Deficit štátneho rozpočtu sa medziročne zvýšil o takmer 40 percent
9. 4. 2024
Oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa príjmy štátneho rozpočtu v marci znížili o 241 miliónov eur alebo 5,3 percenta na 4,336 miliardy eur. Štátny rozpočet dosiahol ku koncu marca tohto roka deficit vo výške 2,181 miliardy eur. Znamenalo to medziročné zhoršenie hospodárenia štátu o 617,9 milióna eur alebo 39,5 percenta. Informovalo o tom Ministerstvo financií.
Oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa príjmy štátneho rozpočtu v marci znížili o 241 miliónov eur alebo 5,3 percenta na 4,336 miliardy eur. Výdavky pri medziročnom porovnaní rástli, a to o 377 miliónov eur alebo o 6,1 percenta na 6,517 miliardy eur.
Medziročný rast daňových príjmov predstavoval podľa rezortu financií 237 miliónov eur alebo 6,3 percenta. "Pozitívny vývoj bol zaznamenaný pri dani z pridanej hodnoty vo výške 112,3 milióna eur, pri spotrebných daniach vo výške 52,4 milióna eur, pri dani vyberanej zrážkou vo výške 25,1 milióna eur, pri iných daniach na tovary a služby vo výške 2,7 milióna eur a pri daniach z používania tovarov a z povolenia na výkon činnosti vo výške 0,5 milióna eur," zhodnotil rezort financií.
Osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach dosiahol 101,1 milióna eur. Solidárny príspevok z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií zaznamenal dva milióny eur. "Keďže územnej samospráve boli prevedené prostriedky dani z príjmov právnických osôb o tri milióny eur viac ako v minulom roku, zaznamenala daň z príjmov právnických osôb medziročný pokles na úrovni 2,9 milióna eur," uviedol rezort financií.
Negatívny vývoj zaznamenali aj pri dani z príjmov fyzických osôb, a to vo výške 53,4 milióna eur. Negatívne sa vyvíjali aj príjmy z rozpočtu Európskej únie, kde došlo k medziročnému poklesu o 326,8 milióna eur.
Výdavky na obsluhu štátneho dlhu zaznamenali v marci medziročný nárast o 66,3 milióna eur. "V kategóriách výdavkov štátneho rozpočtu súvisiacich s čerpaním prostriedkov z rozpočtu EÚ došlo k medziročnému poklesu o 108,1 milióna eur, výdavky na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a EÚ zaznamenali medziročný nárast o 35,3 milióna eur," priblížil rezort financií.
Pri čerpaní prostriedkov z plánu obnovy došlo k medziročnému nárastu o 5,8 milióna eur. Platba do rozpočtu Európskej únie zaznamenala medziročný pokles o 64,3 milióna eur.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Vláda prikáže SPP, aby od nového roka nezvyšoval ceny plynu
20. 12. 2019
Ministerstvo hospodárstva je jediným akcionárom v SPP. Ministerstvo hospodárstva ako jediný akcionár v Slovenskom plynárenskom priemysle (SPP) prikáže tejto spoločnosti, aby nezvyšovala ceny za dodávky plynu. Rozhodla o tom vláda na svojom stredajšom rokovaní.
"Vláda ukladá ministrovi hospodárstva mandát na vydanie rozhodnutia jediného akcionára spoločnosti SPP, aby táto spoločnosť nevyužila na vykurovacie obdobie 2019/2020 maximálne ceny za dodávku plynu pre odberateľov v domácnosti podľa rozhodnutí Úradu pre reguláciu sieťových odvetví platných na rok 2020 a zachovala ich na úrovni roku 2019,“ uvádza sa v uznesení, ktoré schválil vládny kabinet.
"Dlhodobo hovoríme, že chceme udržať stabilné ceny energií na Slovensku. Tam, kde vieme, hodláme aj zakročiť. Konštatujem, že v roku 2020 sa ceny plynu pre domácnosti, zákazníkov SPP, zvyšovať nebudú,“ zdôraznil na tlačovej besede po rokovaní vlády minister hospodárstva Peter Žiga. "Považujem to za veľmi dobré rozhodnutie. Domácnostiam to ušetrí asi 10 miliónov eur,“ povedal po rokovaní vlády premiér Peter Pellegrini. Východoslovenskí energetici hovoria o diskriminácii. Druhý najväčší dodávateľ plynu na Slovensku, spoločnosť innogy Slovensko, sa krokmi vlády bude zaoberať. „Momentálne nepoznáme všetky detaily, navyše platí, že naša spoločnosť má platné cenové rozhodnutie i cenníky na rok 2020. Rovnako ako aj všetci ostatní dodávatelia vrátane SPP. Zákazníkov môžeme ubezpečiť, že ich budeme informovať okamžite po zanalyzovaní situácie,“ reagovala pre agentúru SITA špecialistka komunikácie innogy Slovensko Katarína Šulíková. Východoslovenskí energetici však z pohľadu trhu považujú rozhodnutie vlády za diskriminačné a narúšajúce hospodársku súťaž. „Na ktoromkoľvek trhu, ak by mohol mať dominantný dodávateľ takúto možnosť, určite by to bolo považované za zneužitie jeho postavenia,“ konštatovala Šulíková. Koncové ceny za dodávku plynu pre domácnosti sa od nového roka majú podľa rozhodnutia Úradu pre reguláciu sieťových odvetví zvýšiť v priemere o 4,94 percenta. Ceny zemného plynu zohľadňujú nárast cien komodity na svetových trhoch a súvisiaci nárast nákupných cien plynu SPP. "Vzhľadom na skutočnosť, že SPP pokrýva dodávkami väčšinu domácností, uplatnenie opatrenia vo vzťahu k cenám plynu by viedlo k plošnému zníženiu zaťaženia obyvateľstva – zákazníkov SPP. Je možné, že ďalší dodávatelia plynu by voči spotrebiteľom postupovali rovnako ako SPP a ceny by počas vykurovacej sezóny 2019/2020 nezvýšili, čím by sa rozšírila účinnosť opatrenia aj na obyvateľov, ktorí nie sú zákazníkmi SPP,“ uviedlo ministerstvo hospodárstva.
(Zdroj: Ekonomika.sme.sk)
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, sa predložil na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 50 zo 6. februára 2019, ktorým sa schválil Audit legislatívy z pohľadu goldplatingu.
18. 12. 2019
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, sa predložil na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 50 zo 6. februára 2019, ktorým sa schválil Audit legislatívy z pohľadu goldplatingu.
Súčasťou novely zákona sú zmeny podmienok, na základe ktorých vzniká povinnosť nechať si overiť riadnu individuálnu a mimoriadnu individuálnu účtovnú závierku štatutárnym audítorom alebo audítorskou spoločnosťou.
V novele zákona sú vymedzené účtovné jednotky, ktoré musia uvádzať vo výročnej správe nefinančné informácie týkajúce sa opisu politiky rozmanitosti. Zmenou a doplnením zákona o účtovníctve nastáva úprava existujúceho vymedzenia účtovných jednotiek a umožňuje sa oslobodenie od uvádzania informácií opisu politiky rozmanitosti so Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ z 22. októbra 2014, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ pokiaľ ide o zverejňovanie nefinančných informácií týkajúcich sa rozmanitosti niektorými veľkými podnikmi a skupinami. Oslobodenie sa týka veľkých účtovných jednotiek, ktoré emitovali len iné cenné papiere než akcie prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, ak tieto účtovné jednotky neemitovali akcie, s ktorými sa obchoduje v mnohostrannom obchodnom systéme.
V zákone na základe zodpovedného prehodnotenia veľkostných podmienok, na základe ktorých vzniká povinnosť nechať si overiť riadnu individuálnu účtovnú závierku a mimoriadnu individuálnu účtovnú závierku audítorom, sa zavádza zvýšenie veľkostných podmienok o 100 % súčasných veľkostných podmienok. Smernica požaduje minimálnu harmonizáciu a umožňuje členskému štátu stanovenie veľkostných podmienok tak, aby čo najlepšie zodpovedali veľkosti ekonomiky a subjektom v nej pôsobiacich.
Prevádzka vozidiel v cestnej premávke
16. 12. 2019
Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nadobudne účinnosť 1. 1. 2020 a 1. 9. 2020.
Dôvody na vypracovanie novely zákona:
- zabezpečiť implementáciu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/858 z 30. mája 2018 o schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, ako aj systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre takéto vozidlá a o dohľade nad trhom s nimi,
- zabezpečiť úplnú transpozíciu smernice Rady 96/53/ES z 25. júla 1996, ktorou sa v Spoločenstve stanovujú najväčšie prípustné rozmery niektorých vozidiel vo vnútroštátnej a medzinárodnej cestnej doprave a maximálna povolená hmotnosť v medzinárodnej cestnej doprave, keďže táto smernica bola zmenená,
- rozhodnutím Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/984 z 5. júna 2019, ktorým sa mení smernica Rady 96/53/ES, pokiaľ ide o lehotu na vykonávanie osobitných pravidiel týkajúcich sa maximálnej dĺžky pre kabíny, ktoré majú lepšie aerodynamické vlastnosti, energetickú účinnosť a sú bezpečnejšie,
- zosúladiť niektoré ustanovenia zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke s judikatúrou Súdneho dvora Európskej únie,
- riešiť problematiku podmienok prevádzky vozidiel v cestnej premávke v súlade s požiadavkami novej legislatívy Európskej únie a s prihliadnutím na poznatky a skúseností nadobudnuté v procese aplikácie v súčasnosti platného zákona o prevádzke vozidiel,
- sprievodné novely súvisiacich zákonov, a to zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 253/2015 Z. z. a zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Orgány posudzovania zhody - zmeny
16. 12. 2019
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 505/2009 Z. z. o akreditácii orgánov posudzovania zhody predložil Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. 1. 2020.
Zákon reaguje na trend vývoja v oblasti poskytovania akreditačných služieb na Slovensku. Predmetom novely zákona je úprava ustanovení týkajúcich sa pojmu akreditačná služba v súlade s reálne ponúkanými službami Slovenskou národnou akreditačnou službou (SNAS), žiadosti o akreditáciu prostredníctvom formulárov, ktoré budú zverejňované na webovom sídle SNAS. Dopĺňajú sa jednotlivé záväzné dokumenty vydávané SNAS. Zároveň sa zákonom upravujú riadiace orgány Slovenskej národnej akreditačnej služby – riaditeľ, dozorná rada, ako aj zloženie Slovenskej akreditačnej rady, ktorá je poradným orgánom predsedu úradu. Nakoľko SNAS poskytuje akreditačné služby na základe štátom daných právomocí, je vhodné, aby štát znášal náklady spojené s účasťou Slovenskej republiky v európskych a medzinárodných akreditačných organizáciách, kde je účasť Slovenskej republiky povinná. Aktívnou účasťou v týchto inštitúciách sa zvyšuje uznávanie SNAS na európskej a medzinárodnej úrovni. Priamo zo zákona bude tento príspevok štátu prísne limitovaný, aby nemohol byť použitý na iný účel ako ten, ktorý je ustanovený v novele zákona.