Globálny automobilový priemysel oslabuje
26. 8. 2024
Poukazuje na to nová štúdia. Celkové tržby všetkých skupín vzrástli o 3,7%, ale prevádzkový zisk klesol o 7,8%. Výrobcovia v Nemecku zaznamenali v prvej polovici roka opäť pokles zisku. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA, ktorá sa odvolala na novú štúdiu audítorskej a poradenskej spoločnosti EY. Nemecké automobilové giganty Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz od januára do júna 2024 spoločne dosiahli zisk pred úrokmi a zdanením (EBIT) vo výške 25,9 miliardy eur, čo v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka predstavuje pokles o 18 %. Spoločnosť EY na účely analýzy vyhodnotila finančné údaje 16 najväčších výrobcov automobilov na svete. Hoci tržby všetkých skupín v prvom polroku celkovo vzrástli o 3,7 % na viac ako jeden bilión eur, prevádzkový zisk bol o 7,8 % nižší ako v predchádzajúcom roku a dosiahol 80,4 miliardy eur.
Na druhej strane sa darilo najmä automobilkám z Japonska, ktoré zaznamenali nárast zisku o 37,1 % pri 14,2-percentnom náraste tržieb. To podľa EY odráža najmä pokračujúce znehodnocovanie jenu, vďaka čomu sú japonské výrobky v zahraničí lacnejšie.
Rast japonských výrobcov v dôsledku menových vplyvov zakryl celkovo náročnejšiu situáciu v globálnom automobilovom priemysle, upozornil analytik Constantin Gall z EY. Výrobcovia budú čeliť rastúcemu tlaku na zisky v dôsledku vysokých investícií do elektromobility, problémov s dodávkami komponentov, zmien modelov a zľavových kampaní, čo povedie k rozsiahlym opatreniam v oblasti znižovania nákladov, priblížil Gall.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Korektúry v ďalšom šrotovnom
31. 3. 2009
Štát dá do šrotovného ďalší balík peňazí. Po dnešnom rokovaní Rady pre hospodársku krízu to oznámil predseda vlády. Dodal, že väčšina členov rady ohodnotila toto opatrenie ako významné a odporučila v ňom pokračovať.
K určitým korektúram, ktoré sa môžu týkať ceny
kupovaného nového vozidla, alebo veku starého vozidla, pri ktorého zošrotovaní
bude možné o podporu požiadať, však dôjde. O konkrétnych podmienkach nového
balíka šrotovného, aj o celkovej sume, ktorú štát poskytne, budú ešte rokovať
experti a ministri financií a hospodárstva. Podľa premiéra by druhý balík mal
byť zároveň posledným. Šrotovné podľa nových podmienok by sa mohlo začať
vyplácať už na budúci týždeň.
Prostriedky na zatepľovanie domov a bytov
31. 3. 2009
Rada pre hospodársku krízu sa venovala aj problematike zatepľovania. Členovia rady sa dohodli, že o vyčlenení konkrétnej výšky prostriedkov na zatepľovanie sa rozhodne na ďalšom rokovaní.
Premiér oznámil, že rada je pripravená rozhodnúť o zvýšení
objemu finančných prostriedkov, ktoré sú v Štátnom fonde rozvoja bývania. Vyčlenené prostriedky by mali uspokojiť
všetky požiadavky, ktoré na fond v súčasnosti sú. Premiér zároveň oznámil, že
rada v ďalšom období nebude prijímať
opatrenia, ktoré by zvyšovali deficit štátneho rozpočtu.
Správca ciest zodpovedá za jamy na ceste i za škodu na aute
30. 3. 2009
Nabehli ste autom na výtlk a poškodili ste si pnemumatiku alebo podvozok? Určite nie ste tento rok ani prvý ani posledný. Najmä počas prvých jarných týždňov si treba dávať pozor.
Ak sa
jame predsa len nevyhnete, za škodu, ktorá sa vám stala, je zodpovedný
správca cesty. Pri cestách druhej a tretej
triedy je ním krajská samospráva, pri cestách prvej triedy Slovenská správa
ciest, v prípade diaľnic Národná diaľničná spoločnosť a obec, ak sa vám to
stane za jej označením.
K peniazom sa ľahšie dostanete v prípade,
že máte uzavretú havarijnú poistku.
Poisťovňu by ste mali volať kvôli obhliadke.
Poisťovňa škodu nahradí a následne ju
bude vymáhať od správcu. Ak nemáte havarijnú poistku, o odškodnenie žiadajte
sami. Výsledok by mal byť taký istý. Poškodený, aj keď má uzatvorené iba povinné zmluvné poistenie, má
nárok na odškodnenie vo výške škody, aká mu bola spôsobená a danie motorového
vozidla do pôvodného stavu.
V oboch prípadoch by mal poškodený dostať
náhradu v plnej výške. Poškodený je však povinný dostatočne preukázať príčinu
vzniku škody, ako aj jej výšku. Pre tento účel je nevyhnutné škodu, ktorá
vznikla, zdokumentovať.
Ak pri vymáhaní peňazí budú chýbať dôkazy,
škodu vám nikto nepreplatí. Správca komunikácie sa zodpovednosti zbaví v
prípade, ak preukáže, že nebolo v medziach jeho možností tieto chyby odstrániť,
ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.
Slovensko najmenej rizikové
27. 3. 2009
V porovnaní s ostatnými krajinami strednej a východnej Európy (SVE) je Slovensko vnímané pri hodnotení dopadov hospodárskej krízy ako jedna z najmenej rizikových krajín.
Konštatuje sa to v analýze Inštitútu
finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií SR. Slovensko toto
hodnotenie získalo na základe nízkej zadĺženosti obyvateľstva, stabilnému
makroekonomickému prostrediu a vďaka zavedeniu eura v úvode tohto roka. Pozícia
Slovenska je relatívne stabilná z
pohľadu dopadov nízkeho prílevu kapitálu. Úvery sú bezpečne kryté domácimi
depozitmi. Slovensko v posledných rokoch znižovalo deficit verejných financií a
deficit bežného účtu bol na relatívne udržateľnej úrovni. Podľa inštitútu je Slovensko vnímané
ako jedna z najmenej rizikových krajín
v regióne SVE, aj vďaka vstupu do eurozóny začiatkom roka 2009.