Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Aj koniec má svoj čas - posledný večer

Vyložiť na činnosť naraz menej času ako je minimum, je bohapustým mrhaním času.

Dobré medziľudské vzťahy vo firme sú najproduktívnejšie vzťahy.

Hlavným prínosom odborného pracovníka nie je produkcia hmotných vecí, ale generovanie nových myšlienok a odovzdávanie znalostí.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Zákony života

Optimisti sú ľudia, ktorí veria, že nešťastie sa valí iba na pesimistov.

Najjednoduchšie je to, čo vyzerá najzložitejšie.

Na čo človek siahne, to pokazí. A to, na čo nedosiahne, sa zo strachu pred človekom pokazí samo.

(Murphyho zákonník)
O podnikaní a vede - VII. večer

Ťažko je vznášať sa s orlami, ak si obklopený sliepkami.

Ak máš iba kladivo, vo všetkom vidíš klinec.

Vedomosti zakladajúce sa na vonkajších dôkazoch sú nespoľahlivé.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Parkinsonove zákony - V. večer

Nikdy nedaj najavo svojim nadriadeným, že si lepší ako oni.

V každom pracovnom spoločenstve neustále rastie počet zamestnancov, nezávisle od množstvo vykonanej práce.

Pomyselná dôlžitosť a zložitosť práce rastie úmerne s časom, ktorý je na jej vykonanie.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Hlúposti sa medze nekladú

Starého osla neprerobíš. Ani mladého somára neprerobíš. Napriek tomu sa každý každého snaží preinačiť na svoj obraz.

Aj malá vec môže byť príčinou veľkej katastrofy. Opatrnosti preto nikdy nie je nazvyš - hlavne vtedy nie, ak má človek dobré miesto.

Múdry sliepku, čo znáša zlaté vajcia, kŕmi, hlupák ju zje.

(Murphyho zákony v bájkach)

Dokladujte, že váš biznis je ekologicky udržateľný. Firmy budú hlásiť plnenie zelených noriem

12. 6. 2023 Bez zreteľa na environmentálnu udržateľnosť bude čoraz náročnejšie podnikať. Niektoré slovenské firmy vnímajú princípy ESG s obavami, iné ich napĺňajú už dávno Máte elektrinu z fotovoltiky? A čo ekologická doprava? Veľké podniky na Slovensku a v celej Európskej únii sa musia pripraviť na novú európsku smernicu z Bruselu. Platná je od januára 2023 a na jej zavedenie majú krajiny 18 mesiacov, Slovensko, pravdaže, nebude výnimkou. Veľké firmy budú musieť vykazovať hlbšie a rozsiahlejšie nefinančné, takzvané ESG (environmental, social, governance) reporty, teda správy o faktoroch udržateľnosti v ich biznise.
A čo na to samotné firmy? Vraj to bude iba ďalšia zbytočná administratívna záťaž, ktorá prinesie vyššie náklady a nebude mať takmer žiadny význam pre podnikanie firiem. Také nálady ukazuje májový prieskum poradenskej spoločnosti RSM medzi 130 firmami na Slovensku k téme vykonávania nefinančného reportingtu ESG, teda spoločenskej zodpovednosti a udržateľnosť podnikov.
Až 30,7 percenta respondentov si myslí, že ide o väčšiu byrokraciu, pätina opýtaných uznáva, že novinka si vyžiada viac zdrojov i času na dodržiavanie povinností, viac ako desatina si myslí, že nefinančný reporting ESG nebude mať pre ich biznis zmysel.
Na druhej strane, 12,3 percenta opýtaných očakáva, že ESG im pomôže zlepšiť udržateľnosť a posilniť konkurencieschopnosť. Len osem percent respondentov uviedlo, že o novej povinnosti sú informovaní a poznajú podrobnosti. Ďalších 28 percent tvrdí, že o novinke počuli, ale detaily im nie sú známe.
Zuzana Kubíková zo spoločnosti RSM odporúča firmám zamerať sa na analýzu súčasného stavu a na vytvorenie takzvanej GAP analýzy, teda na porovnanie súčasného stavu so štandardmi. Treba si tiež vytýčiť rozumné ciele v oblasti ESG.
„Po ich nastavení si firma môže vytvoriť stratégiu v tejto oblasti a vyhodnotiť, akým spôsobom bude zbierať dáta a ako bude konzistentne postupovať pri dodržiavaní stratégie,“ dodala.
Existujú však spoločnosti, ktoré sa s témou ESG už úspešne popasovali a niektoré z týchto princípov stihli zaviesť.
B
(Zdroj: www.trend.sk/biznis/)

Protikrízové opatrenie roka 2009

12. 3. 2010 Spoločnosť 4Fruit zo Zlatnej na Ostrove získala absolútne ocenenie Protikrízové opatrenie roka 2009. Jej manažéri sa nebáli pokračovať vo svojich rozvojových plánoch. Kým ostatní prepúšťajú, spoločnosť vytvorila niekoľko desiatok pracovných miest a upevnila si pozíciu na trhu.
Spoločnosť 4Fruit vznikla ako obchodník s ovocím a zeleninou v roku 2003. O tri roky neskôr sa vo vedení spoločnosti rozhodli zákazníkom ponúknuť aj pridanú hodnotu a začali rozmýšľať nad vlastnou produkciou. Rozhodli sa pre pestovanie rajčín. Vhodnú lokalitu na výstavbu skleníkov našli v Zlatnej na Ostrove neďaleko Komárno. Onedlho sa tu začalo s výstavbou prvých skleníkov. Napriek problémom s investičnými a rozvojovými aktivitami sa rozhodli v pestovaní pokračovať. Zrýchlili realizáciu investičných zámerov v oblasti využitia obnoviteľných zdrojov energie v poľnohospodárstve a preinvestovali sedem miliónov eur do pokrokových pestovateľských technológií - geotermálne vrty, využitie vlastného zemného plynu, tepelné čerpadlá, moderné skleníky.
Dnes je spoločnosť 4Fruit najväčším pestovateľom skleníkových rajčín na Slovensku, a lacné náklady na energiu im dávajú veľkú výhodu. Oproti konkurencii môžu vysádzať o vyše mesiac skôr. Stav zamestnancov sa za posledný rok zvýšil z 80 na 105.
(Zdroj: HNONLINE)

Bezpečnostný poplatok na letenkách

12. 3. 2010 Leteckí pasažieri v EÚ nájdu na letenke možno už čoskoro nový poplatok, ale do budúcnosti by mal byť vidieť samostatne. S poplatkom počíta nová smernica únie, o ktorej jednajú ministri dopravy. Smernicu musí schváliť aj Európsky parlament. Zatiaľ nie je jasné, či bezpečnostný poplatok bude musieť byť uvedený na letenkách na všetkých letiskách v Európskej únii. Poplatok má zahŕňať nielen výdavky za stráženie letiska, ale napríklad aj náklady na bezpečnostné rámy, vrátane nových röntgenových skenerov.
O nasadení bezpečnostných rámov sa začalo diskutovať najmä po nevydarenom atentáte, ktorý sa odohral počas minuloročných Vianoc v americkom lietadle smerujúcom z Amsterdamu do Detroitu. Nigérijský útočník použil výbušninu, ktorú klasické bezpečnostné rámy neboli schopné odhaliť. Zatiaľ nie je jasné, či bezpečnostný poplatok bude musieť byť uvedený na letenkách na všetkých letiskách v Európskej únii. Podľa informácií ČTK chce väčšina členských štátov takúto povinnosť len pre letiská, ktorými prejde viac ako päť miliónov pasažierov ročne. Letisko Praha napríklad tento rok očakáva, že jeho bránami prejde 11,8 milióna pasažierov. Europoslanci sa ale usilujú o to, aby bol poplatok uvádzaný na všetkých letiskách v únii. Niektoré krajiny túto prax však považujú za veľmi drahú a v prípade veľmi malých letísk aj za likvidačnú. Nový poplatok na letenkách nie je jedinou zmenou, ktorá by mala v dohľadnej dobe letectvo v Európskej únii stretnúť. K zmenám by malo dôjsť aj pri určení časového limitu pri zverejnení zoznamu cestujúcich v prípade nehody. Nie je vylúčené, že členské štáty skrátia časový limit na jednu hodinu.
(Zdroj: PRAVDA, HNONLINE)

Štrajková pohotovosť zamestnancov Volkswagenu

12. 3. 2010 Zamestnanci bratislavského automobilového závodu Volkswagen v stredu vstúpili do štrajkovej pohotovosti za vyššie mzdy. Pre ČTK to dnes potvrdil zástupca odborov. Očakáva, že odborári sa s vedením dohodnú. Odbory nechcú nič horibilné, len aspoň o pár percent navýšiť ľuďom mzdy. Zástupca odborov pripomenul, že štrajkovou pohotovosťou chcú tiež apelovať na ostatných zamestnancov vo všetkých regiónoch na Slovensku, aby sa nebáli zabojovať za svoje práva. Odmietol špekulácie o tom, čo bude nasledovať, ak sa s vedením nedohodnú.
Priemerná mzda v automobilke na nemanažérskych pozíciách bola minulý rok na úrovni 1200 eur. Pracovníci hovoria údajne o 3,6 percentnom zvýšení miezd a očakávajú aj ďalšie výhody. Automobilka Volkswagen patrí k ťahúňom ekonomiky. Je jedným z najväčších nemeckých investorov na Slovensku. Nedávno firma oznámila zámer vyrábať v Bratislave nový model malého rodinného auta. Na Slovensku pôsobia ešte ďalšie dve veľké automobilky - PSA Peugeot Citroën a KIA Motors. Ročne vyrábajú niekoľko stotisíc automobilov.
(Zdroj: ETREND)

Slovenské železnice prehĺbili stratu

11. 3. 2010 Správca železničnej infraštruktúry Železnice SR (ŽSR) prehĺbil v minulom roku stratu medziročne zhruba dva a pol násobne na 90,91 milióna eur. Vyplýva to z predbežných neauditovaných výsledkov hospodárenia, ktoré na svojej internetovej stránke zverejnil podnik. ŽSR sa okrem iného starajú aj o údržbu koľajníc. Štát im vlani poskytol úver 69,91 milióna eur na preklenutie nepriaznivých dopadov hospodárskej krízy.
V minulom roku náklady ŽSR mierne klesli na 525,76 milióna eur. Znížili sa tiež príjmy podniku z poplatku za dopravnú cestu. Príjmy spoločnosti boli vlani okrem iného negatívne ovplyvnené znížením výkonov nákladného prepravcu ZSSK Cargo Slovakia v dôsledku krízy. Za používanie koľajníc Cargo platí ŽSR rovnako ako osobný prepravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Za prepravcov má časť tohto poplatku v budúcnosti hradiť štát. Podľa zverejnených údajov priemerná mzda v ŽSR sa v minulom roku zdvihla na 757,72 eura, v roku 2008 dosiahla 733,52 eura. Podnik ku koncu vlaňajška zamestnával 17 070 ľudí, čo bolo o 556 menej ako v závere roka 2008. Podľa zámeru vlády by sa ŽSR mala v budúcnosti opäť spojiť s Cargom aj osobným prepravcom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Ešte v roku 2002 sa Slovenské železnice rozdelili na dve spoločnosti - ŽSR a ZSSK. V roku 2005 sa od osobnej prepravy v ZSSK nákladná doprava oddelila a vznikla spoločnosť ZSSK Cargo.
(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Žofia
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner