Dve skupiny ľudí môžu očakávať vysoké nedoplatky
29. 5. 2024
Okrem vlastníkov, ktorí „prestrelili“ pri spotrebe vody, by sa mali na vyšší nedoplatok pripraviť aj tí, ktorí vlani vo vlastnom byte nebývali, vypínali radiátory alebo vykurovali len jednu miestnosť. Dôvodom je nová vyhláška rezortu hospodárstva.
Katarína žije spolu s manželom a dieťaťom v dvojizbovom byte v Bratislave. Tak ako všetci vlastníci bytov na Slovensku, aj ona očakáva, že v najbližších dňoch jej bude doručené vyúčtovanie nákladov na bývanie za minulý rok. Keďže jej životná situácia sa za posledný rok nijako výrazne nezmenila, predpokladala, že ju neprekvapí ani vyúčtovanie. O to väčší šok zažila, keď ju zastavila domovníčka, ktorá ju pripravila na nedoplatok vo výške 500 eur.
„Táto suma nám vraj vyšla najmä kvôli spotrebe a ohrevu vody. Je pravda, že máme malé dieťa, s ktorým som bola minulý rok doma, takže spotrebu energií sme mali naozaj vyššiu, avšak rovnakú životnú situáciu sme mali aj v roku 2022, za ktorý nám prišiel preplatok 20 eur,“ hovorí Katarína. „Nemáme pocit, že by sme niečo na svojich zvykoch zmenili alebo že by sme nechávali teplú vodu len tak tiecť,“ dodáva s tým, že v porovnaní s rokom 2022 minula jej rodina vlani o 17 kubických metrov teplej vody viac.
Podobný šok ako Katarína môžu v nadchádzajúcich dňoch zažiť aj tisíce ďalších Slovákov. Okrem vlastníkov, ktorí „prestrelili“ pri spotrebe vody, by sa mali pripraviť aj tí, ktorí vlani vo vlastnom byte nebývali, vypínali radiátory alebo vykurovali len jednu miestnosť. Dôvodom je nová vyhláška rezortu hospodárstva...
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Postup, ak cestujúci neuhradil celú sumu zájazdu – zaplatená len záloha
3. 6. 2020
Novela zákona o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu rieši situáciu, keď si cestujúci zakúpil zájazd pred vyhlásením krízovej situácie, avšak nezaplatil za zájazd plnú cenu, ale len určitú časť zálohy.
Následne si dohodol s cestovnou kanceláriou ďalšie splátky (napr. časť splátky ku koncu marca, časť ku koncu apríla). Z dôvodu krízovej situácie sa nepovažuje za vhodné, aby cestovná kancelária pri absencii istoty, že bude môcť poskytnúť cestujúcim zakúpené zájazdy, žiadala od cestujúcich úhradu splátok za tieto zájazdy. Cestujúci sa tak nezaplatením týchto splátok nemôže dostať do omeškania.
Uvedené neplatí, ak sa cestovná kancelária a cestujúci dohodnú len na zmene zájazdu, a teda si dohodnú nové základné znaky služieb cestovného ruchu, ktoré budú cestujúcemu v rámci zájazdu poskytnuté. Novela zákona zachováva ochranu pre prípad úpadku cestovnej kancelárie aj po tom, čo je pôvodná zmluva o zájazde zmenená alebo je cestujúcemu zaslané oznámenie o poskytnutí náhradného zájazdu. Ak bola pôvodná zmluva uzatvorená v januári 2020, vzťahuje sa na ňu ochrana pre prípad úpadku platná v januári 2020.
Novelou zákona sa vyjasňuje uvedené, aby nedochádzalo k situácii, že cestovná kancelária sa napr. vo februári 2021 dostane do úpadku a poisťovňa nebude chcieť plniť, keďže zmluva o ochrane pre prípad úpadku, ktorú mala uzatvorenú s cestovnou kanceláriou, zanikla v decembri 2020.
Odstúpenie od zmluvy o zájazde cestujúcim
1. 6. 2020
Novela zákona o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu rieši situáciu, keď cestujúci v čase mimoriadnej situácie do účinnosti novely zákona cestujúci odstúpil od zmluvy s povinnosťou zaplatiť odstupné a do účinnosti zákona odstupné nezaplatil.
V uvedenom prípade sa uplatňuje taký postup, že cestovná kancelária ponúkne cestujúcemu zmenu zmluvy o zájazde alebo náhradný zájazd. Ak však cestujúci na základe odstúpenia od zmluvy odstupné cestovnej kancelárii zaplatil, novela zákona sa ho nedotýka.
Zákon tiež rieši situáciu, kedy je počas vymedzeného obdobia možné cestovať na zájazd, avšak cestujúci zo subjektívnych dôvodov nechce na zájazd cestovať (napr. zlá zdravotná situácia, obavy z cestovania). V takýchto prípadoch cestujúci v časovom predstihu (aby cestovnej kancelárii nevznikli neprimerane vysoké náklady, napr. s predajom zájazdu inej osobe) oznámi cestovnej kancelárii skutočnosť, že na zájazd nenastúpi. V tomto prípade cestovná kancelária poskytne cestujúcemu opäť odklad plnenia, pričom do 31. augusta 2021 by si mala s cestujúcim dohodnúť náhradný zájazd. V takejto situácii, kedy je objektívne možné cestovať, si nemôže cestujúci uplatniť výnimky, keďže ide o jeho subjektívnu nevôľu cestovať.
Odstúpenie od zmluvy o zájazde cestovnou kanceláriou a vrátenie financií cestujúcemu
1. 6. 2020
Cestovná kancelária by sa mala dohodnúť s cestujúcim na poskytnutí náhradného zájazdu do 31. augusta 2021.
Ak sa tak nestane, uplatňuje sa nevyvrátiteľná domnienka, že cestovná kancelária od zmluvy odstúpila a cestovná kancelária je mu povinná vrátiť všetky platby, ktoré od neho prijala. Cestujúci nie je povinný dokazovať nijakým spôsobom to, prečo sa s cestovnou kanceláriou nedohodol na náhradnom zájazde. Predpokladom na vrátenie finančných prostriedkov, ktoré cestujúci zaplatil, je uplynutie lehoty a skutočnosť, že dohoda o novom náhradnom zájazde s presným vymedzením základných znakov služieb cestovného ruchu, ktoré majú byť cestujúcemu v rámci náhradného zájazdu poskytnuté, nebola uzavretá.
Uvedeným ustanovením cestujúci v čase nestratil svoje právo na vrátenie svojich finančných prostriedkov.
Zákon tiež hovorí, že aj keď v čase mimoriadnej situácie do účinnosti zákona cestujúci alebo cestovná kancelária odstúpili od zmluvy o zájazde z dôvodu mimoriadnej a neodvrátiteľnej okolnosti (napr. šírenie vírusu Covid-9), platí, že pôvodná zmluva o zájazde trvá, ak cestovná kancelária nevrátila cestujúcemu všetky platby zaplatené na základe zmluvy o zájazde. Ide o vyjasnenie a spresnenie postupu, ktorý je aplikovateľný na zmluvy o zájazde, od ktorých strany odstúpili. Ak by bolo odstúpenie účinné, nebolo by možné na pôvodnú zmluvu nadviazať a zmaril by sa tým účel zákona, ktorým je zmluvy o zájazde predĺžiť.
Ak však cestovná kancelária vrátila cestujúcemu všetky platby prijaté na základe zmluvy o zájazde, novela zákona sa takej situácie netýka.
Dve najväčšie banky na Slovensku dvíhajú poplatky
29. 5. 2020
Meniť sa budú viaceré poplatky spojené s hotovostnými platobnými službami, spracovávaním mincí, kreditnými kartami či vkladnými knižkami. Drahšie výpisy z účtov či vklady na účet. Dve veľké slovenské banky menia od pondelka cenníky za svoje služby.
Slovenská sporiteľňa a VÚB Banka zmenia svoje sadzobníky od 1. júna. Zmeny sa dotknú viacerých oblastí. O mesiac neskôr, teda 1. júla sa k nim pridá aj Poštová banka. Viaceré banky upravili svoju poplatkovú politiku už v uplynulých mesiacoch. Týka sa to Prima banky aj už spomínanej Poštovej banky. Informuje o tom portál Finančnáhitparáda.sk.