Ekonomický pokles nemá vplyv na spotrebný tovar
15. 11. 2019
Sektoru pomáha dostupnosť na internete. Sektor spotrebného tovaru najviac profituje z ochoty nakupovať cez internet a darí sa mu aj počas ekonomického poklesu, aký sme zažili napríklad v rokoch 2009 až 2010. Ako povedal produktový a marketingový špecialista Across Private Investments Igor Gogoľ, celosvetový objem tržieb e-commerce (obchodovanie cez internet, pozn. red.) sa od roku 2014 strojnásobil na viac ako 3,5 mld. USD ročne.
Ani Slováci v tomto trende nezaostávajú. Podľa Slovenskej asociácie e-shopov pretečie takmer každé desiate euro, ktoré minieme na tovary a služby, cez stránky e-shopov. Je to vidieť aj na ich tržbách, ktoré na Slovensku a v Česku rastú každoročne o 15 percent. "V tomto predaji sa výnimočne darí najmä elektronike a módnemu priemyslu. Práve ten zažíva silné časy s medziročným nárastom tržieb až o 40 percent," uviedol Gogoľ. Faktory, akými sú schopnosť lepšie odolávať ekonomickým cyklom a rýchlo sa prispôsobovať novým trendom, podľa Gogoľa dokazujú, že sektor spotrebného tovaru môže byť trhom, kde sa investíciám bude dariť aj v neľahkých časoch. Neznamená to však podľa neho, že necyklické investície sú ochránené pred nervozitou, s ktorou sa v ťažkých časoch investori stretávajú. Preto aj kôš akcií necyklických spoločností zažil v rokoch 2008 až 2009 poklesy. Boli síce výrazne menšie ako všeobecné akciové indexy, ale stále na úrovni 25 percent. Možným riešením pre klienta je podľa Gogoľa konkrétnejší výber „necyklickej“ investície. Sľubných sektorov je viacero. Jeden z mála, ktorý zvyšuje svoje tržby aj v časoch ekonomickej recesie, je časť módneho priemyslu zameraného na predaj oblečenia pre masový segment," skonštatoval Gogoľ. Príkladom úspešného hráča na tomto poli je módna skupina CS Apparel Group, ktorá prevádzkuje dve značky na Slovensku a v Českej republike zamerané na návrh, výrobu a predaj oblečenia. Prvá, známa najmä v Česku, je SAM 73, v segmente „rodinnej módy“ s viac ako 100 kamennými pobočkami. "Investícia do takejto spoločnosti by bola žiarivým príkladom „necyklickej investície“, keďže najlepšie hospodárske výsledky dosiahla práve v rokoch 2008 až 2009," skonštatoval Gogoľ. Skupina neskôr rozšírila svoje portfólio akvizíciou druhej spoločnosti, ktorá je exkluzívnym distribútorom jednej z najviac cenených značiek oblečenia - Under Armour. Pre slabý rozvoj kapitálového trhu a nemožnosť kúpiť si akcie takýchto spoločností, ponúka finančný trh iné riešenie. Možnosť profitovať na úspechu tohto segmentu je podľa Gogoľa zabezpečená prevažne cez emisie vlastných podnikových dlhopisov. "Netreba však zabúdať aj na existujúce riziká, najmä na dôveru, ktorú investor vkladá do spoločnosti, resp. do jej schopnosti vrátiť investovaný kapitál v dohodnutom čase a za dohodnutých podmienok," dodal Gogoľ.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Výpredaje v autobazároch
11. 2. 2009
Predajcovia jazdených áut znižujú ceny až o tridsať percent. Prinútila ich k tomu globálna finančná kríza.
Už vlani predajcovia
museli ceny automobilov zlacňovať v dôsledku prijatia eura. Teraz sa zákazníci môžu začať tešiť na
výrazné zníženie cien starších automobilov v dôsledku prepadu predaja.
Naopak, tí ktorí sa budú usilovať predať svoje niekoľkoročné auto za vysokú cenu
alebo predajcovia, ktorí autá predávajú bazárom, sa budú pravdepodobne
tešiť menej. Niektoré autobazáre už svoje pobočky zatvorili.
Podpora novým investorom aj domácim podnikateľom
10. 2. 2009
Vláda sľubuje výhodnejšie investičné stimuly novým investorom a podporu projektom domácich podnikateľov. Nárok na finančnú pomoc od štátu vznikne už pri investícii o polovicu menšej ako to bolo doteraz.
Využiť túto pomoc môžu nielen
podnikatelia v priemysle, ale napríklad aj v cestovnom ruchu. So zmenou počíta návrh novely zákona o
investičnej pomoci, ktorú včera schválila vláda, a ktorá má platiť od 1. marca.
Niektorí analytici odporúčajú predávať české koruny
10. 2. 2009
Podľa niektorých analytikov vyhliadky na rast českej ekonomiky nie sú dobré a chýba aj konkurečná výhoda. Euro môže do mesiaca stáť aj 29,50 Kč.
Česká národná
banka zverejnila prognózu vývoja kurzu vôbec po prvýkrát. Česká mena je údajne
adeptom na ďalší pokles aj preto, že v uplynulých dňoch jej kurz voči euru
spevňoval. Podľa analytikov to však bol len psychologický rast, o ktorý sa
zrejme postarala samotná ČNB.
V
pondelok sa koruna voči euru predávala okolo 27,55 CZK/EUR. Od začiatku roka
oslabila česká mena voči euru o 2,9 percenta. Je na tom lepšie ako maďarský
forint a poľský zlotý, ktoré zaznamenali pokles sedem percent.
OECD predpovedá Slovensku hospodársky rast
9. 2. 2009
Hodnotiaca správa OECD predpokladá, že Slovensko v tomto roku dosiahne hospodársky rast na úrovni 4 % a v roku 2010 na úrovni 5,6 %. Podľa správy by mala ďalej klesať aj nezamestnanosť a stabilizovať sa inflácia. OECD očakáva, že vláda udrží na uzde aj verejné financie.
Podľa odporúčaní OECD treba udržať flexibilitu miezd, aby sa
ekonomika krajiny dokázala prispôsobiť cyklickým šokom. Ďalej sa odporúča
zvýšiť produktivitu v sektore služieb a zefektívniť fiškálnu politiku.
OECD konštatuje, že Slovensko sa nevyhne hospodárskemu
spomaleniu, keďže zhoršenie globálneho obchodu nepriaznivo ovplyvní slovenský
export. Predovšetkým možno očakávať globálny pokles dopytu po automobiloch.
Napriek tomu OECD očakáva, že v tvorbe hrubého domáceho produktu na jedného
obyvateľa Slovensko dosiahne úroveň 70 % priemeru eurozóny do roku 2015.
Podľa správy by Slovensko malo starostlivo monitorovať vývoj
v poskytovaní hypotekárnych úverov a usilovať sa o flexibilnejší trh s bytmi a
flexibilnejšiu podporu bývania.