Globálny automobilový priemysel oslabuje
26. 8. 2024
Poukazuje na to nová štúdia. Celkové tržby všetkých skupín vzrástli o 3,7%, ale prevádzkový zisk klesol o 7,8%. Výrobcovia v Nemecku zaznamenali v prvej polovici roka opäť pokles zisku. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA, ktorá sa odvolala na novú štúdiu audítorskej a poradenskej spoločnosti EY. Nemecké automobilové giganty Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz od januára do júna 2024 spoločne dosiahli zisk pred úrokmi a zdanením (EBIT) vo výške 25,9 miliardy eur, čo v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka predstavuje pokles o 18 %. Spoločnosť EY na účely analýzy vyhodnotila finančné údaje 16 najväčších výrobcov automobilov na svete. Hoci tržby všetkých skupín v prvom polroku celkovo vzrástli o 3,7 % na viac ako jeden bilión eur, prevádzkový zisk bol o 7,8 % nižší ako v predchádzajúcom roku a dosiahol 80,4 miliardy eur.
Na druhej strane sa darilo najmä automobilkám z Japonska, ktoré zaznamenali nárast zisku o 37,1 % pri 14,2-percentnom náraste tržieb. To podľa EY odráža najmä pokračujúce znehodnocovanie jenu, vďaka čomu sú japonské výrobky v zahraničí lacnejšie.
Rast japonských výrobcov v dôsledku menových vplyvov zakryl celkovo náročnejšiu situáciu v globálnom automobilovom priemysle, upozornil analytik Constantin Gall z EY. Výrobcovia budú čeliť rastúcemu tlaku na zisky v dôsledku vysokých investícií do elektromobility, problémov s dodávkami komponentov, zmien modelov a zľavových kampaní, čo povedie k rozsiahlym opatreniam v oblasti znižovania nákladov, priblížil Gall.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Straty sú enormné, priznáva šéf železníc
9. 6. 2020
„Ak máme len vedieť, koľko dostaneme financií na rok, tak sa o strategickom rozvoji nemôžeme baviť,“ hovorí v rozhovore pre HN generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký.
Už sa obnovila bezplatná preprava pre študentov. Nebude sa v blízkej budúcnosti zvažovať spoplatnenie?
Treba si pozrieť fakty a čísla. Pred zavedením bezplatnej dopravy v roku 2014 sme evidovali ročne 47 miliónov cestujúcich. Vlaňajšok sme uzavreli s číslom 77 miliónov. Väčší počet klientov nám umožňuje pridávať nové vlaky, čo pre nich zároveň znamená hustejší takt. Bezplatných cestujúcich pokladám za benefit štátu, ktorý sa týmto rozhodol podporiť mobilitu na pritiahnutie zákazníkov. Ich nárast nám priniesol omnoho vyššie tržby. Bezplatní sú len malou časťou skladačky podieľajúcej sa na tomto vzostupe.
Pandémia má vplyv aj na ceny nehnuteľností
9. 6. 2020
Ponukové ceny nehnuteľností si stále držia úroveň. No tie realizačné v apríli zaznamenali ľahké znižovanie. Kríza už poznačila aj ceny nehnuteľností. Svedčia o tom najnovšie dáta, ktoré zverejnila Národná banka Slovenska.
Tie ukazujú, že ľudia reálne kupovali bývanie v apríli o niečo lacnejšie ako v mesiacoch predtým. Predávajúci sa však snažili cenu napriek nižšiemu dopytu udržať. Keď si dnes pozriete inzertné portály, zmeny v cenách oproti minulému obdobiu pravdepodobne nezaregistrujete. Ponukové ceny si stále držia úroveň. Ťažko však zistíte sumy, za ktoré sa dané nehnuteľnosti v skutočnosti predali, čiže takzvané realizačné ceny. A tie v apríli zaznamenali ľahké znižovanie.
Obchody v nedeľu zatvorené
9. 6. 2020
Od vypuknutia koronakrízy ostali obchody v nedeľu zatvorené. Ide o dočasné opatrenie – nedeľa bola označená za sanitárny deň, kedy majú prejsť priestory obchodov dezinfekciou a čistením. S koncom špeciálneho stavu, v ktorom sa momentálne kvôli šíreniu koronavírusu nachádzame, by sa mali obchody v nedeľu opätovne otvoriť.
Začínajú však silnieť hlasy za to, aby obchody zostali v nedeľu zatvorené už natrvalo. Toto riešenie presadzujú aj viacerí koaliční politici. Iní na druhú stranu varujú pred vážnymi dopadmi pre už teraz oslabenú ekonomiku. Na základe zverejnených prieskumov verejnej mienky sa zdá, že za to, aby sa v nedeľu nakupovať nechodilo, je aj väčšina spoločnosti. Ako to však v skutočnosti je, a aké by boli reálne ekonomické dopady budú odborníci diskutovať na online konferencii s názvom „Aký bude účet za nedeľný zákaz predaja“ už v utorok 9. júna 2020 od desiatej hodiny dopoludnia.
Najvýraznejší prepad od znovuzjednotenia
8. 6. 2020
Priemyselná výroba v Nemecku v apríli kvôli koronavírusovej pandémii zaznamenala rekordný prepad. V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom klesla o 17,9 percenta, v medziročnom porovnaní potom o 25,3 percenta.
To bol najvýraznejší prepad od znovuzjednotenia krajiny v januári 1991, kedy sa tieto údaje za celé Nemecko začali znova sledovať. Oznámil to dnes spolkový štatistický úrad. Aprílový prepad je výraznejší, než čakali analytici. Tí ho v ankete agentúry Reuters odhadovali na 16 percent.