Energetická kríza predraží byty. Zmenu prinesú protikrízové superzelené riešenia
3. 3. 2023
Nový Istropolis v bratislavskom Novom Meste sľubuje viac ekológie. Plánuje využiť fotovoltické panely a zelenú strechu a počíta sa napríklad aj so záložnými batériami. Tieto štandardy okrem iného od developera vyžadovala mestská časť. Nie je to ojedinelý prípad. Zelené technológie sľubujú viaceré novostavby v hlavnom meste. Na prvý pohľad síce pre niekoho znejú futuristicky, no vzhľadom na dosahy energetickej krízy môžu byť v budúcnosti univerzálnou povinnosťou. Brusel sa v reakcii na vojnu na Ukrajine a krízu s energiami chystá sprísniť normy. A to vo vzťahu k novým aj existujúcim budovám.
Ešte v polovici februára prijal Európsky parlament nové opatrenia na zvýšenie miery renovácie s cieľom zníženia spotreby energie a emisií skleníkových plynov. Podľa nich by všetky stavby v Európe mali do roku 2033 na stupnici od A po F dosiahnuť minimálny stupeň energetickej účinnosti D. Do roku 2050 si parlament opatreniami sľubuje, že získa klimaticky neutrálnu Európu. Nové pravidlá sa nebudú vzťahovať na pamiatky a krajiny Únie sa môžu samy rozhodnúť, či z hodnotenia vylúčia aj budov...
B
(Zdroj: hnonline.sk)
Od 1. marca sa mýto na cestách prvej triedy spustí opäť
28. 2. 2010
Mýto vláda zastavila na vyše 1 400 kilometroch ciest prvej triedy ešte v polovici januára. Stop plateniu pôvodne mal trvať do konca januára, kým sa podrobnejšie rozdelia mýtne úseky a neodstránia nepresnosti vo faktúrach. Premiér spustenie mýta vo februári druhý raz odložil, bez spresnenia termínu, kedy sa znova bude platiť na všetkých pôvodne odsúhlasených cestách. Približne šesť týždňov tak vodiči po hlavných cestách jazdili zadarmo.
Od marca si nákladné autá znova naostro otestujú mýto s novými pravidlami. Protimýtny tlmiaci balíček vlády však zaviedol pravidlo neplatenia posledného úseku. Autá nebudú platiť za úsek, ktorý neprejdú celý od začiatku až do konca. Je to reakcia na januárové protesty malých dopravcov.
Od marca si vodiči už vyskúšajú aj podrobnejšie členenie úsekov, najmä tam, kde neboli zohľadnené odbočky. Pôvodných osemstopäťdesiat úsekov sa rozrástlo na vyše tisíc. Podľa ministerstva dopravy sa tak odstránila prax, keď sa mýto platilo aj za neprejazdené kilometre.
Českým firmám utekajú dlžníci
25. 2. 2010
Svoju negatívnu skúsenosť s novým insolvenčným zákonom hlási čoraz viac českých firiem. Dlžníci utekajú a mnohí využívajú možnosť predať zadlžený podnik aj počas insolvenčného konania. Jeden z odborníkov na insolvenčné právo vyhlásil, že pokiaľ v krátkom čase dôjde k viacnásobnému predaju firmy, skutočný majiteľ alebo konateľ sa horšie vyhľadáva a vlastnícka štruktúra sa úspešne zahmlieva.
Podľa právnikov, ktorých oslovil internetový denník E15 sa to deje v desiatkach prípadov. Vo väčšom rozsahu sa tak vracia prax nastrčených majiteľov, takzvaných bielych koní.
Poškodené firmy môžu síce podať trestné oznámenie, ale aby sa na súde presadili, museli by dokázať, že išlo o trestný čin, teda úmysel konateľa alebo vlastníka poškodiť veriteľa. To je podľa právnikov veľmi zložité, ba až nemožné.
Predaj firmy nastrčenému kupcovi nie je v Česku novým javom. Firma v konkurze sa v Česku dala predať už aj v minulosti. Rastúci počet firemných bankrotov a alarmujúca nedobytnosť pohľadávok však vytvárajú problém, ktorý môže ohroziť desiatky firiem, pokiaľ je s pohľadávkami spojená ich existencia.
Od leta 2009 platí v Česku novela insolvenčného zákona. Skúsenosti popredných advokátskych kancelárií, ktoré sa špecializujú na konkurzné právo ukazujú, že správcovia často nemajú záujem po niekoľkonásobnej zmene majiteľa firmy konať. Prípadom buď nerozumejú, alebo nechcú strácať čas prenikaním do právnického uzla, ktorý sa im napokon nemusí podariť rozmotať. Poškodené firmy zase nemajú financie, aby si najali špičkových právnikov, ktorí by vinníkov pohnali k trestnej zodpovednosti.
Kým v roku 2008 sa dostalo v Česku do bankrotu 2913 firiem, vlani ich už bolo 4570. Počet prípadov nesolventnosti zvyšuje hospodárska kríza aj v západnej Európe a v Spojených štátoch.
Návratná finančná výpomoc Cargu
25. 2. 2010
Súkromné koľajové firmy vyhlásili vojnu štátnej Železničnej spoločnosti Cargo. Rezorty financií a dopravy však tvrdia, že by nikdy nepodporili nedovolenú štátnu pomoc a už vôbec nie znevýhodňovanie konkurencie.
Návratná finančná výpomoc bola podľa vlády poskytnutá v súlade s pravidlami Európskej únie. A svoje rozhodnutie vláda považuje za správne.
Rezort dopravy túto pôžičku presadil, aby v železničných firmách zamedzil prepúšťaniu. Podľa šéfa rezortu by totiž štát na železničiarov doplácal, aj keby ich prepustil - cez príspevky v nezamestnanosti. Minister počíta s tým, že firmy budú od budúceho roka opäť v zisku a
Prognózy hovoria o oživení slovenskej ekonomiky
25. 2. 2010
Po vlaňajšom prepade o 4,7 % predpovedajú analytici aj aktuálne oficiálne prognózy Ministerstva financií SR a NBS oživenie ekonomiky. Podľa ministerstva vzrastie tento rok hospodárstvo Slovenska o 2,8 % a podľa NBS až o 3,1 %.
Hrubý domáci produkt podľa nedávneho rýchleho odhadu Štatistického úradu v štvrtom kvartáli 2009 medziročne klesol o 2,7 %, v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom však vzrástol o 2 %. Slovenské hospodárstvo sa za celý minulý rok prepadlo o 4,7 %.
Vývoj slovenskej ekonomiky bol podľa NBS v poslednom vlaňajšom štvrťroku mierne pozitívnejší v porovnaní s očakávaniami. Oficiálne prognózy mierne prekonal. NBS ešte v decembri predpovedala jej prepad o 4,9 %. Ministerstvo financií čakalo pokles 4,8 %.