančnú
spoločnosť Credium vlastní francúzska firma Sofinco. Credium chce na Slovensku
posilniť spotrebiteľské financovanie a rozširovať operatívny lízing na dopravnú
techniku. Zároveň sa chce zamerať aj na efektívne riadenie kreditného rizika.
Výrobné ceny v eurozóne klesli
3. 2. 2009
Eurostat dnes oznámil, že hladina výrobných cien v krajinách eurozóny zaznamenala ďalší výrazný pokles. Spolu s prudkým spomalením rastu spotrebiteľských cien v januári sa tak zvyšuje pravdepodobnosť, že Európska centrálna banka na štvrtkovom zasadnutí opäť zníži úrokové sadzby.
Výrobné ceny sú významným indikátorom
tlakov na rast spotrebiteľských cien. Ak infláciu neabsorbujú vo svojich
maržiach predajcovia, odrazí sa nakoniec v spotrebiteľských cenách.
Prudké spomalenie inflácie je podľa ekonómov neprijemným prekvapením a
oživuje úvahy o deflácii, teda o absolútnom medziročnom poklese cien, ktorý by
mohol ekonomiku eurozóny tvrdo zasiahnuť. Môže sa negatívne odraziť v poklese
tržieb firiem a podniky sú nútené šetriť náklady, čo sa môže odraziť na
nezamestnanosti.
Alibizmus môže firmu zničiť
2. 2. 2009
Vo svete biznisu sa za chyby platí dvojnásobne. V podnikaní naberá podobu straty dôvery zákazníkov a zníženia zákaziek. Napriek tomu nemusí každé šliapnutie vedľa znamenať koniec sna o úspešnej firme.
Kríza
každej firmy je špecifická. Nie je preto možné ponúknuť jednotný návod ako sa z
nej dostať von. Stiahnutie chybného produktu z trhu, ospravedlnenie sa
spotrebiteľom, kompenzácia poškodených a proaktívna pozitívna komunikácia s
cieľom znovuvybudovania dôveru však určite k takýmto krokom patrí.
Naopak,
unáhlené kroky a panika sú veľmi zlé a chybné.
Stavebné firmy potrebujú zákazky
2. 2. 2009
Nateraz žijú z realitného boomu z predchádzajúcich rokov. No už v lete ich čakajú problémy. Aby udržali krok s doterajším vývojom, potrebujú zákazky za päť miliárd eur.
Na takýto objem je nastavená štruktúra firiem. Ak
bude peňazí menej, musia znižovať počty zamestnancov alebo presúvať aktivity na
východné trhy. Budú sa musieť zaujímať o každý jeden kontrakt, nielen o veľké a
lukratívne zákazky.
V roku 2009 bude stavebníctvo viac závislé od verejných
zákaziek a aktivít, na ktoré štát prispieva z peňazí daňových poplatníkov.
Diaľnice a rýchlostné cesty podržia najmä lídrov, nie menšie firmy alebo
živnostníkov.
Štatistiky ukazujú, že stavebné firmy majú prácu ešte na
najbližšieho pol roka a žijú
z objednávok, ktoré nazbierali ešte v čase realitného boomu.
Po tomto období hrozí pokles. Chýbať budú najmä peniaze
súkromných investorov. Napriek tomu podľa ministerstva sa v stavebníctve
dramatického poklesu obávať netreba.
Živnostníci sa okrem nedostatku práce obávajú aj novej
konkurencie ľudí, ktorí sa vracajú zo zahraničia. Ak budú kvalitnejší, stavebné
firmy ich začnú uprednostňovať.
Konkurenciou navrátilcov sú najviac ohrození životnostníci,
ktorých živila nová výstavba alebo sa zameriavali na dokončovacie práce. Teda
murári, obkladači či inštalatéri. Niektorí sa možno preorientujú. Napríklad
strechári na staré domy, ktoré sa po desiatkach rokov zatepľujú či
rekonštruujú.