Inflácia ovplyvnila aj dovolenkové plány Slovákov, každý tretí nepôjde
27. 6. 2023
Väčšina dovolenkujúcich sa plánuje dostať s nákladmi na letnú dovolenku pod 1200 eur. Najväčšia skupina, takmer štvrtina respondentov, sa chce zmestiť do rozpočtu od 401 do 800 eur. Letnú dovolenku si tento rok neužije vyše 30 percent Slovákov, ďalší sa ešte rozhodujú. Je za tým aj zdražovanie a vysoká inflácia. Na druhej strane, 44 percent ľudí sa v lete určite chystá dovolenkovať. Štvrtina Slovákov chce ísť do zahraničia, najčastejšie na sedem až desať dní. V tuzemsku bude dovolenkovať asi 40 percent opýtaných a pobudnú tu o niečo kratšie, štyri až šesť dní.
Vyplýva to z aktuálneho prieskumu, ktorý na prelome mája a júna tohto roka realizovala agentúra STEM/MARK pre spoločnosť Home Credit. Tohtoročná situácia spojená s výrazným rastom cien vplýva aj na to, či vôbec, kam a za koľko sa Slováci počas leta vyberú na dovolenku. "Ako nám ukázal najnovší prieskum, aktuálny rast cien je pre 4 z 10 Slovákov dôvodom necestovať tento rok na dovolenku do zahraničia. Ďalších 15 percent sa vyjadrilo, že pôjdu na kratšiu dobu, 14 percent si zabezpečí vlastné stravovanie a deväť percent pre zdražovanie nepôjde na dovolenku vôbec. Je tu však aj 22 percent takých, pre ktorých súčasná situácia spojená s vyššími cenami nemá na ich dovolenkové plány žiadny vplyv," priblížil analytik trhu Home Credit Jaroslav Ondrušek.
"V porovnaní nákladov na tohtoročnú a vlaňajšiu dovolenku najviac, 44 percent opýtaných hovorí, že tie ich budú približne na rovnakej úrovni. Trochu vyššie očakáva 25 percent a výrazne vyššie 16 percent respondentov. Naopak, menej peňazí plánuje minúť 15 percent ľudí," dodal Ondrušek.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Rada na krízu - zoštíhľovať náklady ale nepodceňovať marketing a komunikáciu
6. 3. 2009
Kríza ukázala, že biznis nejde sám. Väčšina firiem sa počas nej snaží zoštíhliť náklady. Dôležité však je ani v čase hospodárskej krízy nezanedbať získavanie nových zákazníkov a zabezpečiť starostlivosť o tých existujúcich.
Šetrenie na marketingu by síce v krátkodobom
horizonte mohlo znamenať úsporu, ale zo strednodobého a dlhodobého hľadiska
žiadny marketing znamená stratu
zákazníkov aj stratu pozície na trhu. Firma, ktorá škrtá na marketingu sa dlho
neudrží.
Výraznejší marketing neznamená nutne
zvyšovanie marketingových rozpočtov. Skôr je potrebné zvýšiť objem času, ktorý firma venuje komunikácii
so zákazníkmi. Sústrediť sa na lacné a
efektívne prostriedky na informovanie zákazníkov. Vypustiť rôzne tlačené
propagačné materiály – napríklad letáky, a reklamný rozpočet z menej
efektívnych prostriedkov takmer celý presunúť
na internet.
Kríza však zároveň umožňuje nový pohľad na
podnikanie, dáva šancu uvedomiť si, kde sa dá ešte zapracovať a kde sú rezervy,
ktoré treba efektívnejšie využiť.
Kríza ukázala, že vo firme treba zjednotiť
sily a snažiť sa nastaviť procesy tak, aby firma skutočne fungovala ako jeden
celok, jeden organizmus s jasným cieľom - uspokojiť dlhodobých zákazníkov a
získať nových.
Poučením z krízy je, že aj keď vo firme všetko
funguje dobre, je užitočné sa aspoň niekoľkokrát do roka zastaviť a prehodnotiť
procesy, internú štruktúru, náklady aj marketingové aktivity. Každá firma dokáže fungovať efektívnejšie a
s menšími výdavkami, ako sa na prvý pohľad môže zdať a môže dosahovať rovnaké
alebo aj lepšie výsledky.
Šrotovné skutočnosťou
5. 3. 2009
Príspevok na kúpu nového auta pri zošrotovaní starého bude skutočnosťou už od pondelka. Vláda včera rozhodla o jednej z alternatív. Výška šrotovného bude 1 000 €, ak predajcovia prispejú 500 €, štát priloží ešte ďalších 500 €. Cenová hranica nového auta za zdvihla na 25 000 €.
Nárok na dotáciu bude mať fyzická osoba alebo
firma, ktorá vlastní auto vyrobené pred 31. decembrom 1999 a na Slovensku bolo
zaregistrované do konca minulého roka. Keď majiteľ nechá takéto auto zošrotovať
u autorizovaného spracovateľa a vyradí ho z evidencie, môže si u predajcu
žiadať štátnu zľavu. Predajca o jej preplatenie požiada rezort hospodárstva.
Ropy je veľa, nemá ju kto kupovať
5. 3. 2009
Ropné tankery ešte pred rokom brázdili more sem a tam. Teraz sa pohupujú na pobreží a posádky natierajú paluby. Sú plné čierneho zlata, ale nemajú kam plávať.
Stalo sa to, čo nikto nečakal. Dopyt po rope
prudko klesá, obchodníci ju majú nakúpenú, ale nechcú predávať, pretože cena je
príliš nízka. Preto vyčkávajú. Túto hru so zásobami obchodníci hrávajú bežne.
Lenže teraz sa ceny ropy prepadávajú až príliš rýchlo. Okrem toho uloženie nákladu v tankeri nie je lacná
záležitosť. Zarábajú na ňom lodiari, ktorí od minulého roka už zdvihli poplatky
trikrát a teraz si účtujú 75 000 dolárov (59 497,50 €) na loď a deň.
Analytici ako vždy ponúkajú dva scenáre, čo sa
bude diať ďalej. Podľa prvého by producenti mohli zastaviť ťažbu a nechať trh
vyhladovať. Podľa druhého naopak trh poslať ku dnu tak, že tí, ktorí majú
priveľké zásoby, už nebudú môcť čakať dlhšie a začnú predávať pod cenu.
Pravdepodobnejší je druhý scenár, pretože zima sa končí a ropa či plyn na
vykurovanie nie sú potrebné. V dôsledku krízy zároveň klesla aj spotreba
pohonných hmôt.
Šrotovné bude maximálne 2 000 €
4. 3. 2009
Vláda rozhodla, že minimálna výška príspevku na nákup nového automobilu pri zošrotovaní starého, teda takzvané šrotovné, by predstavovala 1 000 €. Ak by sa však predajca rozhodol spolupodieľať ďalšími 500 eurami, štát by pridal ešte 500 €.
Celkovo by tak mohol
kupujúci s participáciou predajcu získať po zošrotovaní svojho starého auta
nové so zľavou 2 000 €. Maximálna cena automobilu, ktorý si s podporou štátu alebo aj predajcu možno
vrátane DPH takto zaobstarať je stanovená na 25 000 €.
Šrotovné by sa do praxe
mohlo podľa ministra Jahnátka uviesť už na budúci týždeň. Nové opatrenie o
šrotovnom bude súčasťou dodatku k výnosu ministerstva hospodárstva o dotáciách.
Kupujúci by mali o sumu
šrotovného platiť menej, predajcovia si preplatenie budú uplatňovať na
ministerstve hospodárstva.
Na šrotovné vláda
vyčlenila 33 miliónov €. Podpora pri kúpe nového auta a zošrotovaní starého by
sa mala vyplácať do vyčerpania tejto sumy.