Finančný príspevok na stravovanie
5. 7. 2021
Novela zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov účinná od 1. 3. 2021 priniesla zmeny v stravovaní zamestnancov.
Od marca sa zamestnanci môžu rozhodnúť medzi stravovacou poukážkou (tzv. gastrolístok) a finančným príspevkom na stravovanie, ktorý má byť účelovo viazaný na stravovanie. Znamená to, že zamestnávateľ by namiesto stravného lístku poskytol zamestnancovi priamo peniaze, ak si to zamestnanec zvolí. Zamestnanec je viazaný svojím výberom počas 12 mesiacov odo dňa, ku ktorému sa výber viaže.
Právo výberu sa vzťahuje len na zamestnancov, ktorým zamestnávateľ nezabezpečuje stravovanie vo vlastnom, alebo inom zmluvnom stravovacom zariadení. Takže zamestnávateľ, ktorý nebude zabezpečovať stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa, má od marca 2021 povinnosť umožniť zamestnancom vybrať si medzi zabezpečením stravovania prostredníctvom právnickej alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, formou stravovacej poukážky (gastrolíska) a poskytnutím finančného príspevku na stravovanie.
Za tým účelom je zamestnávateľ povinný upraviť pravidlá, akým spôsobom sa bude realizovať výber zamestnanca, teda bude musieť určiť:
• primeranú lehotu na výber zo strany zamestnanca,
• minimálnu dobu, počas ktorej je zamestnanec viazaný svojím výberom (najviac však 24 mesiacov),
• postup v prípade, že zamestnanec v určenej lehote výber neuskutoční.
Podrobnosti tohto výberu môže zamestnávateľ ustanoviť vo vnútornom predpise.
Suma finančného príspevku na stravovanie je suma, ktorou zamestnávateľ prispieva na stravovanie zamestnancom. Minimálnu a maximálnu výšku finančného príspevku na stravovanie určuje Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“ v príslušnom tvare).
K
(Zdroj: hnonline.sk)
Mestá a obce odmietajú zmeny vo financovaní sociálnych služieb.
1. 4. 2019
Mestá sa stanú finančným tútorom nekontrolovaných požiadaviek, obáva sa ZMOS. Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) odmieta zmeny financovania neverejných poskytovateľov sociálnych služieb z rozpočtov samospráv. K novele zákona z dielne ministerstiev zdravotníctva a práce, ktorá zmeny prináša, preto v rámci medzirezortného pripomienkové konania predložilo svoje výhrady.
Náklady sú nekontrolovateľné, tvrdia mestá. "Nemožno počítať s tým, že mestá a obce sa stanú finančným tútorom nekontrolovaných požiadaviek a nárokov neverejných poskytovateľov sociálnych služieb pri financovaní prevádzkových nákladov ich sociálnych zariadení," zdôrazňuje výkonný podpredseda ZMOS Jozef Turčány. Výšku prevádzkových nákladov neverejných sociálnych zariadení označuje ako nekontrolovateľnú a tvrdí, že je to v rozpore so zákonom. Mestá a obce sú povinné poskytnúť, respektíve zabezpečiť poskytovanie sociálnych služieb pre svojich občanov. "Financovať prevádzkové náklady neverejným poskytovateľom momentálne ukladá zákon obciam a mestám len v tom prípade, ak si sociálnu službu u neverejného poskytovateľa samospráva objedná," priblížil hovorca ZMOS Michal Kaliňák. Paradoxy v novele .Novela zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti a ďalších právnych noriem má podľa ZMOS viaceré legislatívne paradoxy. "Navrhovaný mechanizmus financovania výrazne zvýši príspevok na prevádzku neverejným poskytovateľom, nakoľko sa pri výpočte výšky príspevku nebude brať do úvahy výška platby klienta u neverejného poskytovala, čo znamená, že samospráva paradoxne zo svojich rozpočtov nebude doplácať tým neverejným poskytovateľom, ktorí majú nízke platby klientov, ale tým, ktorých platby sú neúmerne vysoké v porovnaní s platbami v zariadeniach samosprávnych krajoch alebo v obecných zariadeniach," dopĺňa starostka obce Janova Lehota a predsedníčka sociálnej sekcie Rady ZMOS Božena Kováčová. ZMOS tiež poukazuje na to, že návrh novely zákona v doložke vplyvov nepočíta so žiadnymi výdavkami pre mestá a obce v tomto ani v budúcich rokoch. Rovnako, že optimalizácia prevádzky verejných zariadení spojená s účelovou zmenou trvalého pobytu občana do samosprávy, ktorá má vytvorené dobré podmienky na poskytovanie sociálnej služby, by pre túto samosprávu znamenala ďalší finančný trest.
(Zdroj: Ekonomika.sme.sk)
Dôchodkový vek sa zastropuje na 64 rokov. Ekonómovia to nevidia ružovo
1. 4. 2019
Podľa nezávislej Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) dôchodkový strop 64 rokov spôsobí pokles novopriznaných penzií v roku 2066 až o 9,6 percenta. Dôchodkový vek na Slovensku sa ústavne zastropuje na 64 rokov. Ženy majú ísť do dôchodku skôr za výchovu dieťaťa. Parlament schválil vo štvrtok 91 hlasmi návrh ústavného zákona z dielne koaličného Smeru-SD.
Ústavný zákon má nadobudnúť účinnosť od 1. júla tohto roka. Za prijatie hlasovali všetci poslanci Smeru-SD, SNS, celý klub ĽSNS, traja poslanci Mosta-Híd, a to Elemér Jakab, Peter Vörös, Ladislav Balódi, hnutie Sme rodina a päť nezaradených poslancov Alena Bašistová, Peter Marček, Juraj Kolesár, Martina Šimkovičová a Rastislav Holúbek. Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, názory neboli jednotné ani v koalícii. Do Ústavy SR sa dostane formulácia, že "vek potrebný na vznik nároku na primerané hmotné zabezpečenie v starobe nesmie presiahnuť 64 rokov". Ženy však budú môcť ísť do dôchodku skôr, a to za výchovu dieťaťa. Tento návrh predložila v pléne parlamentu poslankyňa Jana Vaľová (Smer-SD). Ženám, ktoré vychovali jedno dieťa, bude znížený vek odchodu do dôchodku o šesť mesiacov. Matky, ktoré vychovali dve deti, budú odchádzať do dôchodku o jeden rok skôr a ženy s troma a viac deťmi by mali byť zvýhodnené o rok a pol. „Týmto sa vyjadruje ústavná podpora plnohodnotnej výchove detí ako fundamentálnemu predpokladu pozitívneho demografického vývoja,“ uvádza sa v schválenom pozmeňujúcom návrhu. Podrobnosti o uvedených právach, vrátane definície výchovy dieťaťa, aby boli splnené podmienky pre zníženie hornej hranice dôchodkového veku, ustanoví zákon o sociálnom poistení. Okrem zastropovania veku odchodu do dôchodku bude Ústavou SR garantované aj ustanovenie o minimálnej mzde. "Každý zamestnanec má právo, aby jeho odmena za vykonanú prácu nebola nižšia ako minimálna mzda," definuje návrh s tým, že podrobnosti o úprave minimálnej mzdy ustanoví tiež zákon. Ústavne tiež budú zakotvené základné piliere dôchodkového zabezpečenia. "Primerané hmotné zabezpečenie v starobe sa vykonáva prostredníctvom priebežne financovaného dôchodkového systému a systému starobného dôchodkového sporenia. Štát podporuje dobrovoľné sporenie na dôchodok," uvádza sa v schválenom návrhu ústavného zákona. Ekonónovia už dlhšiu dobu upozorňovali, že takéto radikálne opatrenie v penziách bude mať veľmi negatívne dopady. Podľa nezávislej Rady pre rozpočtovú zodpovednosť dôchodkový strop 64 rokov spôsobí pokles novopriznaných penzií v roku 2066 až o 9,6 percenta. Okrem iného by sa malo aj zhoršiť verejné hospodárenie. Dlh Slovenska by sa mohol v priebehu 50 rokov vyšplhať až na takmer 132 percent hrubého domáceho produktu. To by znamenalo pri súčasnej výške HDP, že namiesto 8100 eur, ktoré dlhuje cez záväzky vlády každý vrátane batoliat a dôchodcov, by bol dlh v prepočte na hlavu okolo 20-tisíc eur.
Zdravotníctvu chýbajú peniaze
28. 3. 2019
Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská (nominantka Smeru-SD) verí, že Ministerstvo financií (MF) SR nenechá slovenské nemocnice padnúť. Oba rezorty aktuálne rokujú o potrebe dofinancovania slovenského zdravotníctva. Šéfka rezortu zdravotníctva to potvrdila pre TASR.
"Avizovala som, že rokujeme s ministerstvom financií v oblasti dofinancovania zdravotníctva. Rozpočet na rok 2019 nepočítal s rekreačnými poukazmi, na ktoré zamestnanci v našich zdravotníckych zariadeniach majú nárok. Sú im poskytnuté, avšak musíme dofinancovať náš rezort," uviedla. Podľa Kalavskej poukazy veľkým problémom nie sú. Rekreačné poukazy, na ktoré má veľká časť zdravotníckych pracovníkov nárok od januára, v súčasnosti nemocnica vyplatí podľa ministerky na vrub iných výdavkov. Oba rezorty o presnej sume ešte diskutujú. Na chýbajúce peniaze upozornila aj Asociácia nemocníc Slovenska (ANS). "Výsledkom všetkých predchádzajúcich rokovaní ANS so zdravotnými poisťovňami o zohľadnení finančných požiadaviek na pokrytie zákonných nárokov na rok 2019 pre nemocnice združené v ANS je, že napriek skutočnosti, že máme rôzne typy ponúk, ako vykryť sociálny balíček a rekreačné poukazy, ostáva nedoriešený spoločný menovateľ, a to je potreba dofinancovania rezortu," informoval o tom riaditeľ Kancelárie ANS Miroslav Valaštík.
Pripravované zmeny v stavebnom zákone
27. 3. 2019
Cieľom návrhu, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, je zabezpečiť, aby stavby slúžiace na plnenie úloh troch najvyšších ústavných činiteľov Slovenskej republiky boli považované za stavby pre bezpečnosť štátu.
Vzhľadom na skutočnosť, že v objektoch slúžiacich na plnenie úloh prezidenta Slovenskej republiky, predsedu Národnej rady Slovenskej republiky alebo predsedu vlády Slovenskej republiky je nevyhnutné dodržiavať prísne režimové opatrenia, je dôvodné, aby aj pri konaniach podľa stavebného zákona boli v súvislosti s týmito stavbami dodržiavané osobitné opatrenia.
S prihliadnutím na to, že ústredným orgánom štátnej správy pre ochranu ústavného zriadenia ako aj bezpečnosti osôb a majetku je Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, zahrnutím stavieb slúžiacich na plnenie úloh prezidenta Slovenskej republiky, predsedu Národnej rady Slovenskej republiky alebo predsedu vlády Slovenskej republiky pod pojem „stavby pre bezpečnosť štátu“ sa docieli, aby pôsobnosť stavebného úradu pre tieto stavby vykonávalo Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.