Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Energetická kríza predraží byty. Zmenu prinesú protikrízové superzelené riešenia

3. 3. 2023 Nový Istropolis v bratislavskom Novom Meste sľubuje viac ekológie. Plánuje využiť fotovoltické panely a zelenú strechu a počíta sa napríklad aj so záložnými batériami. Tieto štandardy okrem iného od developera vyžadovala mestská časť. Nie je to ojedinelý prípad. Zelené technológie sľubujú viaceré novostavby v hlavnom meste. Na prvý pohľad síce pre niekoho znejú futuristicky, no vzhľadom na dosahy energetickej krízy môžu byť v budúcnosti univerzálnou povinnosťou. Brusel sa v reakcii na vojnu na Ukrajine a krízu s energiami chystá sprísniť normy. A to vo vzťahu k novým aj existujúcim budovám.
Ešte v polovici februára prijal Európsky parlament nové opatrenia na zvýšenie miery renovácie s cieľom zníženia spotreby energie a emisií skleníkových plynov. Podľa nich by všetky stavby v Európe mali do roku 2033 na stupnici od A po F dosiahnuť minimálny stupeň energetickej účinnosti D. Do roku 2050 si parlament opatreniami sľubuje, že získa klimaticky neutrálnu Európu. Nové pravidlá sa nebudú vzťahovať na pamiatky a krajiny Únie sa môžu samy rozhodnúť, či z hodnotenia vylúčia aj budov...
B
(Zdroj: hnonline.sk)

Pokles výroby na Slovensku

10. 3. 2009 Štatistici taký vysoký pokles priemyselnej výroby na Slovensku, aký bol v januári toho roku, nezaznamenali od roku 1999.
Postihnuté sú všetky odvetvia priemyslu s výnimkou dodávok energií. Najvýraznejší pokles zaznamenala výroba dopravných prostriedkov.  V januári sa výrazne znížila aj stavebná produkcia.
Rovnaký vývoj dát za priemysel sa očakáva aj vo februári. K čiastočnému zlepšeniu dopytu môže dôjsť pri automobiloch vďaka šrotovnému.
Pre priemysel je kľúčové, aby sa zlepšila situácia v západnej Európe. Vládnymi výdavkami sa ekonomika dá krátkodobo povzbudiť, no ich cena v podobe dlhu bude podľa niektorých analytikov veľká.
Oproti očakávanim analytikov došlo k vyššiemu prepadu stavebnej výroby. To len potvrdzuje vážnosť situácie, do ktorej sa slovenská ekonomika dostáva.
(Zdroj: SME)

Rada na prekonanie krízy

9. 3. 2009 Jeden z troch najúspešnejších predajcov 20. storočia, Mexičan Sergio Zyman, radí firmám počas krízy zmeniť marketing.

Ak vo firme stagnuje marketing, stagnuje všetko. Mnohé firmy podcenili realitu a tešili sa z toho, že umelo rástli. To však nemôže byť donekonečna. Bohužiaľ, mnohé to zistili až teraz, v čase krízy.
Pravidlo jedna - neuvádzať nové,  ale venovať sa starým
Problémom spoločností je, že zvyšujú tlak na spotrebiteľov, aby kupovali ich výrobky. To je zlé. Firmy pri dnešnej obrovskej konkurencii na trhu musia nechať slobodnú voľbu  na spotrebiteľovi. Musia sa naučiť ako čeliť rizikám a modernizovať svoje produkty. Nie uvádzať nové, ale venovať sa starým. To súvisí aj s vnútorným rastom firmy a so základmi, na ktorých je firma vybudovaná. Zlepšovať treba to, na čo je zákazník zvyknutý a s čím je spokojný.
Pravidlo dva - mať strategický plán ale sústavne analyzovať nové možnosti
V súčasnosti má až 30 % firiem nadbytočnú ponuku. V minulosti prevládajúci  trend, že ponuka bola nižšia ako dopyt, umožňoval dvíhať ceny a vyrábať aj zbytočné produkty. Dnes je to presne naopak. Ponuka je príliš vysoká, kým dopyt takmer žiadny. To je cena, ktorú firmy zaplatili za to, že sa koncentrovali na krátkodobé ciele, ktoré im mali priniesť zisky v krátkom čase.
Pravidlo tri - starý produkt meniť vtedy, keď nespĺňa svoj účel
V biznise nejde za každú cenu o boj v kreativite.  Nové nápady nemusia vždy byť tie najlepšie. Minimálne je to vždy finančne náročnejšie ako modernizácia staršieho produktu. Ak je spotrebiteľ spokojný so zabehnutým produktom, nie je dôvod  meniť ho a uvádzať nový.  Meniť produkt treba len  v tom prípade, ak by starý nespĺňal svoj účel. Inovácia v inom prípade nefunguje.
Čo robiť v čase krízy
Premyslieť si ciele a zrealizovať ich skôr, ako konkurencia. Každá firma si musí urobiť analýzu, pre akú časť trhu sú jej produkty určené a zamerať sa na to, aby ich na už existujúcom trhu spotrebitelia kupovali za aktuálnu cenu. To, čo môže firmu v súčasnom období zničiť, je účasť na novom trhu. Kríza nie je vhodný čas, kedy presviedčať spotrebiteľov, aby kupovali práve naše produkty a za naše ceny.
Väčšiu šancu na prežitie majú firmy, ktoré sa orientujú na malé trhy.
Ako pozdvihnúť predaj
Pochopiť, čo zákazníci i koneční spotrebitelia skutočne chcú a čo skutočne potrebujú. Veľmi dôležité je nejakým spôsobom oddeliť a odlíšiť sa od ponuky svojich najväčších konkurentov. Keď sa tieto potreby spoja, stane sa firma  pre svojich spotrebiteľov výnimočná.
Vyhráva ten, kto včas a správne demonštruje svojim zákazníkom to, ako používať produkty a dokáže ich  vo väčšej miere predávať konečným spotrebiteľom.
(Zdroj: HNONLINE)

Štátna zľava na kúpu nového auta zabrala

9. 3. 2009 Pomoc štátu sa už odzrkadľuje aj v praxi. Odkedy vláda rozhodla o šrotovnom, predajcovia zaznamenali takmer dvestopercentný nárast návštevnosti. V niektorých predajniach si vďaka šrotovnému začali klienti dokonca nové autá už aj objednávať.
Podľa predajcov zatiaľ nie je  technicky úplne doriešené preukazovanie likvidácie starého auta. Obávajú sa, že niektorí kupujúci  môžu doklad o zošrotovaní starého auta sfalšovať, na čo by neskôr doplatil predajca. Dotiahnutie technických detailov by sa malo uskutočniťzajtra.
Rada pre záujemcov o kúpu  nového auta s príspevkom
- overte si, či staré auto spĺňa podmienky
- odhláste staré auto z evidencie
- zájdite s ním do šrotovne a vypýtajte si doklad o likvidácii
- tento doklad predložte pri kúpe nového auta
- distribútor auto predá za cenu zníženú o 1 000  alebo 2 000 €
- preplatenie 1 000 alebo 1 500 € si bude distribútor následne nárokovať od štátu
Podmienky, ktoré musí spĺňať auto na zošrotovanie pre príspevok
- auto bolo vyrobené pred 1. januárom 1999
- auto bolo zaregistrované najneskôr 31. decembra 2008 na meno žiadateľa o príspevok
- auto sa musí dať identifikovať podľa čísla karosérie
Príspevok sa vzťahuje na kúpu  nových áut, ktoré
- nemajú  najazdených viac ako 6 000 kilometrov
- neboli uvedené do prevádzky pred viac ako polrokom
- nestoja viac ako 25 000 eur
(Zdroj: HNONLINE)

Flexibilita je jeden z najdôležitejších výkonných parametrov firmy

6. 3. 2009 Presviedčajú sa o tom firmy, ktoré posielajú ľudí domov, oznamujú nútené dovolenky, či zaraďujú sa do kolónky bankrot. A to aj napriek tomu, že ich konkurenti si svoju pozíciu obhajujú.
Odpoveď sa nachádza priamo v konkrétnych firmách. Tie, ktoré sa dokázali prispôsobiť trhu,
súčasné turbulencie prežívajú znateľne jednoduchšie. Flexibilita je totiž jeden z najdôležitejších výkonných parametrov firmy.
Prispôsobivosť podniku sa začína pri  pozornom sledovaní potrieb zákazníkov. Tí sú známi svojovou premenlivosťou a zároveň netrpezlivosťou. V súboji o zákazníkov vyhráva ten, kto je schopný im dodať to, čo chcú, rýchlejšie ako konkurencia. Zároveň získava lepší cash-flow, pretože skôr dostane peniaze.
Firmy sa neustále predháňajú uvádzaním noviniek na trhu. Otázkou však je, ako často meniť produktové portfólio. Každý produkt má svoju životnú krivku - od fázy zrodu, až po fázu zániku. Fáza zániku je charakteristická tým, že produkt stráca štatút výnimočnosti, robia ho všetci a za nízke ceny, celá konkurenčná súťaž je tak iba o nákladoch.
Treba zobrať do úvahy, že meniť a inovovať produkty treba v dostatočnom predstihu pred týmto posledným štádiom.
Flexibilita firmy je podmienená
Podpornými vplyvmi
- neustálym mapovaním potrieb zákazníkov
- rýchlym a lacným reagovaním na požiadavky klientov
- diverzifikovaním portfólia služieb a produktov
- dosiahnutím flexibility logistického a výrobného reťazca
- schopnosťou kooperácie
- zlepšovaním plánovania
- skracovaním rozhodovacích procesov
- znižovaním administratívnej záťaže a byrokracie
- schopnosťou reagovať na fluktuáciu v dopyte
- schopnosťou inovovať
Obmedzujúcimi vplyvmi
- investíciami do zariadení, ktorým chýba "pružnosť"
- výrobou vo veľkých dávkach
- priebehom zákazky cez množstvo procesov, v ktorých sa nachádza veľa plytvania
- predimenzovanými kapacitami
- vysokými fixnými nákladmi
- nevhodnými technológiami
- zlým nastavením organizačných konceptov
- nedostatkom strategickej flexibility
(Zdroj: HNONLINE)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Stanislava
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner